گروه خودرو- هرچند آمار صادرات و واردات خودرو و قطعه در نهمین ماه سال جاری از رشد تمام شاخص‌های صادراتی و وارداتی حکایت دارد، اما در این بین قیمت خودروهای صادراتی همانند ماه‌های گذشته از سایر شاخص‌ها جا ماند و باز هم با افت مواجه شد. براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک،خودروهای صادراتی در مدت زمان مذکور در حالی افت ۷۰/۲ درصدی قیمت را تجربه کردند که وارداتی‌ها با رشد ۴۱/۳ درصدی قیمت هر خودرو مواجه بودند.براساس آمار اعلام شده میانگین قیمت هر خودرو سواری وارداتی در نه ماه نخست سال جاری برابر با ۲۰ هزار و ۷۳ دلار بوده که این رقم نزدیک به ۳۲/۳ برابر هر خودروی صادراتی است. صادراتی‌ها در این مدت قیمتی در حدود ۶ هزار و ۲۳ دلار داشتند.

بر همین اساس در نهمین ماه سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل واردات خودرو به لحاظ تعداد رشد ۸۲/۲۲ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که در فروردین ماه واردکنندگان رکورد ۹۶/۱۶۱ درصدی رشد را به ثبت رسانده بودند. همچنین طی نه ماه سال جاری در مجموع ۳۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه انواع خودروسواری به ارزش ۶۷۳ میلیون و ۵۴ هزار دلار وارد کشور شده که آمار مذکور از رشد ۸۲/۲۲ درصدی واردات خودرو به لحاظ تعداد و رشد ۲۷ درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد.

علاوه بر رشد واردات در نه ماه ابتدای سال جاری صادرات خودرو نیز با رشد مواجه بوده، به طوری که براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در نه ماه سال جاری خودروسازان در مجموع موفق به صادرات ۴۴ هزار و ۱۳۲ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۲۷۵ میلیون و ۲۸ هزار دلار شدند،که آمار مذکور حاکی از رشد ۱۸/۵۳ درصدی صادرات به لحاظ تعداد و رشد ۰۴/۴۹ درصدی به لحاظ ارزش است. براساس آمار مذکور اکثر خودروهای صادراتی به کشورهای عراق، سوریه و ونزوئلا صادر شده اند، به طوری که از مجموع خودروهای صادراتی ۴۰هزار و ۱۷۵ دستگاه انواع خودرو به عراق، دو هزار و ۴۸۸ دستگاه به سوریه و ۸۴۱ دستگاه نیز به ونزوئلا صادر شده است.

کره می‌تازد

همچنین آمار اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که کره همچنان در صدر صادرکنندگان خودرو به کشور قرار دارد. طبق آمار گمرک، خودروسازان کره جنوبی، ژاپن و آلمان در مدت زمان مذکور بیشترین حجم از بازار واردات کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند، به نحوی که از مجموع خودروهای وارد شده به کشور، ۲۱ هزار و ۱۷۶ دستگاه خودرو معادل ۲۰/۶۵ درصد کل خودروهای وارد شده به لحاظ تعداد از کره جنوبی، شش هزار و ۲۹۸ دستگاه معادل ۳۹/۱۹ درصد از ژاپن و هزار و ۵۳۸ دستگاه معادل ۷۴/۴ درصد از کل خودروهای وارداتی نیز از کشور آلمان تامین شده است.

رشد صادرات قطعه

علاوه بر واردات خودرو در نهمین ماه سال جاری واردات قطعه نیز با رشد ۵۴ درصدی به لحاظ وزن مواجه بود که این امر بیانگر رشد تولید خودروهای مونتاژی در کشور است . بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان گسترش،بخش خصوصی در هشتمین ماه سال جاری و با توجه به روند صعودی واردات قطعه توانست رشد ۴۰ درصدی تولید را تجربه کند که با توجه به ادامه دار بودن روند رشد واردات قطعه می توان گفت رشد تولید بخش خصوصی ادامه دار خواهد بود. بر همین اساس طی نه ماه سال جاری در مجموع ۲۱۲‌هزار و ۸۰۰ تن قطعه منفصله وارد کشور شد که آمار مذکور از رشد ۵۰ درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد.

علاوه بر واردات در نه ماه سال جاری صادرات قطعه نیز با رشد ۲۹درصدی به لحاظ وزن و رشد ۴۳‌درصدی به لحاظ ارزش همراه بوده است. در مدت زمان مذکور قطعه سازان و خودروسازان در مجموع موفق به صادرات دو هزار و ۴۸۹ تن به ارزش ۱۴ میلیون دلار شدند.

فرانسه باز هم در مقام نخست

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در نه ماه ابتدای سال جاری بیشترین قطعات منفصله از فرانسه وارد کشور شده که این امر نیز به حضور پررنگ دو شرکت رنو و پژو فرانسه در کشور باز می گردد.

پس از فرانسه،ژاپن ۹۶/۱۷ درصد از قطعات وارداتی را به لحاظ وزن به کشور تامین کرده، به طوری‌که حجم قطعات وارد شده از این کشور برابر با ۳۸ میلیون و ۲۲۶ هزار کیلو بوده، پس از کشورهای فرانسه و ژاپن، چین در رده سومین کشور صادر‌کننده قطعات منفصله به کشور قرار دارد، به‌طوری که ۳۱/۲۲ درصد از قطعات وارد شده به کشور از لحاظ وزن طی مدت زمان مذکور از سوی این کشور تامین شده است. ارزش کل قطعات وارد شده از سوی این کشور ۲۲۴ میلیون و ۳۵۹ هزار دلار است که رقم مذکور از رشد ۱۴۵/۱۰ درصدی ارزش قطعات وارد شده از این کشور حکایت دارد. همچنین بر اساس آمار مذکور در سال جاری عمده قطعه‌های صادر شده به کشورهای سوریه، ونزوئلا و افغانستان صورت گرفته است.در حال حاضر خودروسازان در شش کشور مصر، ونزوئلا، سنگال، بلاروس، آذربایجان و سوریه سایت تولیدی راه‌اندازی کرده‌اند که قطعات منفصله به منظور تامین قطعات خودروهای مونتاژی به این کشورها صادر می‌شود.