واردات خودرو را سامان دادیم

عکس: آکو سالمی

گروه خودرو - پس از گذشت یک‌سال از توقف ثبت سفارش خودرو و عملکرد گزینشی وزارت صنایع در ارائه لیست خودروهای وارداتی به وزارت بازرگانی، روز گذشته معاون وزیر صنایع و معادن در جمع خبرنگاران گزینشی این وزارتخانه به تشریح دلایل محدودیت در واردات خودرو پرداخت. افشین روغنی معاون وزیر صنایع و معادن در امور صنایع و اقتصادی در این نشست خبری مهم‌ترین دلیل اعمال محدودیت و ارائه لیست گزینشی وارد‌کنندگان جهت ثبت سفارش به وزارت بازرگانی را نظم و انضباط در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی خواند. وی داشتن شبکه مناسب خدمات پس از فروش را مهم‌ترین عامل در صدور مجوز واردات خودرو عنوان کرد.

افشین روغنی معتقد است که در سال‌های گذشته واردکنندگان تنها به واردات خودرو بسنده می‌کردند و موضوع خدمات پس از فروش این نوع خودروها غیرقابل قبول بود، اما هم اکنون تمام واردکنندگان خودروهای سواری باید پس از تعهد به وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی برای برقراری شبکه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی خود، اقدام به ثبت سفارش کنند.

معاون وزیر صنایع و معادن بدون ارائه گزارشی از میزان شکایت‌های واصله به وزارت صنایع مبنی بر تعداد شاکیان واردکنندگان و نمایندگی‌های خودروهای وارداتی، نظم بخشی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را در راستای اجرای آیین‌نامه قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو که سال گذشته ابلاغ شد، دانست.

اظهارنظر روغنی در این زمینه در حالی است که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سال گذشته بیشترین شکایات واصله به این سازمان را از سوی مشتریان خودروهای داخلی اعلام کرده که حوزه تاخیر در تحویل و همچنین خدمات پس از فروش از جمله بیشترین میزان شکایات را به خود اختصاص داده بود. حال جدیت وزارت صنایع و معادن در سروسامان دادن به حوزه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی شاید زمینه‌ای فراهم کند برای سروسامان دادن به حوزه خدمات پس از فروش خودروهای داخلی که همچنان با نارضایتی برخی از مشتریان همراه است.

اما آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که مورد استناد معاون وزیر صنایع و معادن نیز می‌باشد، سال گذشته به وزارت صنایع و معادن و پیرو آن خودروسازها ابلاغ شد، این در حالی است که در نظر گرفتن حقوق مشتریان در حوزه خدمات پس از فروش بخش جنجالی این قانون بود، چرا که مجلس موضوعاتی همچون تعویض خودرو معیوب یا جایگزینی خودرو معیوب با خودروی دیگر را در زمان تعمیر در این قانون پیش‌بینی کرده بود.

اما افشین روغنی در ادامه این نشست، سیاست‌های اجرایی وزارت صنایع و معادن در حوزه واردات خودرو را منجر به ارتقای خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی خواند و تصریح کرد که با اجرایی شدن مصوبات شورای سیاستگذاری خودرو در مورد ارتقای خدمات پس از فروش خودروهای تولیدی و وارداتی، امروز شاهد آن هستیم که واردکنندگان خودرو نیز در مورد خدمات پس از فروش مراقبت‌های ویژه‌ای اعمال خواهند کرد.

معاون وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه انضباط بخشی به شبکه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، واردات خودرو به کشور را کاهش نداده است، اظهار داشت: در سال ۸۸ حدود ۴۱ هزار و ۴۸۳ دستگاه خودرو وارد کشور شد که این میزان در سال ۸۹ به ۴۳ هزار و ۳۸۹ دستگاه رسید که به لحاظ کمی ۵/۴ درصد و به لحاظ ارزشی هشت درصد رشد داشته است.

به گفته وی، ارزش مجموع خودروهای وارداتی در سال گذشته بیش از ۸۹۲ میلیون دلار و بیشترین واردات خودرو نیز از کشور کره جنوبی بوده است.

معاون وزیر صنایع و معادن همچنین عنوان کرد که با توجه به اینکه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را سامان دادیم، چنانچه مردم در مورد دریافت خدمات، با هر نوع مشکلی مواجه شدند وزارت صنایع و معادن را از طریق سامانه ۰۹۶۱۲ مطلع سازند. وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون برای ثبت سفارش خودرو مانعی وجود ندارد، گفت: قبل از ثبت سفارش، متقاضیان باید چهار مجوز از محیط زیست، سازمان بهینه‌سازی، سازمان استاندارد و صنف مربوطه به جهت خدمات پس از فروش، اخذ و سپس درخواست خود را به کمیته خودرو وزارت صنایع و معادن جهت بررسی ارائه کنند.

وی تاکید کرد که این چهار مجوز به کمیته خودرو ارائه خواهد شد که پس از بررسی و تایید به تصویب خواهد رسید، در آن زمان است که می‌توان برای ثبت سفارش خودرو اقدام کرد.

این بخش از سخنان معاون وزیر در مورد سروسامان دادن به وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را با امید سروسامان دادن به نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی از سوی وزارت صنایع و معادن به پایان می‌رسانیم.

کاهش تعرفه واردات خودروهای کم‌مصرف

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا با گذشت یک سال از زمان اجرای قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی بحثی درباره کاهش تعرفه واردات خودرو مطرح نشده است عنوان کرد که تعرفه واردات خودرو باید با یک مبنای ملی کاهش پیدا کند.

روغنی افزود: چنانچه مبنا واردات خودرو با مصرف سوخت پایین تنظیم شود، می‌توان تعرفه را برای این نوع خودروها کاهش داد، در همین زمینه اداره کل ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن در حال تدوین پیش‌نویسی بوده که قرار است در شورای سیاست‌گذاری خودرو مطرح شود و طبق آن تعرفه واردات خودروهای کم‌مصرف کاهش می‌یابد که در صورت نهایی شدن شرایط آن اعلام خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی سال گذشته در حالی با تعرفه واردات ۹۰ درصدی واردات خودرو موافقت کرد که در ازای ثبات تعرفه، خودروسازان سرعت بیشتری به ارتقای کیفیت خودرو بدهند. در همین زمینه مجلس، قانون ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را تصویب که طی آن خودروسازها ملزم شدند هر ۳ ماه گزارشی از روند ارتقای خودروهای تولیدی خود به مجلس ارائه کنند که اولین گزارش پس از ۹ ماه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرائت شد.

مهلت برای نصب ایربگ

مصوبه الزام به نصب ایربگ از سال جدید با اما و اگرهایی از سوی خودروسازها مواجه شد. این مصوبه شورای عالی استاندارد در حالی هنوز قابلیت اجرایی پیدا نکرده که کمبود ایربگ‌های تولیدی در داخل کشور از جمله علل عدم اجرای مصوبه مذکور، خوانده می‌شود.

در همین رابطه برخی اخبار غیر رسمی از مهلت دوباره به خودروسازها در زمینه تامین ایربگ گزارش می‌دهند و برخی دیگر این مهلت دوباره را تکذیب می‌کنند، اما روغنی درباره اجرایی نشدن مصوبه مربوط به نصب کیسه ایمنی هوا روی کلیه خودروهای سواری تولید داخلی در سال‌جاری عنوان کرد که ‌از ابتدای امسال باید تمام خودروهای سواری علاوه بر راننده برای سرنشین جلو نیز کیسه ایمنی هوا داشته باشند. البته خودروسازان به دلیل برخی مشکلات در حال مذاکره با موسسه استاندارد هستند تا برای نصب ایربگ روی محصولاتشان فرصت بیشتری بگیرند که قرار است در این زمینه یک برنامه زمان‌بندی شده تدوین شود.

وی افزود: تاکنون در شورای سیاست‌گذاری خودرو صحبتی درباره نصب ایربگ روی خودروهای تجاری نشده است.

به گفته وی، هم‌اکنون سه شرکت داخلی اقدام به تولید ایربگ می‌کنند.

قطب سوم خودروسازی

پروژه قطب سوم خودروسازی برای اولین بار، سال گذشته از سوی وزیرصنایع و معادن مطرح شد، پروژه ای که قرار است مجید هدایت رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آن را هدایت کند.در این زمینه معاون وزیر صنایع و معادن تاکید کرد که قطب سوم خودروسازی قطعا در اصفهان ایجاد می‌شود و قرار است در این قطب یک خودروی داخلی تولید شود. مالکان این قطب خصوصی هستند و قرار است کنسرسیومی برای سرمایه‌گذاری در آن تشکیل شود.

روغنی در عین حال به جزئیات بیشتری درباره ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور اشاره‌ای نکرد.

ارثی به نام کامیون فراز!

معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنایع و معادن در عین حال بر ممنوعیت واردات خودروهای چینی به کشور، تاکید کرد اما در مواجهه با این پرسش که چرا با وجود این ممنوعیت کامیون چینی فراز وارد کشور می‌شود؟ اظهار داشت که کامیون فراز تغییر یافته کامیون چینی هوو بوده و توانسته استانداردهای لازم را کسب کند. وی ادامه داد که البته این کامیون ارثی است که از گذشته به ما رسیده و تا تغییر شرایط باید زمان بیشتری بگذرد. به هرحال در این زمینه قراردادی وجود دارد و سیاست جدید شرکت ایران خودرو دیزل داخلی‌سازی این کامیون است، در هر صورت فراز همان هوو نیست.