کیفیت رشد نکند، تعرفه کم می‌شود

گروه خودرو- «مجلس شورای اسلامی با هر نوع ادغام در صنعت خودروسازی مخالف است.»

حسین هاشمی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز گذشته در حالی از مخالفت نمایندگان با ادغام دو شرکت خودروساز خبر داد، که از ماه‌های گذشته تا به امروز، شایعه خرید سهام شرکت ایران خودرو توسط سایپا هر روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. با این حال دیروز رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به پیگیری‌های خود از دو شرکت خودروساز کشور در این زمینه ، عنوان کرد که مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو به وی اطمینان داده‌اند که ادغامی در کار نیست.هاشمی در ادامه از رسانه‌های خبری نیز خواست که به مباحث مربوط به ادغام در صنعت خودروسازی دامن نزنند، چراکه با این اتفاق، همین رقابت کمی نیز که بین ایران خودرو و سایپا وجود دارد از بین می‌رود.

مخالفت از زمان بذرپاش

حسین هاشمی که روز گذشته در همایش «طرح افزایش توان علمی خبرنگاران حوزه خودرو کشور» در جزیره کیش (ایده شرکت پارس خودرو) سخن می‌گفت، تاکید کرد: طی دوره مدیریت مهرداد بذرپاش در سایپا، طرح ادغام به طور جدی مطرح شد، اما مجلس در آن دوره نیز این طرح را غیرعملی دانست و مخالفت خود را با آن ابراز کرد.وی در ادامه دلایلی هم برای مخالفت مجلس با این طرح عنوان کرد و گفت: با ادغام دو شرکت، رقابت اندکی که در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد نیز از بین خواهد رفت و در این بین، تنها مشتریان و مصرف‌کنندگان متضرر خواهند شد.هاشمی همچنین از جلسات مکرر کمیسیون‌های اصل ۴۴ و صنایع و معادن مجلس در این زمینه خبر داد و در نهایت نیز تاکید کرد که مجلس با وقوع هر نوع ادغام بورسی و غیربورسی خودروسازان مخالف است.

مغایرت آمار با واقعیات

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز همچنین از خودروسازها و قطعه‌سازان کشور نیز به دلیل کاهش کیفیت محصولات تولیدی انتقاد کرد.وی از قطعه‌سازان به دلیل استاندارد نبودن برخی از قطعات تولیدی خواست که با روش‌هایی همچون جوینت شدن با شرکت‌های معتبر و حرکت همزمان با فناوری روز دنیا، اصلاحاتی در فعالیت‌های خود صورت دهند.هاشمی از خودروسازان نیز درخواست کرد که به دانش فنی طراحی دسترسی پیدا کنند. رییس کمیسیون صنایع که طی پنج دوره مجلس ریاست این کمیسیون را بر ‌عهده داشته، همچنین از کیفیت محصولات تولیدی خودروسازها نیز انتقاد کرد.وی در این زمینه اظهار داشت که خودروسازها در جلسات کمیسیون صنایع حاضر می‌شوند و از ارتقای تک‌تک محصولات تولیدی خود با توجه به آمار و ارقام گزارش می‌دهند، این در حالی است که هنوز مشتریان و مصرف‌کنندگان از کیفیت محصولات آنها اظهار نارضایتی می‌کنند.وی به مقایسه محصولات خارجی مشابه پرداخت و گفت: چرا مصرف‌کنندگان از محصولات مشابه خارجی که در کشور وجود دارد اظهار گلایه نمی‌کنند؟ هاشمی اما در خلال صحبت‌های خود از خودروسازها به عنوان موتور حرکت توسعه اقتصادی کشور نام برد و حمایت خود را از رشد این صنعت اعلام کرد. وی تاکید کرد: حمایت مجلس از خودروسازها به‌رغم اتهاماتی که زده می‌شود، بر کسی پوشیده نیست، اما خودروسازها نیز باید حرکتی در جهت ارتقای محصولات خود بکنند.

احتمال کاهش تعرفه

حسین هاشمی در ادامه صحبت‌های خود از احتمال کاهش تعرفه خودرو در سال آینده نیز خبر داد. وی با تاکید بر اینکه در سال ۸۹ تعرفه واردات خودرو حفظ شد، تلنگری نیز به خودروسازها زد و اظهار داشت که اگر کیفیت محصولات تولیدی به حد مطلوب نرسد، کاهش تعرفه در سال آینده به‌طور حتم اعمال خواهد شد تا خودروسازان به نوعی مجبور به رقابت با محصولات خارجی شوند.وی طی اولتیماتومی به خودروسازها عنوان کرد که با توجه به حمایت‌های مجلس، در سال آینده از موضع خود نسبت به ارتقای کیفیت خودروها کوتاه نخواهیم آمد و اگر در این زمینه اقدامی نشود، به طور حتم تعرفه را کاهش خواهیم داد.هاشمی قانون ارتقای کیفیت خودرو را که به نوعی در سال‌ جاری به بده ‌بستان دولت و مجلس بر سر تعرفه تعبیر می‌شود ، کم حجم و پرمحتوا خواند و تاکید کرد: با توجه به اجرای دو قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، حساسیت مجلس نسبت به عملکرد خودروسازها افزایش خواهد یافت.

مخالفت با خودروسازی در شهرستان‌ها

ایجاد سایت‌های خوروسازی و قطعه‌سازی در شهرستان‌ها چند سالی است که از سوی خودروسازهای کشور اعمال می‌شود و در ادامه این استراتژی، هفته گذشته سایت سمنان نیز از سوی شرکت ایران خودرو به بهره‌برداری رسید.

این در شرایطی است که رییس کمیسیون صنایع دیروز مخالفت خود را با ایجاد چنین سایت‌هایی در شهرستان‌ها ابراز و آن را روشی غلط عنوان کرد.هاشمی مکان‌یابی و توجیه فنی و اقتصادی را دو عامل مهم در ایجاد سایت‌هایی خودروسازی عنوان کرد و اظهار داشت: شرکت‌های خودروساز نباید در این زمینه ریسک کنند.

وی ادامه داد: خودروسازان باید سرمایه خود را به مکان‌هایی منتقل کنند که توجیه اقتصادی داشته باشد.هاشمی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه شرکت پارس خودرو می‌تواند به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور عمل کند، اظهار داشت که این شرکت توانایی انجام فعالیت جدید را در این راستا دارد.

نیاز به شوک داریم

اما علی ملک مدیرعامل شرکت پارس خودرو نیز یکی دیگر از سخنرانان همایش کیش بود. ملک در ابتدای صحبت‌های خود به فشارهای اقتصادی و سیاسی بر صنعت کشور اشاره و اظهار داشت که در شرایط فعلی نیازمند یک شوک واقعی هستیم تا آمادگی برای سال‌های آتی را پیدا کنیم.

وی از اتفاقی که طبق پیش‌بینی‌‌ها قرار است در سال ۲۰۱۱ در صنایع خودروسازی جهان به وقوع بپیوندد، صحبت به میان آورد و گفت: طی این سال برای اولین بار در صنعت خودروسازی جهان سهم کشورهای توسعه یافته کاهش و در عوض سهم کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت.