گروه خودرو - بسیاری از کارشناسان و مسوولان دولتی متفق‌القول بر این عقیده‌اند که اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ کشورمان وجود خودروهای فرسوده‌ای است که خروج آنها هرسال با اما و اگرهایی از سوی خودروسازها، بانک‌ها و به طور کلی تامین کنندگان بودجه این طرح مواجه بوده است. این در حالی است که با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و همچنین لزوم صرفه‌جویی در مصرف سوخت، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تا پایان برنامه پنجم یک بار دیگر تمدید شد. در این قانون برنامه ریزی مفصلی در جهت خروج خودروهای فرسوده صورت گرفته است.اما در قانون برنامه چهارم توسعه، نوسازی بیش از ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در هر سال پیش‌بینی شده بود که فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای اجرای طرح مذکور موجب شد که از ابتدای اجرای برنامه چهارم توسعه تاکنون فقط ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج یا نوسازی شود.

با این حال روز گذشته قائم مقام معاونت نوسازی ستاد حمل‌و نقل و مدیریت مصرف سوخت با تاکید بر پیشنهاد تامین اعتباری جداگانه برای خروج خودروهای فرسوده از سوی ستاد به این نکته اشاره کرده که در برنامه پنجم توسعه سن فرسودگی خودروها نیز کاهش خواهد یافت.

کاهش سن فرسودگی خودروها از زاویه ای به معنی در نظر گرفتن اعتباری بیشتر برای خروج خودروهای فرسوده است و از سوی دیگربرنامه‌ریزی جامع تری را در این زمینه می‌طلبد.

امیررضا رجبی همچنین درباره تعهدات برنامه پنجم به نوسازی ناوگان، تصریح کرده که به دنبال خروج کلیه خودروهای فرسوده از کشور به شیوه‌های مختلف تا پایان برنامه پنجم هستیم، به گونه‌ای که پس از پایان برنامه از سال ۹۵ هر ساله این فعالیت با خودروهایی که به سن فرسودگی می‌رسند، ادامه یابد. وی در ادامه با اشاره به وضعیت اضطراری تهران خاطر نشان کرده که در این برنامه تهران به صورت ویژه‌ دیده شده است.