اجباری شدن سیستم ترمز ABS در خودروهای تولید داخل

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به آمار تکان دهنده تلفات ناشی از تصادفات رانندگی به دلیل فقدان سیستم ترمز ABS در خودروهای تولید داخل، بر لزوم اجباری شدن این سیستم در تولیدات داخلی تاکید کرد. سرهنگ سید هادی هاشمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: در یک آزمایش بر روی دو ماشین یکی دارای سیستم ترمز ABS و دیگری فاقد این سیستم و برخوردار از سیستم‌های ترمز معمولی مشخص شد سرعت ۱۰۰ متر بر ثانیه، خودروی دارای سیستم ترمز ABS در یک ترمز شدید ۲۸متر خط ترمز و ۸/۱۳متر بر مجذور ثانیه شتاب ترمز و خودروی فاقد این سیستم با همین سرعت ۵/۴۶متر خط ترمز داشته است.

معاون عملیاتی ترافیک پلیس راهور ناجا ابراز کرد: آزمایشات مختلف نشان می‌دهد خط ترمز خودروی فاقد سیستم ترمز ABS حدود دو برابر خودروهای دارای این سیستم است. بدین مفهوم که خودرویی با داشتن ترمز معمولی در مسافتی دو برابر خودروی دارای سیستم ترمز ABS می‌ایستد.

وی اظهار کرد: سیستم ترمز ABS می‌تواند مسافت توقف و زمان آن را بنحو چشمگیری کاهش دهد ضمن اینکه در این سیستم هر چرخ بطور مجزا دارای ترمز بوده و با سیستم هوشمند EDU کنترل می‌‌شود.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ناجا تصریح کرد: همچنین میزان لغزش در ترمزهای ABS بین ۱۸ تا ۲۰درصد بوده به‌طوریکه ۱۸ تا ۲۰درصد لغزش و ۸۰درصد غلطش خواهد بود در نتیجه فرمان پذیری و پایداری خودرو به صورت کامل وجود دارد.

هاشمی‌‌افزود: در سیستم ترمزهای معمولی علاوه بر اینکه مسافت و زمان توقف در جاده‌ها بیش تر است به نحوی که میزان لغزش چرخ‌ها در ترمز معمولی ۱۰۰درصد خواهد بود و در صورت استفاده از ترمز شدید و محکم میزان غلطش چرخ‌ها به صفر رسیده و در نتیجه چرخ‌ها قفل می‌‌شود به این ترتیب خودرو فرمانپذیری لازم را نداشته و پایداری وسیله نقلیه به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌‌یابد.

وی همچنین اظهار کرد: در جاده‌های لغزنده نیز سیستم ترمز ABS مانع قفل شدن چرخ‌ها می‌‌شود، حال آنکه در سیستم ترمز معمولی چرخ‌ها قفل شده و تعادل وسیله نقلیه به صورت جدی متزلزل خواهد شد.

معاون عملیاتی ترافیک پلیس راهور ناجا یادآور شد: سیستم ترمز ABS در راه‌ها و شرایط جوی متفاوت - بویژه در لغزندگی‌ها - تا ۴ برابر، مسافت و زمان توقف را کاهش می‌‌دهد و همین امر موجب کاهش تصادفات مرگبار به‌ویژه در فصول سرد سال می‌‌شود.

هاشمی‌ ‌همچنین به انتخابی بودن سیستم ترمز ABS در خودروهای تولید داخل اشاره کرد و گفت: اگرچه اجباری شدن این سیستم تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات و به تبع آن کاهش تلفات ناشی از آن دارد، اما همواره تعبیه این سیستم در خودروهای داخلی به صورت انتخابی بوده و در صورتی که خریدار خواهان استفاده از این سیستم در خودروی خود نباشد، هیچ گونه اجبار قانونی بر این امر وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به نتایج حاصل از اجباری شدن سیستم ترمز ABS در خودروهای مورد استفاده در یکی از کشورهای در حال توسعه گفت: آثار مثبت این اقدام به گونه‌ای بود که در سال اول اجرای این طرح، ۳۰درصد تصادفات کاهش پیدا کرد.