سهمیه‌بندی بنزین، عوارض و تعرفه‌های جدید و از طرفی افزایش هزینه‌های تولید این سوال را ایجاد کرده است که آیا سال آینده قیمت خودرو که چندین سال تقریبا ثابت بوده، تغییر خواهد کرد؟ به گزارش ایسنا، مهم‌ترین سوال هم‌اکنون این است که آیا سال آینده با سهمیه‌بندی و گران شدن بنزین که با توجه به تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق مجلس مبنی‌بر سهمیه‌بندی شدن آن از خرداد سال آینده و فروش هر لیتر به قیمت ۱۰۰‌تومان در پایین‌ترین نرخ و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، احتمال زیادی دارد، آیا خودرو گران می‌شود یا خیر؟ در این میان نخستین چیزی که کارشناسان بر آن تاکید دارند، این است که با این کار شوک مقطعی به بازار خودرو وارد می‌شود و قیمت‌ها ارزان می‌شود، اما پس از مدتی با توجه به اوضاع نه چندان مناسب حمل و نقل عمومی تقاضا برای خودروهای کم‌مصرف افزایش می‌یابد و برای برخی خودروهای پرمصرف کاهش تقاضا ایجاد می‌شود.

البته خودروسازان می‌توانند با تغییر موتور این خودروها تا‌حدودی این مشکل را برطرف کنند، ولی در خودروهای پر‌مصرف‌تر گران‌قیمت مانند ماکسیما چندان تغییر قیمتی ‌ایجاد نخواهد شد، چرا که مصرف‌کننده این خودرو حاضرند بهای بنزین گران‌تر را نیز بپردازند.

براساس بررسی‌های انجام شده توسط وزارت نفت در سال ۸۵ در کلاس خودرو‌های سواری کلاسMVM۱۱۰A۰ با مصرف سوخت شهری ۱/۸ لیتر در ۱۰۰‌کیلومتر کم‌مصرف‌ترین خودرو این کلاس در خودروهای ساخت داخل بود.

در این کلاس همچنین پژو ۲۰۶ با موتورهای ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ و پراید‌ هاچ‌بک با مصرف‌ ۹/۸ و ۴/۹ و ۲/۱۰ در مکان‌های بعدی هستند. مصرف سوخت رنو پی‌کی نیز در این کلاس ۰۹/۱۰ لیتر گزارش شده است.

بر این اساس، در بخش خودرو‌های کلاس B کوچک نیز کیاریو با مصرف ۵/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در چرخه شهری کم‌مصرف‌ترین خودرو محسوب می‌شود و این در حالی است که پراید با سیستم انژکتوری ساژم نیز ۱۲/۱۰لیتر در چرخه شهری بنزین مصرف می‌کند.

براساس اطلاعات سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، در بخش خودرو‌های سواری کلاس متوسط نیز پراید ۱۴۱ با مصرف ۸۵/۹لیتر در ۱۰۰‌کیلومتر کم‌مصرف‌ترین خودرو است و مزدا ۳۲۳ با مصرف ۸/۹لیتر در مکان بعدی قرار دارد. مصرف سوخت برخی از خودرو‌های این کلاس از جمله هیوندایی اونته، هیوندایی ورنای، فولکس گل، پژو پارس ELX، پژو پارس معمولی، سمند، پژو ۴۰۵ و آردی به ترتیب ۳۵/۱۱، ۳۵/۱۰، ۷۵/۱۱، ۹/۱۱، ۴/۱۴، ۰۷/۱۲، ۳۵/۱۳ و ۹۵/۱۲ است.