ایسنا- وقتی قرار باشد باک ماشین‌تان را با بنزین لیتری ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی پر کنید، ترجیح می‌دهید در هر ۱۰۰ کیلومتر چند لیتر بنزین بسوزانید؟ هر چند سطح کیفی همه خودروهای داخلی یکسان نیست، اما در شرایط فعلی که مصرف سوخت خودروها به یک شاخص تاثیرگذار در انتخاب خودرو تبدیل شده، شاید لازم باشد اطلاعاتی در مورد این شاخص داشته باشید.

در میان خودروهای ساخت داخل، انواع پراید علاوه بر این که پرتیراژترین خودروی کشور است، در پایین‌ترین رده کیفی یعنی سطح C+ (حداقل قابل قبول) قرار دارد. این خودرو ارزان‌ترین محصول موجود در بازار کشور هم هست. با این وجود پرایدهای نه‌چندان ایمن، کم‌مصرف‌ترین خودروهای ایران محسوب می‌شوند. حجم موتور این خودروها ۱۴۰۰ سی.سی است و مصرف سوخت آنها در حدود ۴/۶ لیتر در بازه ترکیبی است که با میانگین قیمت هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

رتبه مصرف سوخت این خودرو در حد استاندارد یورو۲ بین سطح B تا سطح D متغیر است.

بعد از پراید، پژو۲۰۶ مقرون به صرفه‌ترین خودرو از نظر مصرف سوخت است. این خودرو که معمولا در سطح کیفی A(سطح بسیار خوب) قرار دارد و با حجم موتور ۱۴۰۰ سی.سی در بازه ترکیبی ۶/۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند، اما قیمت آن بین ۱۴ تا ۱۹ میلیون تومان است و در جدول مصرف سوخت استاندارد یورو۲ سطح B را در اختیار دارد.

تندر۹۰ دیگر خودرو حاضر در سطح کیفی A (سطح بسیار خوب) با حجم موتور ۱۶۰۰ سی.سی است که مصرف آن ۹/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و خودرو مطلوبی محسوب می‌شود که رتبه آن در جدول استاندارد یورو۲ در سطح B بوده و قیمت آن بسته به مدل آن بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون تومان است.

بعد از تندر۹۰، ریو محصول سایپا که حجم موتور آن ۱۵۰۰ سی.سی است، به زحمت با مصرف ۹۶/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در بازه ترکیبی شش لیتری‌ها قرار می‌گیرد. سطح کیفی این خودرو A (سطح بسیار خوب) بوده و قیمت آن در حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و در جدول استاندارد یورو ۲ دارای سطح C است.

در میان خودروهای سطح کیفی B (خوب) پژو۴۰۵ با موتورهای ۱۶۰۰ سی.سی و سمند با موتور۱۶۰۰ سی.سی TU۵ قرار داشته که جزو خودروهای کلاسیک محسوب می‌شوند و تنها ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزانند. پژو ۴۰۵ را می‌توان ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان و سمند را بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان خریداری کرد. این خودروها توانسته‌اند در جدول استاندارد یورو ۲ سطح C را به دست آورند.

مگان نیز با موتور ۲۰۰۰ سی.سی از نظر کیفی در سطح A+ (سطح بسیار خوب) قرار داشته و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷/۵ لیتر بنزین می‌سوزاند.

سمند با موتور ۱۸۰۰سی.سی EF۷ در بازه ترکیبی ۷۶/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. رتبه این خودرو در استاندارد یورو۲ سطح A است.

بعد از سمندهای EF۷، خودرو از رده خارج شده زانتیا با حجم موتور ۱۸۰۰ سی.سی، تقریبا ۱۵/۸ لیتر بنزین می‌سوزاند و رتبه C را در جدول استاندارد مصرف سوخت یورو۲ در اختیار دارد. پژو پارس با همان حجم موتور۱۸۰۰ سی.سی و مصرف ۴۳/۸ لیتر در بازه ترکیبی، رتبه دوم جدول خودروهای با مصرف هشت لیتر را به خود اختصاص داده است و رتبه آن در جدول استاندارد یورو۲ D است. سمند XU۷ هم با همین حجم موتور، ۵۹/۸ لیتر بنزین می سوزاند و رتبه D را کسب کرده است.

پژو روآ پرمصرف ترین عضو خانواده پژو با موتور ۱۶۰۰ سی.سی، در حدود ۶۸/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در بازه ترکیبی بنزین می‌سوزاند و قیمت آن در حدود ۹ میلیون تومان است.