پاتوقی برای ماشین‌بازها

عکس: مسعود نمایشی

علیرضا بهداد- نمایشگاه تیونینگ خودرو در هر جای دنیا بازدیدکنندگان فراوانی دارد، حتی در ایران. تنها با این تفاوت که در کشورمان نه تبلیغات چشمگیری در مورد این نوع نمایشگا‌ه‌ها صورت می‌گیرد و نه محل خاص و ثابتی برای آن در نظر گرفته می‌شود. طی یک ماه گذشته نمایشگاه موتور اسپرت ۲۰۰۷ در منطقه توچال تهران میزبان علاقمندان به تیونینگ خودرو بود و چند روز گذشته نیز ورزشگاه انقلاب نمایشگاه تیونینگ دیگری برگزار کرد، اینکه برگزاری دو نمایشگاه با یک موضوع آن هم با فاصله زمانی کم و تبلیغات ضعیف با چه هدفی صورت می‌گیرد، سوالی است که برنامه‌ریزان و طراحان نمایشگاه‌های یاد شده می‌بایست به آن پاسخ دهند.

در هر حال در طول نه روز برپایی سومین نمایشگاه تیونینگ در ورزشگاه انقلاب علاقمندان توانستند از نزدیک شاهد خلاقیت و توانایی جوانانی باشند که با صرف هزینه و مدت زمانی زیاد، خودروهایی را به نمایش گذاشته بودند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد.

شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بیشتر افراد حقیقی بودند هر چند خودروسازهای کشورمان نیز با تیونینگ خودروهای تولیدی خود جلب نظر می‌کردند. به خصوص غرفه ایران‌خودرو که خودروهای تیونینگ شده‌ای همچون تندر-۹۰، پژو ۲۰۶ و سمند LX را در معرض دید قرار داده بود. هر چند در بیشتر غرفه‌ها خودروهای تکراری که در نمایشگاه‌های قبلی هم حضور داشتند و معمولا پای ثابت نمایشگاه‌های تیونینگ به شمار می‌رود دیده می‌شد اما در عین حال خودروهای جدید نیز خودنمایی می‌کرد.

در طی ۹روز برگزاری نمایشگاه حوالی غروب رانندگان حرفه‌ای به اجرای حرکات نمایشی و اسلالوم (مارپیچ) می‌پرداختند.

اجازه تردد نداریم

غرفه‌های این نمایشگاه، در فضای باز ۷۵۰هزار تومان و در فضای سر بسته ۵/۱میلیون تومان قیمت داشت. این در حالی است که شرکت‌کنندگان عموما اشخاص حقیقی هستند که بدون وابستگی به شرکتی و فقط برای به رخ کشیدن خلاقیت‌هایشان به این نمایشگاه پا گذاشته‌اند.

سعید ۲۱ساله، دانشجوی مهندسی کامپیوتر، خودرویی را به نمایش درآورده که از جلو شبیه پژو ۲۰۶ و از عقب مانند سمند است. درهای این خودرو به وسیله یک ریموت دزدگیر باز و بسته می‌شود به طوری که دو در جلو به حالت خفاشی بالا می‌رود. اما این خودرو نه پژو ۲۰۶است و نه سمند.

بلکه پرایدی صندوق‌دار است که با صرف هزینه‌ای در حدود ۵میلیون تومان پراید خود را به این شکل درآورده است. وی در حالی این پراید را تیونینگ کرده که از لحاظ قانونی به دلیل تغییر وضعیت خودرو نمی‌تواند در خیابان‌ها تردد داشته باشد. وی می‌گوید: ۳سال است که ماشین بازی می کنم. اصلا هم اهل خلاف نیستم و تنها عشقم این است که خودروام را تغییر وضعیت دهم و خودرویی بسازم که مردم از دیدن آن لذت ببرند.

وی در عین حال آرزو می‌کند که مسوولان به خلاقیتش احترام بگذارند و اجازه دهند تا با این خودرو در خیابان‌ها تردد کند. وی پیشنهاد می‌‌کند که همچون کشورهای آلمان، فرانسه و... رشته مهندسی طراحی خودرو در دانشگاه‌های ایران نیز آموزش داده شود.

میلاد ۲۱ ساله دانشجوی ادبیات انگلیسی با تاکید بر این نکته که ماشین‌‌‌بازی نوعی تفریح است و جوانان از این طریق سرگرم می‌شوند، می‌گوید:‌ از زمانی که ماشین‌باز شده‌ام تمام علاقه‌ام را صرف این کار کرده‌ام.

وی که پرایدی هاچ‌بک را اسپرت کرده در پاسخ به این پرسش که خودرو خود را چقدر می‌فروشی؟ می‌گوید:‌ از این پرسش ناراحت شدم چون وقتی را که صرف ماشینم کرده‌ام را نمی‌شود قیمت‌گذاری کرد. او هم آرزو دارد با خودرو خود از خیابان‌ها عبور کند و در این رابطه می‌گوید که عشق «سرعت» نیستم بلکه فقط دوست دارم این اجازه را به من بدهند تا با این خودرو رفت و آمد کنم.

نخستین خودروی کشویی دنیا

حضور یک دستگاه خودرو «مینی‌ماینر» زردرنگ مدل ۱۹۷۳، چشم هر بازدید‌کننده‌ای را در نمایشگاه تیونینگ به خود جلب می‌کند. طراح این خودرو مدعی است، نخستین خودروی کشویی جهان را ساخته است و در اثبات ادعای خود طرز کار این خودرو را عملا نشان می‌دهد.

«مینی‌ماینر» زردرنگ ظرفیت دو نفر را دارد که با فشار دادن دکمه‌ای طول خودرو به صورت کشویی نیم‌متر افزایش یافته و در عقب این خودرو جا برای دو نفر دیگر به وجود می‌آید.

وی می‌گوید:‌ حدود ۸ سال پیش این خودرو را به مبلغ ۵/۱میلیون تومان خریدم و تاکنون ۷میلیون تومان صرف آن کرده‌ام.

این جوان خلاق در توجیه هزینه‌های خود می‌گوید:‌ از صرف هزینه‌ بر روی این خودرو پشیمان نیستم چون تیمی تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم چنین کاری را بر روی سایر خودروها نیز انجام دهیم.

زیباترین ماشین ایران

محمدرضا ۲۹ساله که یک مهندس معمار است، اپل کالیرا مربوط به سال ۱۹۹۳ را به گونه‌ای تیونینگ کرده که در سال ۱۹۹۸ جایزه زیباترین خودرو اروپا را از آن خود کرده است.

وی می‌گوید: قیمت پایه این خودرو در حدود ۵۵میلیون تومان است که تاکنون ۴۰میلیون تومان برای این خودرو هزینه کرده‌ام.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این هزینه را منطقی می‌داند یا خیر، می‌گوید: عاشق این هستم که زیباترین ماشین‌ کشور را داشته باشم و به همین‌خاطر از صرف چنین هزینه‌ای پشیمان نیستم.

هیولاهای صوتی

امسال بر خلاف سال‌های گذشته برای خودروهای مجهز به سیستم‌های صوتی سالنی در نظر گرفته شده بود.

در این سالن برخی از سیستم‌های صوتی به کار گرفته شده در خودروها به قدری حجیم هستند که علاوه بر صندوق عقب، صندلی‌های پشت سر راننده را نیز به خود اختصاص داده‌اند. یکی از دارندگان این نوع خودروهای مجهز به سیستم صوتی می‌گوید، با صرف ۱۷میلیون تومان پاترول خود را به این سیستم‌ها مجهز کرده‌ام.

اشکان ۲۵ ساله نیز یک دستگاه زانتیا را به این نوع سیستم تجهیز کرده و می‌گوید، با توجه به ممنوعیت استفاده از این نوع سیستم‌ها، فقط برای حضور در نمایشگاه هزینه‌ای ۵/۴میلیون تومانی را صرف کرده‌ام.

یک شغل پردرآمد

اما در این نمایشگاه علاوه بر شرکت‌کنندگان منفرد، شرکت‌هایی حضور یافته‌اند که به طور تخصصی فعالیت‌های اسپرت، تیونینگ و آپشن خودرو را انجام می‌دهند. آنها چنین شغلی را پردرآمد عنوان می‌کنند و می‌گویند دارندگان خودرو از هر قشری که باشند علاقه‌مندند تا خودرویی با امکانات مناسب داشته باشند که این علاقه زمینه شغلی بسیاری را فراهم آورده است.

یکی از شرکت‌های صوتی حاضر در این نمایشگاه نصب ۶ دستگاه LCD و سیستم صوتی مجهز را ملزم به صرف هزینه‌ای بالغ بر ۵میلیون تومان می‌داند.

بینش‌ها را تغییر دهید

بیژن شفیع خراسانی، رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این نمایشگاه به صورت سالانه برگزار می‌شود می‌گوید، در همه جای دنیا خلاقیت جایگاه ویژه‌ای دارد که این خلاقیت از علاقه مردم به ویژه جوانان نشات می‌گیرد و سرمایه‌گذاری در جهت علایق جوانان امری است با ارزش.

وی می‌افزاید، در کشور بینش‌های غلطی در خصوص افراد ماشین باز و حتی موتورسوار وجود دارد که باید برطرف شود و ما از طریق هیات در تلاشیم، فرهنگ مناسبی در برخورد با این افراد در جامعه به وجود آوریم.

وی می‌گوید در این نمایشگاه خودروهای به نمایش گذاشته شده آنقدر دیدنی هستند و خلاقیت در آن به کار گرفته شد که مدیران عامل خودروسازها به تیم‌های تحقیقاتی شرکت‌های متبوعشان دستور داده‌اند تا خودروهای حاضر را بررسی کنند.

وی می‌گوید، در ادامه این نمایشگاه طی نیمه دوم سال‌جاری نمایشگاه موتور سیکلت نیز برگزار خواهد شد تا علاقه‌مندان به این نوع وسیله نقلیه نیز توانمندی‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهند.