گروه خودرو - انیمیشن‌های پلیس راهنمایی و رانندگی که هر چند وقت یکبار از سوی صداوسیما پخش می‌شود توانسته ارتباط خوبی بین پلیس راهنمایی و رانندگان به وجود آورد. انیمیشن‌های کمدی که مقررات راهنمایی و رانندگی را به رانندگان متخلف گوشزد می‌کند.

اما چندی است که انیمیشن‌های کوتاه پخش شده دیگر رانندگان خلافکار را مورد سرزنش قرار نمی‌دهد و این بار به سرزنش خودروسازانی می‌پردازد که از نصب تجهیزات ایمنی در خودروهای تولیدی خود سرباز می‌زنند.

پنج‌شنبه گذشته انیمیشن‌ پخش شده دیگر جنبه کمدی نداشت و مرگ راننده‌ای را به تصویر کشید که به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی با بکارگیری از ترمز ABS این حادثه می‌توانست تلفات کمتری داشته باشد.

نیروی انتظامی از سال گذشته پس از پیگیری آتش‌سوزی یکی از محصولات ایران‌خودرو و همچنین انتقاد به کمربند پراید، خودروسازان کشور را به نصب تجهیزاتی ملزم کرد که در دیگر کشورها خودروسازها به طور معمول مقید به آن هستند.

از جمله این تجهیزات ترمز ABS و ایربک (کیسه هوا) است که در‌حال‌حاضر تنها در خودروهای گران‌قیمت کشور استفاده می‌شود.

هر چند تجهیزات مذکور که می‌بایست ضرورتا در خودروهای تولیدی کشور به کار گرفته شود در قالب خودروهای سفارشی و با پرداخت هزینه بالاتری نصب می‌شود اما متاسفانه هنوز هیچ مقام مسوولی در این زمینه قیدی برای خودروسازان ایجاد نکرده و تنها نیروی انتظامی آن هم به دلیل آمار تکان دهنده تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بر لزوم اجباری شدن این گونه سیستم‌ها تاکید دارد.

دو سیستم ایربک و ترمز ABS از ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی در خودروهای خارجی است و خودروسازان دنیا به دلیل رقابت ایجاد شده به نصب این گونه سیستم‌ها اهتمام می‌ورزند این در حالی است که چندی پیش یکی از مدیران خودروساز مطرح کشور در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کرده بود که نصب ترمز ABS در خودروها هم‌اکنون رد شده چرا که استفاده از ترمز شدید دیگر خودروهای در حال تردد را با مشکل مواجه کرده ومیزان تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهد.

شاید اظهار نظر این مدیر خودروساز کشور نتیجه مرکز تحقیقاتی کارخانه مربوط به این خودروساز بوده اما متاسفانه هنوز خودروسازان بزرگ دنیا به نتایج تحقیقات فنی ایران دست پیدا نکرده و همچنان بر لزوم نصب تجهیزات ایمنی همچون «ایر بک» و «ترمز ABS» اصرار دارند.