مژگان میرزایی
گروه خودروسازی سایپا به منظور جذب مشتری بیشتر و بهینه‌سازی خودروهای تولیدی خود اقدام به جایگزینی خودروهای کارکرده با عمر ۵سال با حداکثر ۱۲۰هزار کیلومتر کرده است این طرح از سال گذشته به طور مستقل و بدون حمایت از سوی ارگان خاصی آغاز و پس از مدتی به دلیل به وجود آمدن تغییراتی در نرخ بهره متوقف شد.

هم‌اکنون طرح نوسازی خودروهای کارکرده در دو فاز صفر و یک صورت می‌گیرد. در فاز صفر فقط خودروهای پراید با عمر زیر 5سال با کارکرد 120هزار کیلومتر جایگزین خواهند شد اما در فازهای بعدی تمام محصولات این شرکت شامل طرح می‌شوند و متقاضیان می‌توانند برای جایگزینی خودروهای کارکرده خود اقدام کنند.
در فاز صفر متقاضیان پس از ثبت نام خودروی خود از طریق مراجعه به نمایندگی یادگارامام و یا از طریق اینترنت و انجام مراحل قانونی، از سوی شرکت سایپا فرا خوانده می‌شوند تا خودروی آنها از سوی کارشناسان قیمت‌گذاری شد، در صورت رضایت مالک خودروی کارکرده در اختیار شرکت سایپا قرار گیرد سایپا نیز پس از بهینه‌سازی، خودروی کارکرده را در اختیار متقاضیانی که تمایل به خرید خودروهای کارکرده دارند قرار می‌دهد.


طبق گفته رمضان شرقی، مالکان خودروهای کارکرده پس از انجام مراحل قانونی و اداری طی مدت ۱۵روز می‌توانند خودرویی نو تحویل بگیرند.
شرقی معتقد است با اجرای این طرح صنعت جدیدی در کشور به وجود خواهد آمد، چرا که خروج خودروهای فرسوده موجب اشتغالزایی در کشور خواهد شد. در حال حاضر 7 الی 8درصد خودروهای مورد استفاده در دنیا خودروهای کارکرده بهینه‌سازی شده هستند و اینگونه خودروها در سراسر دنیا متقاضیان خاص خود را پیدا کرده است.
سلیمانی‌نژاد سرپرست واحد بازاریابی و فروش شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا در خصوص اینکه طرح بهینه‌سازی خودروهای کارکرده در چه مرحله‌ای قرار دارد به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر ثبت‌نام از متقاضیان آغاز شده و تاکنون ۱۴۰متقاضی در طرح شرکت کرده‌اند که این تعداد در مرحله کارشناسی قیمت قرار دارند. وی در رابطه با چگونگی قیمت‌گذاری خودروهای کار کرده اظهار داشت: پس از اتمام ثبت‌نام از مالکان خودروهای کارکرده با حضور کارشناسان رسمی دادگستری خودروهای کارکرده قیمت‌گذاری می‌شود و با رضایت مالک خودرو، خودروی کارکرده از آنها خریداری می‌شود.
سلیمانی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: طبق آمارهای ارائه شده در مرحله اول ثبت‌نام 33درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مدل سال 83، 14درصد مدل سال 84، 3درصد مدل سال 85، 20درصد مدل سال 81 و 30درصد مدل سال 82 بوده است.
وی درخصوص اینکه چند درصد از متقاضیان خواستار خرید نقدی بوده‌اند اظهار داشت: ۳۳درصد از متقاضیان خواستار خرید نقدی بوده‌اند و ۶۷درصد از آنها خواستار خرید اعتباری هستند.
سلیمانی‌نژاد فاز اول تعویض خودروهای کارکرده را نقدی دانست و عنوان کرد پس از فاز اول که به صورت نقدی انجام خواهد شد در فاز بعدی با برخی شرکت‌های لیزینگ به توافقاتی رسیدیم که خودروهای نو را به صورت لیزینگ با تسهیلات 17درصد در اختیار متقاضیان قرار دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که مالکان خودروهای کارکرده بیشتر تمایل به جایگزینی چه خودرویی دارند عنوان کرد: ۵۵درصد متقاضی دریافت خودروی ریو، ۲درصد متقاضی زانتیا و ۴۳درصد متقاضی پراید نو هستند.
سلیمانی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: با توجه به تقاضای بسیار مردم برای دریافت خودروی ریو این خودرو نیز در برنامه‌های آتی در طرح جایگزینی قرار خواهد گرفت اما در‌حال‌حاضر فقط خودروی پراید به عنوان جایگزین در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
وی در رابطه با اینکه چه خودروهایی در طرح می‌توانند شرکت کنند عنوان کرد: علاوه بر خودروهای با عمر کمتر از پنج سال و با حداکثر ۱۲۰هزار کیلومتر، خودروهایی می‌توانند در طرح شرکت کنند که بیش از ۱۰درصد مشکل فنی نداشته باشند تا پس از بهینه‌سازی قابلیت استفاده را داشته باشد.
سلیمانی‌نژاد در خصوص اینکه خودروهای کارکرده به چه صورت بهینه‌سازی می‌شوند، اظهار داشت: پس از تحویل خودروهای کارکرده از مالکان آنها، قطعات معیوب تعویض و در اختیار متقاضیان خودروهای بهینه‌سازی شده قرار می‌گیرد.
وی در ادامه با اعلام خبر ثبت‌نام از متقاضیان خودروهای بهینه‌سازی شده تصریح کرد: متقاضیان خودروهای بهینه‌سازی شده با مراجعه به مرکز یادگار امام مشخصات خودروی موردنظر خود را ثبت‌ کرده و در صورت وجود خودروی بهینه‌سازی شده موردنظر با متقاضی تماس گرفته شده و خودرو در اختیار آنها قرار می‌گیرد. وی در ادامه اظهار داشت: خودروهای بهینه‌سازی شده مدل ۸۱ و ۸۳ با ۲۳درصد تقاضا، بیشترین متقاضی را داشته و پس از آن خودروهای مدل ۸۲، ۸۴ و ۸۵ با ۱۸درصد تقاضا در رتبه‌های بعدی قرار دارد.
سلیمانی‌نژاد در خصوص اینکه خودروهای بهینه‌سازی شده با چه شرایطی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد عنوان کرد: در مرحله اول متقاضیان، خودروی بهینه‌سازی شده را به صورت نقدی دریافت خواهند کرد اما در حال مذاکره با برخی از شرکت‌های لیزینگی هستیم تا اینگونه خودروها نیز با تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گیرد.