گروه خودرو- ثبت‌نام خودروی تندر 90 (ال-90) روز گذشته در نمایندگی‌های فروش می‌تواند دو شرکت ایران خودرو و سایپا آغاز شد. این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته استقبال از پیش فروش تند ر 90 در آغازین روز ثبت‌نام چشمگیر بوده است.

طبق گزارش خبرنگار ما از مراکز نمایندگی فروش این دو شرکت بیشترین استقبال از خودروی E۲ که از امکانات فول برخوردار است صورت گرفته اما خودروی E۰ که قرار بود به عنوان خودروی ارزان و جانشین پیکان در کشور عرضه شود به دلیل نداشتن حداقل امکانات، با استقبال چندانی مواجه نشده است.پیش از این اعلام شده بود که خودروی ال-۹۰ جایگزین مناسبی برای پیکان خواهد بود اما اکنون مدل E۰ تندر ۹۰ با تنها یک آبشن بیشتر، ۳میلیون تومان گرانتر از پیکان قیمت‌گذاری شده است که این قیمت نه نظر پیکان سواران را جلب کرده و نه متقاضیانی که خواستار حداقل آبشن‌های یک خودرو معمولی هستند.E تندر ۹۰ از نظر امکانات همانند پیکان است و تنها تفاوت آن کیسه هوای سمت راننده است.
تندر E1 یک مدل بالاتر از E0 است که برخی آبشن‌ها همانند شیشه گرمکن عقب، شیشه بالابر برقی جلو، کولر به همراه بازیابی هوا، فرمان هیدرولیک و قفل مرکزی در آن تعبیه شده و با قیمت 9میلیون و 600هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. مدل بعدی تندر E2 نام دارد که این مدل تمام آبشن‌های مدل E1 را به همراه کامپیوتر سفری، چراغ سقف و چراغ مطالعه سرنشین و ترمز EBD و ABS را دارا است و تفاوت قیمت آن با مدل E1 یک‌میلیون تومان است و حدود 10میلیون و 600هزار تومان عرضه می‌شود.طبق گفته یکی از نمایندگی‌های فروش ودیعه دریافتی برای خودروی E0 مبلغ 5میلیون تومان، E1 مبلغ 5میلیون و 10هزار تومان و برایE2 م5میلیون و 20هزار تومان است. تحویل خودروها به متقاضیان از خرداد‌ماه آغاز و براساس قرعه‌کشی اولویت‌بندی می‌شود. اسامی قرعه‌کشی شده از طریق SMS به اطلاع متقاضیان خواهد رسید؛ همچنین مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت دو شرکت ایران خودرو و سایپا از زمان تحویل خودروی خود مطلع شوند.
دو شرکت ایران خودرو و سایپا تاریخ شروع واگذاری را خرداد ماه اعلام کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست که پس از انجام قرعه‌کشی هر متقاضی چند ماه باید در انتظار دریافت خودروی خود باشد.
همچنین طبق اعلام نمایندگی‌های فروش در صورت تاخیر پس از موعد اعلام شده در قرعه‌کشی، جریمه تاخیر تحویل خودرو بر مبنای نیم درصد ماهیانه، حداکثر تا زمان انقضای مهلت دعوتنامه برای مبلغ پیش‌پرداخت محاسبه خواهد شد. بر همین اساس مبلغ مابه‌التفاوت در زمان صدور دعوتنامه براساس قیمت مصوب و هزینه بیمه و عوارض قانونی و پس از کسر تخفیف‌هایی که شامل قرارداد مشتری است محاسبه می‌شود. از سویی دیگر متقاضیان می‌توانند تنها یک ثبت نام انجام دهند و در صورت ثبت‌نام بیش از یک مورد پس از ابطال ثبت‌نام تمامی وجوه پرداختی بدون پرداخت سود مسترد خواهد شد.
طبق گفته نمایندگی‌های فروش پس از انجام قرعه‌کشی متقاضیانی که زمان تحویل خودروی آنها بعد از ماه دوم صورت گیرد از هدیه مشارکت ماهیانه ۱۲درصد سالانه معادل ۵۰هزار تومان بهره‌مند خواهند شد و این هدیه به گروهی که در ماه‌های اول و دوم خودروی خود را تحویل گیرند تعلق نخواهد گرفت. از سوی دیگر، سود انصراف از قرارداد ۱۰درصد سالانه است که از یک‌ماه پس از ثبت‌نام در صورت انصراف به مشتری تعلق می‌گیرد. لذا در صورت انصراف مشتری در ماه اول تنها مبلغ پیش‌پرداخت عودت داده می‌شود.
از افزایش قیمت خبری نیست
روز گذشته برخی از متقاضیان تندر۹۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ما از افزایش قیمت این خودرو طی سال آینده اظهار نگرانی می‌کردند. این در حالی است که گذشته از افزایش قیمت یورو مسوولان به منظور به وجود نیامدن بازار سیاه برای این خودرو در سال آینده اعلام کردند که هر متقاضی می‌تواند تنها یک ثبت‌نام انجام دهد که این امر موجب می‌شود که قیمت این خودرو با افزایشی بسیار روبه‌ر و نشود. از سویی دیگر، مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این خصوص اعلام کرده که نرخ تورم سال آینده هیچ تاثیری در قیمت‌گذاری خودروی تندر نخواهد داشت و متقاضیان نگران افزایش احتمالی قیمت تندر ۹۰ در سال آینده نباشند.
مفیدی همچنین اظهار داشت: ثبت‌نام این خودرو هیچ محدودیتی نخواهد داشت و متناسب با نیاز بازار این خودرو تولید و از خردادماه تحویل آن به مشتریان آغاز خواهد شد.
ثبت‌نام تا روز پنج‌شنبه
در همین حال، حسن امیری، مدیرعامل شرکت پارس خودرو با تاکید بر اینکه تندر 90 در‌حال‌حاضر با ساخت بیش از 50درصد به بازار عرضه می‌شود عنوان کرده است که یکی از علت‌های تاخیر این خودرو، تاکید مسوولان بر افزایش ساخت داخل بوده است.وی در پاسخ به این سوال که آیا تاریخ ثبت‌نام در اولویت‌‌بندی تاثیر خواهد داشت یا خیر افزود: تاریخ ثبت‌نام هیچ‌گونه اولویتی به همراه نخواهد داشت و ثبت‌نام نیز تنها تا پنج‌شنبه هفته جاری ادامه دارد.امیری در عین حال به این نکته اشاره کرد که اگر تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بیشتر از سطح تعیین شده باشد، ثبت‌نام در همان روز متوقف می‌شود. ایران‌خودرو و پارس خودرو دو شرکت تولیدکننده تندر 90، قرار است که سال آینده 120 هزار تندر 90تولید کنند. سهمیه هریک از شرکت‌ها 60دستگاه تعیین شده است.اما امیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا خودرو‌ی تندر 90 جایگزین پراید خواهد شد یا خیر تاکید کرد که تندر 90رقیب پراید نیست چرا که از لحاظ کیفی در سطح بالاتری قرار دارد و در رنج قیمتی نیز در سطح خودرو‌های هم قیمت 9 تا 12میلیون تومان است.