گروه خودرو- «وقتی دسته موزیک شاهنشاهی درسال ۱۲۷۹ هجری شمسی، شادمانه در بندر انزلی به استقبال مظفرالدین شاه قاجار شتافت که در اولین سفر خود به اروپا، نخستین اتومبیل را به عنوان سوغات فرنگ به همراه آورده بود، کمتر کسی گمان می‌کرد در پس این اقدام به ظاهر انقلابی شاه که بوی نوگرایی و مدرنیسم غربی از آن به شام می‌رسید و می‌توانست طلیعه عصر صنعتی شدن ایران باشد، هیچ اضطرار و ضرورت توسعه طلبانه‌ای نهفته نیست و شاه فقط کالسکه‌ای بدون اسب آورده تا او را در گردش‌های عصرگاهی‌اش در کاخ، همراهی کند و موجب فخر او در میان سایران باشد و اینگونه بود که اتومبیل بی‌آنکه مظهر تحولات صنعتی ایران باشد، به سمبلی تبدیل شد که در آن فرهنگ تجمل‌گرایی، اشرافیت، فخرفروشی و مصرف‌گرایی ترویج می‌شد و تا سال‌ها بی‌آنکه ذهن صنعتگران و دولتمردان را به خود معطوف کند، بر جاده‌‌های ایران استیلا یافت و به تدریج بخشی از ضرورت زندگی شهری شد». روز گذشته پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت پارس‌خودرو بود، شرکتی که همزمان با جشن پنجاهمین سالگردش مونتاژ و تولید دو خودروی فرانسوی را نیز در دستور کار قرار داد. این مقدمه کوتاه در کتاب «در این راه ناهموار...» که بازخوانی تاریخ شفاهی شرکت پارس‌خودرو است، نوشته شده که مروری است بر دیدگاه ایرانیان به صنعت خودرو. در این کتاب از جعفر اخوان به عنوان موسس پارس‌خودرو یاد شده است. وی با تاسیس «شرکت بازرگانی جیپ» در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی پایه‌گذار ساختاری شد که بعدها از دل آن پارس‌خودرو متولد شد. نام‌هایی همچون جیب شهباز، وانت سیمرغ، آریا، شاهین، جیب آهو، شورلت ایران و نوا یادآور بهترین خودروهای تولید شده در ایران است که در زمان خود بی‌نظیر بوده است تا جایی که هم‌اینک نیز تعدادی از این خودروها در جاده‌های کشور تردد می‌کند.

پس از انقلاب این شرکت به تولید خودروهای شاسی‌بلند (SUV) روی آورد که نیسان پاترول و جیپ صحرا، پیکاپ، رونیز و سرانزا از مهم‌ترین محصولات تولیدی این شرکت طی دو دهه گذشته بوده است.

تولید خودروهای سواری همچون ماکسیما، پی‌کی، سپند جوانان، پراید نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفت که با احداث خط تولید مگان و تندر ۹۰ پارس‌خودرو وارد مرحله تازه‌تری از تولید محصولات خودرویی خواهد شد.