مونا مشهدی رجبی- هشتمین نمایشگاه خودروی گوانگجو از روز بیستم ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی کار خود را آغاز کرد‌، تا به مدت یک هفته میزبان علاقه مندان باشد. بازار پر رونق خودرو در کشور چین و فروش بیش از ۱۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۰ میلادی در این کشور‌، سبب شد تا نمایشگاه‌‌های خودرو در کشور چین‌، از جمله این نمایشگاه‌، از اهمیت زیادی برای خودروسازان برخوردار باشد و تقریبا تمامی‌خودروسازان شناخته شده دنیا در آن شرکت کنند. شواهد نشان می‌دهد شمار خودروهای شرکت کننده در این نمایشگاه بیشتر از سال قبل است و تعداد زیادی از برندهای داخلی چینی هم با عرضه مدل‌‌های تازه و باکیفیت‌تر‌، به قدرت نمایی در این نمایشگاه مشغول هستند.

مسوول برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار چاینا دیلی گفت: در نمایشگاه خودروی سال جاری در شهر گوانگجو چین بیش از ۸۹۰ مدل انواع خودرو به نمایش گذاشته شده و بیشتر از ۶۰۰ شرکت خودروسازی و قطعه سازی در فهرست حاضران در این نمایشگاه قرار دارند‌. از میان خودروهای شرکت کننده در نمایشگاه‌، بیش از ۱۰۰ شرکت چینی نیز به چشم می‌آید. گفته می‌شود خودروهای سبزی که شرکت‌‌های چینی به این نمایشگاه فرستاده اند از لحاظ استاندارد کیفی‌، قدرت رقابت با خودروهای سبز دیگر برندها را دارند.

تویوتا بیشترین شمار خودروها را در نمایشگاه دارد‌ که نشان دهنده تلاش زیاد این شرکت برای حضور پررنگ‌تر در بازار چین است‌. شرکت خودروسازی تویوتا در سال جاری میلادی به دلیل نقص فنی محصولات خود با کاهش تقاضا برای انواع خودرو در بازارهای جهانی روبه‌رو و در بازار چین هم تقاضا برای خودروهای کمری و کرولای این شرکت کمتر از سال قبل شد. این کاهش تقاضا‌، تویوتا موتورز را برآن داشت تا خودروهایی متناسب با سلیقه مصرف کنندگان چینی طراحی کرده و خودروهای دارای نقص فنی را از بازار خارج سازد‌. البته تاکنون طرح‌‌های شرکت خودروسازی تویوتا بی‌نتیجه بوده است‌.

به گفته مسوول برگزاری نمایشگاه‌، شرکت تویوتا موتورز ۴۵ مدل از خودروهای خود را در نمایشگاه عرضه خواهد کرد که دو مدل از آنها را مدل‌‌های تازه این برند تشکیل می‌دهد.

شرکت خودروسازی هیوندا موتورز نیز بیش از ۱۰ مدل خودرو را در نمایشگاه دارد که تازه‌ترین مدل آن خودروی سوناتا ۲۰۱۱ است‌. این خودرو پرفروش‌ترین خودروی هیوندا در بازار کشور چین و در تمامی‌بازارهای دنیا بود‌.

شرکت خودروسازی جی ام هم که به‌تازگی تولید خودرویی برای بازار چین را آغاز کرده‌، ۸ مدل خودرو به این نمایشگاه فرستاده است‌. شرکت خودروسازی نیسان هم ۵ مدل خودرو در این نمایشگاه دارد که یکی از آنها خودروی میکرا است. این محصول برای بازار چین طراحی شد و به تازگی هم در اختیار مصرف‌کنندگان این کشور قرار گرفت. خودروی سانی هم که در سال ۲۰۱۱ میلادی به بازار ارائه خواهد شد از جمله دیگر خودروهای حاضر در نمایشگاه است‌.

شرکت خودروسازی گوانگجو اتو نیز خودروی تازه‌ای را که با همکاری تویوتا تولید کرده‌، به این نمایشگاه آورده است. این خودرو trumpchi نام دارد که به گفته مسوولان این شرکت رقیب اصلی خودروهای کمری و اکورد در بازار داخلی چین خواهد بود‌.این خودرو که در زمره خودروهای لوکس تولید شده در چین است‌، با قیمت ۱۸ هزار و ۳۹۷ دلار آمریکا به مصرف‌کنندگان فروخته خواهد شد‌، اما افرادی که در طی نمایشگاه اقدام به خرید آن کنند، از ۵ درصد تخفیف ویژه برخوردار خواهند شد. قرار است مدل هیبریدی این خودرو در انتهای سال ۲۰۱۱ میلادی و مدل تمام الکتریکی آن در انتهای سال ۲۰۱۳ میلادی به مصرف کنندگان عرضه شود‌.شرکت خودروسازی جیلی موتور چین و شرکت Siac نیز هر یک، دو خودرو به این نمایشگاه فرستادند که در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در نمایشگاه‌، ارزان‌تر هستند.

سخنگوی شرکت خودروسازی گوانگجو اتو در این مورد می‌گوید: محصولات چینی قیمت ارزان‌تری نسبت به خودروهای غیر چینی دارند. البته بسیاری از خودروهایی که توسط برندهای دیگر عرضه می‌شوند نیز به دلیل تولید در بازاز داخلی چین و استفاده از نیروی کار چینی‌، ارزان‌تر از بازارهای دیگر هستند‌. هم‌اکنون خودروهای چینی ۴۵ درصد از کل بازار خودروی چین را تصاحب کرده‌اند در حالی که سهم این خودروها در سال ۲۰۰۹ میلادی برابر با ۴۳ درصد بوده است‌.

اما قابل توجه‌ترین بخش نمایشگاه بخشی است که به تاکسی‌‌های الکتریکی اختصاص دارد. این اولین بار در تمامی‌نمایشگاه‌‌های خودرو جهان است که تاکسی‌‌های الکتریکی به نمایش عمومی‌در آمده‌اند‌. البته، تمام تاکسی‌‌ها تولید شرکت‌‌های خودروسازی چینی هستند و قرار است از نیمه دوم سال ۲۰۱۱ میلادی در شهرهای بزرگ کشور چین مورد استفاده قرار گیرند‌. این تاکسی‌‌ها نقطه عطفی برای بازار خودروی دنیا محسوب می‌شوند.