گروه خودرو- ظاهرا قرار نیست ماجرای «استاندارد یورو» و حواشی آن، به این زودی‌ها ختم به خیر شده و خودروسازان، وزارت نفت و البته مشتریان، تکلیف خود را در این مورد بدانند. اگرچه قرار بود طبق مصوبه دولت، استاندارد فعلی (یورو۲) تا سال ۹۰ تمدید شده و از ۹۱ به بعد، استاندارد یورو۴ مبنای تولید خودروسازان و توزیع سوخت وزارت نفت باشد، اما قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست، دیروز خبری را اعلام کرد که طی آن، احتمالا مصوبه موردنظر به نوعی لغو و قانون جدیدی جایگزینش خواهد شد.

آن طور که محمدعلی شاعری در گفت و گو با خبرگزاری موج اعلام کرده، طبق تفاهم کلی صورت گرفته با وزارت نفت، طی یک زمان بندی کوتاه مدت، در سال ۹۰ سوخت مطابق با کیفیت «یورو ۵» در کلانشهرهای کشور عرضه خواهد شد.

به گفته وی، وزارت نفت متعهد شده تا تیرماه سال آینده، بنزین استاندارد به تولید برساند و وزارت صنایع نیز تعهد داده که شش ماه بعد از تولید و عرضه این سوخت استاندارد (یورو پنج)، خط تولید خودروهای داخلی را به استاندارد یورو پنج ارتقا دهد.

اظهارات قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، در شرایطی است که چهار وزارتخانه نفت، صنایع، بازرگانی و امور اقتصاد و دارایی به همراه سازمان حفاظت محیط زیست، در جلسه مورخ ۳۰ آبان ۸۹، رای به تمدید استاندارد یورو۲ تا سال ۹۰ و اجرای استاندارد یورو۴ از سال ۹۱، دادند.اعضای جلسه مذکور همچنین تصویب کردند که از ابتدای سال ۹۴، رعایت استانداردهای روز اروپا با تایید سازمان حفاظت محیط زیست، برای کلیه خودروهای تولید داخل و وارداتی الزامی است.در این مصوبه، وزارت نفت نیز موظف شد که شش ماه قبل از تاریخ‌های موردنظر، بنزین استاندارد لازم را به میزان کافی در جایگاه‌های کل کشور توزیع کند.

این مصوبه که در تاریخ ۱۴ آذر ۸۹ به مراجع مربوطه ابلاغ شده است، پس از کلی کش و قوس و جنجال میان خودروسازان و وزارت نفت، در نظر گرفته شد و این ذهنیت را به وجود آورد که بالاخره ماجرای «استاندارد یورو» ختم به خیر شده و همه تکلیف خود را در این مورد می‌دانند. حال با توجه به اظهارات جدید این مسوول سازمان محیط زیست، احتمالا باز هم باید شاهد مناظره خودروسازان و مسوولان نفتی کشور بر سر «استاندارد یورو» باشیم.

اوضاع به شکلی است که اگر وزارت نفت موفق به عرضه بنزین یورو۵ در جایگاه‌های سوخت کلانشهرها شود، قطعا فشار روی خودروسازها برای عرضه محصولات منطبق با استاندارد مذکور، دوباره آغاز می‌شود و از آن سو خودروسازان نیز می‌توانند با برخی استدلال‌ها و استناد به مصوبه هیات دولت، زیر بار تولید محصول استاندارد نروند.

مشکل، عدم ثبات قانون است

دبیر انجمن خودروسازان در این مورد می‌گوید:وقتی قانون تعیین کرده که استاندارد یورو ۲ تا پایان سال ۹۰ تمدید شود، دلیلی ندارد ما خلاف آن عمل کنیم.

احمد نعمت بخش می‌افزاید: مسوولان وزارت نفت، خودشان در جلسات قبلی عنوان کردند که توانایی تامین و توزیع بنزین با استاندارد بالاتر از یورو۲ را ندارند، حال چطور شده بر سر تولید بنزین یورو۵ با سازمان محیط زیست توافق کرده اند؟

به گفته وی، نفتی‌ها پیش تر عنوان کرده اند تامین منابع ارزی استاندارد یورو۴ و ۵، زمان می‌برد، به همین دلیل با تمدید استاندارد یورو۲ تا پایان سال ۹۰ موافقت به عمل آوردند.

نعمت بخش با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در این مورد، عدم ثبات قانون است، می‌گوید:خودروسازان پس از مصوبه اخیر دولت، برنامه خود را با بندهای این مصوبه تنظیم کردند، حال اگر قرار باشد قانون دیگری به میان بیاید، برنامه ریزی آنها به هم می‌ریزد.

عرضه بنزین یورو۵؟

اما نفتی‌ها در شرایطی بر سر تولید بنزین یورو۵ با سازمان حفاظت محیط‌زیست به توافق رسیده اند که این موضوع با گفته‌های قبلی آنها همخوانی ندارد. بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، مسوولان وزارت نفت طی جلسات برگزار شده در مورد «استاندارد یورو»، تاکید کرده‌اند امکان تولید و عرضه سوخت یورو۲ به بالا، تا قبل از ۹۱ وجود ندارد، اما هم‌اکنون در عرض یک ماه عنوان می‌کنند که سال بعد بنزین یورو۵ به کلانشهرها خواهند داد.

مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو، در این مورد می‌گوید:اینکه وزارت نفت می‌تواند سال آینده بنزین استاندارد عرضه کند، خبری بسیار خوشحال کننده است، اما پرسش‌ها و تردیدهایی در این مورد وجود دارد.

کیوان وزیری با طرح این پرسش که چگونه در عرض یک ماه توانایی تولید بنزین یورو۵ در وزارت نفت ایجاد می‌شود، می‌افزاید:بنزین یورو۵، بین ۱۲ تا ۱۸ مشخصه خاص دارد، در حالی که مسوولان وزارت نفت معمولا فقط روی «افزایش عدد اکتان» تاکید می‌کنند.وی تصریح می‌کند:اصلا فرض کنیم وزارت نفت موفق به توزیع بنزین استاندارد از سال آینده شد، چه تضمینی وجود دارد که این بنزین، همان سوخت یورو۵ اروپا بوده و توزیع آن تداوم داشته باشد؟

مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو، همچنین در مورد گستردگی مکانی عرضه بنزین یورو۵ نیز هشدار می‌دهد که بنزین یورو۵ (والبته یورو ۳ و ۴) دارای شرایط کیفی خاصی است و اگر در تامین و عرضه آن وقفه ای ایجاد شود، خطرات مختلفی را متوجه خودروها خواهد کرد.وزیری توضیح می‌دهد: وقتی خودرویی از بنزین یورو۵ استفاده کند، دیگر نباید بنزین با استانداردهای پایین در باک آن ریخت، چراکه خطراتی مانند یاتاقان زدن و خودسوزی را در پی خواهد داشت. این گفته وزیری در شرایطی است که وزارت نفت می‌خواهد سال آینده در کلانشهرها بنزین یورو۵ عرضه کند و با این حساب اگر خودرویی به خارج از شهرهای موردنظر برود، یا بنزین نباید بزند و یا مجبور است خطرات استفاده از بنزین فاقد استاندارد یورو۵ را بپذیرد.