ایسنا- نخستین موتور ملی دیزل سواری کشور قرار بود تا سال ۱۳۹۱ به تولید انبوه برسد، اما با گذشت بیش از چهار ماه از تاریخ مورد نظر، سرعت پیشرفت طرح تولید خودرو دیزلی با ۶۵ درصد پیشرفت کند شده است.

مجری طرح تولید خودرو دیزلی پیش از این اعلام کرده بود که در صورت تحقق حمایت‌های سازمان‌های دولتی تا سال ۱۳۹۱ این خودرو به تولید انبوه خواهد رسید اما تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز این طرح از سوی برخی سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت نفت موجب کند شدن پیشرفت پروژه شده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد تاخیر در پرداخت بودجه‌ پژوهشی موتور دیزلی به شرکت خودروسازی زامیاد اعلام کرد: شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی به قرار‌داد تولید موتور وانت دیزلی متعهد و پای بند است.

وی با اظهار اینکه مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی به دلیل تاخیر در پرداخت بودجه‌‌ پژوهش طرح تولید موتور وانت دیزلی ناراحت است گفت: آقای محمد‌نژاد ـ رییس هیات مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ـ‌ و آقای ضیغمی ـ مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ موافقت خود را مبنی بر پرداخت بودجه مورد نظراعلام کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این‌که تصویب بودجه‌ پژوهش توسط مدیر پژوهش و فن‌آوری وزارت نفت انجام می‌شود، گفت: شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی برآورد هزینه‌های پژوهشی را انجام داده ست و اکنون فقط منتظر دستور آقای محمدرضا مقدم ـ معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت ـ‌ برای پرداخت بودجه هستیم.

قلعه‌بانی در مورد برآورد بودجه پژوهش تولید موتور وانت دیزلی از سوی شرکت بهینه‌سازی نیز اعلام کرد: اگرچه در قرار‌داد، پرداخت ۳۰ میلیارد تومان آمده بود، اما با توجه به برآورده هزینه‌‌های پژوهش انجام شده توسط شرکت زامیاد با مبلغ ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان موافقت شده‌ است.

گفته‌های قلعه‌بانی ـ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ـ‌ در حالی است که محمدرضا مقدم ـ مدیر پژوهش و فن‌آوری وزارت نفت ـ به خبرنگار انرژی ایسنا گفت: برای تصویب بودجه مورد نظر ابتدا باید پروپزال طرح تولید موتور وانت دیزلی آماده شود و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هزینه‌‌ پژوهش این کار را محاسبه کند.