دنیای اقتصاد- روز گذشته همزمان با آیین پنجاهمین سالگرد بنیانگذاری شرکت پارس خودرو، نخستین سری تندر ۹۰ در حالی به مشتریان واگذار شد که براساس اعلام قبلی، امروز باید دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو در هتل استقلال به اتفاق اقدام به چنین کاری می‌کردند. روز گذشته بدون حضور مسوولان وزارت صنایع و معادن

تندر ۹۰ واگذار شد

علیرضا بهداد

روز گذشته همزمان با آیین پنجاهمین سالگرد بنیانگذاری شرکت پارس خودرو، نخستین سری تندر ۹۰ نیز در حالی به مشتریان واگذار شد که براساس اعلام قبلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو امروز باید در هتل استقلال به اتفاق اقدام به چنین کاری می‌کردند.

در مراسم روز گذشته پارس خودرو بر خلاف دیگر نشست‌های مربوط به خودروسازها هیچ یک از مسوولان وزارت صنایع و معادن و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حضور نداشتند. اما افرادی همچون محمد علی‌آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی و موسوی معاون پارلمانی رییس‌جمهور در این مراسم حضور داشتند. امیررضا واعظ آشتیانی، در این مراسم در حالی حضور یافت که شنیده‌ها از اتمام فعالیت‌های رییس هیات عامل ایدرو طی هفته آینده حکایت دارد. همچنین غیبت احمد قلعه‌بانی نیز این شائبه را به وجود آورد که شاید آشتیانی در صدد پیوستن به گروه سایپا باشد. از طرفی دیگر قرار است امروز با حضور مسوولان وزارت صنایع و معادن در هتل استقلال تهران، تندر ۹۰ به برندگان تحویل داده شود که با توجه به اقدام روز گذشته پارس خودرو، معادلات از پیش تعیین شده ایدرو برای برنامه امروز تا حدود زیادی به هم خورده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان اقدام مدیرعامل پارس خودرو در تحویل زود از موعد تندر ۹۰، کمی عجولانه به نظر می‌رسید. هر چند در این مراسم بر خلاف رویه معمول تعدادی از معاونان رییس‌جمهور حضور داشتند.

نخستین دارنده تندر۹۰

«حمیدرضا قلی زاده» نخستین فردی بود که روز گذشته سوییچ تندر ۹۰ نقره‌ای رنگ را تحویل گرفت و پس از وی به۴نفر دیگر از برندگان خودرو تحویل داده شد. پخش ترانه محمد اصفهانی در حین تحویل خودروهای تندر ۹۰ حیرت خبرنگاران را برانگیخت. این خودرو در سه رنگ نقره‌ای، مشکی و سفید به مشتریان تحویل داده شد و دارندگان این خودرو نیز پس از گذشت از یک منقل پر از اسپند و لاشه یک گوسفند قربانی شده چرخی نیز زدند.

نمایش مگان تولیدی پارس‌خودرو

اما در حالی وزارت صنایع و معادن تولید هر گونه مگان را در کشور تکذیب کرده است، روز گذشته مگان‌های تولیدی پارس‌خودرو که با برچسب زرد رنگ «مگان، مونتاژ پارس‌خودرو» به نمایش گذاشته شده بودند، یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مگان هم اکنون در پارس‌خودرو تولید می‌شود که تولید این خودرو پس از تذکر رییس‌جمهور به وزیر صنایع و معادن مبنی بر عدم دخالت بیش از حد در بنگاه‌های اقتصادی صورت گرفته است.

واگذاری ۲۰هزار تندر ۹۰

مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تا کنون ۷۰۰دستگاه تندر ۹۰ درشرکت پارس‌خودرو تولید شده است، گفت: تا هفته آینده کلیه افرادی که در مرحله اول قرعه‌کشی برنده شده‌اند خودرو خود را تحویل خواهند گرفت. وی افزود: مرحله دوم قرعه‌کشی این خودرو نیز به زودی انجام می‌شود که در این مرحله تعداد خودروی بیشتری برای ثبت نام‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: تا پایان سال‌جاری ۲۰هزار دستگاه تندر۹۰ ساخت پارس‌خودرو به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

اما نکته مهم در این گفته بذرپاش اینکه به‌رغم برنامه از پیش تعیین شده تولید ۷۵هزار دستگاه تندر۹۰ طی سال‌جاری، وی رسیدن به چنین رقمی را غیرعملی دانسته است و با توجه به اینکه حدود ۲۰هزار نفر در ثبت‌نام تندر۹۰ پارس‌خودرو شرکت کرده‌اند تمام تولیدات این شرکت در سال‌جاری به ثبت‌نام‌کنندگان اختصاصی خواهد یافت.

رییس سازمان ورزش در پارس‌خودرو

اما حضور محمدعلی آبادی، رییس سازمان ورزش کشور، آنقدر غیرطبیعی بود که پرسش‌های زیادی را در ذهن شرکت‌کنندگان و شایعه‌ای مبنی بر رفتن وی به یکی از کارخانه‌های بزرگ خودروسازی کشور را به وجود آورد. وی که از تعجب حاضران آگاه شده بود، در سخنرانی خود گفت: حدود ۹سال به عنوان مشاور در شرکت ایران‌خودرو مشغول به کار بوده‌ام. وی افزود: در قبل از انقلاب کره‌ای‌ها صنعت خودرو ایران را ۲۰سال جلوتر از کشور خود می‌پنداشتند. و پس از انقلاب در دهه ۶۰ وقتی به ایران سفر کردند، این صنعت را ۲۰سال عقب‌تر از کشور خود ارزیابی کردند که من ‌با شنیدن این حرف بسیار دل‌آزرده شدم. وی گفت: اکنون که تحولات صورت گرفته صنعت خودرو را دنبال می‌کنم و پیشرفت‌های حاصله را در نظر می‌گیرم عقده خودم را خالی می‌کنم.