ایسنا- رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از برخورد جدی با رانندگانی که در بزرگراه‌ها و معابر درون و برون‌شهری اقدام به انجام حرکات مخاطره‌آمیز رانندگی می‌کنند خبر داد و گفت: در صورت موافقت دادستان تهران بزودی خودروی افرادی که اقدام به لایی کشیدن در بزرگراه‌ها می‌کنند، یک‌ماه توقیف و این دسته افراد از سه ماه تا به صورت دائمی از رانندگی محروم می‌شوند. سردار محمد رویانیان روز گذشته در حاشیه نخستین جلسه کمیته علمی اصلاح رفتار کارکنان راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین از جدیدترین مذاکرات انجام شده با شرکت ایران‌خودرو در خصوص رفع اشکال سیستم سوخت خودروهای پژو ۴۰۵ خبر داد و گفت: بر اساس جدیدترین نتایج بررسی انجام شده توسط ایکاپل، ۷ قطعه از سیستم سوخت‌رسانی خودروهای پژو ۴۰۵ مدل ۸۳ و ۸۴ باید تعویض شود، لذا تمامی دارندگان این دسته از خودروها از اول خردادماه می‌توانند به نمایندگی‌های ایران‌خودرو برای رفع مشکل مراجعه کنند.

مالکان خودروهای پژو مراجعه کنند

وی با تایید اینکه برخی از این دسته خودروها به‌رغم مراجعه و رفع اشکال باز هم دچار آتش‌سوزی شده‌اند گفت: دلیل اصلی این امر عدم کارآمدی تغییرات انجام شده بود که پیشنهاد می‌کنیم مالکان تمامی خودروهای پژو ۴۰۵ مدل ۸۳ و ۸۴ مجددا برای تعویض قطعات یاد شده به نمایندگی‌های ایران خودرو مراجعه کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تاکید کرد: همچنین بزودی دعوتنامه‌هایی به منازل این دسته از مالکان جهت مراجعه ارسال می‌شود، لذا از تمامی این دسته از مالکان می‌خواهیم هرچه سریع‌تر برای رفع اشکال مراجعه کنند.

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر آن دسته از مالکانی که در خصوص مشکلات پژو ۴۰۵ شکایت دارند می‌توانند به امدادخودرو ایران مراجعه کنند، اما بزودی مرکزی نیز برای این امر ایجاد خواهد شد.

پلیس از خودروی خود خارج می‌شود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین به اولین حرکت پلیس جهت بهبود رفتار در کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس از اول تابستان سال‌جاری دیگر رانندگان خودروهای متخلف پیاده نشده و پلیس برای اعمال قانون از خودروی خود خارج می‌شود، از سوی دیگر نحوه مکالمه و محاوره پلیس در بلندگو نیز به‌زودی اصلاح خواهد شد.

وی با انتقاد از تهیه و تولید‌کنندگان فیلم‌ها در کشور گفت: متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان و سریال‌ها در کشور مقررات رانندگی را در فیلم‌های خود رعایت نمی‌کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه قوانین رانندگی در کشور ما بازدارنده نیست گفت: باید با افراد متخلف که امنیت رانندگی را به خطر می‌اندازند به صورت قاطع برخورد شود.

ارجاع موتورسواران به مراجع قضایی

وی مشکل کلاه ایمنی در کشور را یادآور شد و افزود: امسال بحث برخورد با موتورسواران شدیدتر از پارسال خواهد بود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بانک اطلاعات موتورسواران در راهنمایی و رانندگی ایجاد می‌شود که بدین ترتیب موتورسواران متخلف پس از برداشتن شماره پلاک جریمه یا به مراجع قضایی ارجاع خواهند شد. همچنین یکصد‌هزار کلاه ایمنی نیز در راستای ترویج فرهنگ استفاده از کلاه در بین موتورسواران توزیع خواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ۶۰درصد مرگ و میر تصادفات رانندگی را ناشی از ضربه سر عنوان کرد و گفت: ‌این در حالی است که ۷۰درصد مرگ و میر موتورسواران به دلیل ضربه به سر و نبود کلاه ایمنی است. به گفته وی سالانه ۷هزار نفر یعنی ۲۰درصد کشته‌های تصادفات رانندگی را موتورسواران تشکیل می‌دهند.

سالانه حدود ۵۰میلیون برگ جریمه صادر می‌شود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین در نخستین جلسه کمیته علمی اصلاح رفتار کارکنان راهنمایی و رانندگی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵۰‌میلیون برگ جریمه برای ۸‌میلیون خودرو و ۶‌میلیون موتورسوار صادر می‌شود گفت: متاسفانه ۷۸‌درصد جریمه‌شوندگان رفتار ناشایستی با پلیس دارند. وی افزود: تنها ۲۲‌درصد جریمه شوندگان تخلف خود را قبول کرده و عذرخواهی می‌کنند، این در حالیست که مابقی افراد یا به ماموران توهین کرده ویا قصد تطمیع، تهدید یا فلسفه‌بافی را دارند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ترافیک را بارزترین نماد رفتار اجتماعی دانست و افزود: سالانه سه‌میلیون پلاک، سه‌میلیون گواهینامه و سه‌میلیون خدمات پس از شماره‌گذاری به شهروندان ارائه می‌شود.

این درحالی است که زیرساخت‌های ما مشکل دارد، به شکلی که تهران تنها ظرفیت یک‌میلیون خودرو را دارد در حالی که ۳‌میلیون خودرو در تهران تردد می‌کند ولی تعداد پارکینگ‌های آن حدود چند صد‌هزار دستگاه است. وی گفت: از سوی دیگر فرهنگ و رفتار اجتماعی مردم ضعیف است وسائط نقلیه نقص فنی داشته و ایمنی لازم را ندارند همچنین مدیریت ترافیک در کشور متولی مشخصی نداشته و انسجام ملی در عرصه ترافیک نداریم.