عرضه تندر-90 به بازار، شاید وقتی دیگر

گروه خودرو- بازار شایعه در مورد تاخیر ورود تندر - ۹۰ به بازار، این روزها داغ است. هر چند بروز چنین شایعاتی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح از سوی برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران تولید این خودرو، به وقوع پیوسته، اما آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که طبق وعده مسوولان تنها ۸روز به قرعه‌کشی و تحویل تندر-۹۰ باقی مانده و این در حالی است که سکوت خبری عجیبی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و کارخانه‌های تولیدکننده در مورد تولید و ورود تندر-۹۰ به بازار حکمفرما است.

طبق وعده مسوولان ابتدای خردادماه، خودروسازان می‌بایست خود را برای قرعه‌کشی و واگذاری خودرویی آماده کنند که حدود سه سال از امضای قرارداد آن گذشته و تولید این خودرو با فراز و نشیب‌های فراوانی چه از سوی دولت و چه از سوی مجلس روبه‌رو بوده است.

هر چند این وعده و وعیدها مربوط به اواخر سال گذشته است اما در سال جدید بهانه‌ها و زمزمه‌هایی مبنی‌بر کمبود قطعه و پیرو آن تاخیر در واگذاری‌ها به گوش می‌رسد که نتیجه آن جز بدعهدی، چیز دیگری نخواهد بود.

کمبود قطعه تندر-۹۰ هر چند از سوی بالاترین مقام اجرایی ایران‌خودرو نیز مورد تایید قرار گرفته اما حاشیه‌های خبری این موضوع سریعا با تکذیب دست‌اندرکاران تولید خودروی یادشده مواجه می‌شود.

هم‌اکنون اخبار غیرموثق این گونه نقل می‌کنند که تولید تندر-۹۰ نه از سوی خودروسازان داخلی بلکه از سوی شرکت رنو با موانعی برخورد کرده است.

مشکلات گمرکی ورود قطعات خودروی تندر-۹۰ که خودروسازها به آن نیاز دارند به عنوان اولین مانع تاخیر ورود خودروی مذکور است. هر چند سید قباد مرتضوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دوشنبه گذشته اعلام کرد که مشکلات گمرکی ورود قطعات خودروی تندر -۹۰ به کشور رفع شده است، اما روز گذشته خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام مسوول در شرکت رنو اعلام کرد که این شرکت در‌حال‌حاضر برای ترخیص کالا از گمرک جمهوری اسلامی مشکل دارد.

اما اینکه چرا گمرک از ترخیص قطعات مربوط به تندر -۹۰ سرباز می‌زند سوالی است که خبرنگار ما از محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان پرسید وی در پاسخ عنوان کرد که گمرک قطعات وارداتی رنو را به عنوان قطعات خودروی CKD ارزیابی کرده که به همین جهت جلسات متعددی با مسوولان گمرک برگزار شده تا ترخیص قطعات به راحتی صورت گیرد. ظاهرا این نشست‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته چرا که مسوولان رنو اذعان کرده‌اند که هنوز با ترخیص کالا از گمرک مشکل دارند.

اما آنچه مشخص است هم‌اکنون توپ در زمین شرکت رنو قرار گرفته چرا که فعلا این شرکت مقصر اصلی تاخیر شناخته شده است.

منوچهر منطقی چندی پیش با تایید خبر کمبود قطعه جهت تولید تندر -۹۰ عنوان کرده بود که اشتباه محاسبانی شرکت رنو موجب شده که این شرکت نتواند این حجم از قطعات را مدیریت کند و در نتیجه آماده‌سازی حجم بسیار زیاد قطعه با کیفیت موردنظر در موعد مقرر محقق نشده است.

از سویی دیگر، حمیدرضا کاتوزیان، نماینده مردم تهران در مجلس نیز ضمن تایید اشتباه محاسباتی شرکت رنو تاکید کرده است که این شرکت تعداد قطعات و اینکه قطعات مذکور در چه زمانی باید تامین شود را درست محاسبه نکرده که همین امر منجر به بروز مشکلاتی در زمینه عرضه تندر-۹۰ شده است.

وی هرچند مساله تحریم را نیز از موانع ورود قطعات تندر-۹۰ خوانده اما بسیاری از قطعه‌سازان تحریم‌های اقتصادی را مشمول ورود چند قطعه خودرو نخوانده و با تاکید بر اینکه ساخت خودروی تندر -۹۰ با ۶۰درصد ساخت داخل صورت می‌گیرد عنوان می‌کنند که تحریم در تولید خودروی یاد شده تاثیری منفی ندارد.

اما گذشته از مشکلات ترخیص کالاهای مربوط به تندر-۹۰، شرکت رنو در حالی که کمتر از ۸ روز به واگذاری خودروی تندر- ۹۰باقی مانده اعتراف کرده که هنوز با قطعه‌سازانی که به استانداردهای تولیدی رنو نرسیده‌اند، مشکل دارد. در‌حال‌حاضر بیش از ۵۰قطعه‌ساز ایرانی برای تولید قطعات تندر ۹۰ به کار گرفته شده‌اند.

هر چند رنو شرکت‌های مذکور را با وسواس خاصی انتخاب کرد اما در همین حین از قطعه‌سازان اسپانیایی نیز درخواست کرد که برای تولید قطعات با کیفیت با قطعه‌سازان ایرانی جوینت شوند ظاهرا رنو به این نتیجه رسیده بود که ساخت برخی از قطعات از عهده قطعه‌سازان ایرانی خارج است و قطعات موردنیاز را یا باید وارد کند و یا اینکه تا تولید استاندارد برخی از قطعات به پای قطعه‌سازان ایرانی بنشیند. از سوی دیگر یک مقام مسوول در شرکت رنو عدم تعهد خودروسازان داخلی جهت پرداخت سهم مالی خود برای خرید قطعه را از مشکلاتی ذکر کرده که زمینه‌ساز تاخیر در ورود تندر ۹۰ خواهد بود. هر چند یک مقام مسوول در صنعت خودرو بحث مالی را تکذیب کرد. اما این نکته را مورد تاکید قرار داد که اگر مشکلات ترخیص کالا حل شود پرداخت پول نیز انجام خواهد شد.

در همین حال قطعه‌‌سازان داخلی که همه مسائل خارج از کارخانه‌های خود را با عینک مثبت بینی، نظاره می‌کنند همچنان معتقدند که تندر ۹۰ خردادماه عرضه خواهد شد چنانچه نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان به خبرنگار ما گفته است که تندر ۹۰ هم‌اکنون با ۶۳درصد ساخت داخل تولید می‌شود که به زودی به ۸۰درصد نیز خواهد رسید و تحریم هیچ مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

وی تاکید کرده است که مشکل ترخیص قطعات از گمرک نیز حل شده و تندر ۹۰ به زودی وارد بازار می‌شود. ساسان قربانی نیز با تاکید بر اینکه در خصوص کمبود قطعه و اینکه چه عواملی در این امر مقصر شناخته می‌شوند، اظهارنظری نمی‌کند عنوان کرده که شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی در خصوص تامین قطعه مشکلی ندارند و قطعات موردنیاز را به موقع به خودروسازان تحویل داده‌اند.

آنچه مشخص است تاخیر در ورود تندر ۹۰ حتمی است اما اینکه چه عواملی مقصر اصلی در بدعهدی به مردم شناخته می‌شود سوالی است که نمایندگان مجلس بایستی پیگیر پاسخ آن باشند.

تندر ۹۰ ایران‌خودرو از نیمه دوم خرداد‌ماه عرضه می‌شود

روز گذشته شرکت ایران‌خودرو در آخرین ساعات ارسال خبر به نقل از مدیر پروژه تندر -۹۰ اعلام کرد که شرکت ایران‌خودرو با بهره گیری از تمامی امکانات خود تلاش خواهد کرد خودروی تندر ۹۰ را در نیمه دوم خرداد ماه به بازار عرضه کند.

محمدحسین فقیه، مدیر پروژه تندر ۹۰ ایران‌خودرو با اعلام این مطلب اظهار داشت: وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فعالیت‌های خود را برای تامین به موقع قطعات مورد نیاز برای تولید خودروی تندر ۹۰ تشدید کردند.وی گفت: در صورتی که تجهیرات و قطعات یدکی مورد نیاز تامین شود ایران‌خودرو قادر است به میزانی که مورد نیاز است خودروی تندر ۹۰ تولید و به بازار عرضه کند.

وی با اشاره به ظرفیت سازی خطوط تولید تندر ۹۰ در ایران‌خودرو اظهار داشت: ایران‌خودرو به دلیل برخورداری از تجارب طولانی در راه‌اندازی خطوط تولید انواع خودرو می‌تواند به تعهدات خود در مورد سهمیه تولید تندر ۹۰ عمل کند ولی همه چیز به جدیت و تلاش شرکت رنوی فرانسه بستگی دارد تا به موقع قطعات مورد نیاز را در اختیار ایران‌خودرو قرار دهد.

وی گفت: با توجه به پیگیری‌های مداوم وزیر صنایع و معادن و نیز رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این امیدواری وجود دارد که شرکت‌های تولیدکننده تندر ۹۰ بتوانند تولیدات خود را به موقع تحویل متقاضیان بدهند. شرکت ایران‌خودرو از بهمن‌ماه سال گذشته تولید تندر ۹۰ را آغاز کرد.