هم اکنون تعریف درستی از فرسودگی خودرو در کشور وجود ندارد و شکل اجرایی طرح خروج خودروهای فرسوده صحیح نیست. محمدعلی قطمیری، مدرس دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب افزود: تعریف خودرو فرسوده در ایران فقط براساس سن خودرو صورت می‌گیرد و این در حالی است که بسیاری از خودروهای مدل قدیمی از خودروهای جدید بازدهی بیشتری دارند.

وی گفت: شکل اجرایی طرح خروج خودروهای فرسوده که هم اکنون در کشور در حال اجراست، صحیح نیست و در کشورهای دیگر این طرح به گونه‌ دیگری اجرا می‌شود.

در کشورهای دیگر دولت با افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو شامل بیمه و عوارض سالانه بر حسب سن خودرو، نگهداری خودروهای فرسوده را برای دارندگان آنها از حالت با صرفه بودن خارج می‌کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که استانداردهای آلودگی در مورد خودروهای کشور به درستی رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: کلیه خودروهای کشور باید دارای برچسب کنترل شش ماهه شوند و هر شش ماه یک‌بار معاینه فنی شوند و خودروهایی نیز که فاقد این برچسب باشند، نباید اجازه تردد داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده به شکل اجباری، نوعی دخالت در مالکیت افراد به شمار می‌رود و صحیح نیست و در عوض دولت باید با در پیش گرفتن سیاست‌هایی، استفاده از این نوع خودروها را برای دارندگان آنها از حالت مقرون به صرفه بودن خارج کند.