دنیای اقتصاد- تولید خودروی ارزان پس از چندین ماه خبرسازی و تبلیغ هم‌اکنون در حالی در سکوت خبری بسر می‌برد که پیش از این محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در دستور سه گانه خود به خودروسازها، تولید خودروی ارزان برای اقشار کم درآمد جامعه را هدفی مهم و دست یافتنی عنوان کرده بود. خودرویS۲۱

گروه خودرو-تولید خودروی ارزان پس از چندین ماه خبرسازی و تبلیغ هم‌اکنون در حالی در سکوت خبری بسر می‌برد که پیش از این محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در دستور سه گانه خود به خودروسازها تولید خودروی ارزان برای اقشار کم درآمد جامعه را هدفی مهم و دست یافتنی عنوان کرده بود.

حال مجری تولید این خودرو به‌رغم تبعیت از دستور رییس جمهوری و اطلاع‌رسانی از روند شکل‌گیری و انعقاد قرارداد با شریک چینی خود برای ساخت چنین خودرویی از ابتدای سال تا به حال سکوت خبری در پیش گرفته که به اعتقاد برخی از کارشناسان این سکوت به‌رغم هیاهوی اولیه عجیب به نظر می‌رسد.

طی سال گذشته و با بیرون رفتن پیکان از سبد محصولات ایران‌خودرو، این شرکت قصد بر آن کرد که خودروی ارزان قیمتی را جایگزین پیکان کند که تاکنون هیچ خودرویی نتوانسته جای خالی آن را پر کند.

در چنین شرایطی این شرکت به توافقات اولیه‌ای با شرکت خودروسازی چری برای تولید خودروی ارزان در ایران دست یافت.

خودروی S۲۱ خودروی ارزان ۶میلیونی بود که مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در سال گذشته نوید آن را به اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه داد.

حال این که در سال جدید پروژه مذکور به کجا رسیده و چه روندی را طی می‌کند هنوز خبری به مطبوعات نرسیده اما یک منبع موثق به خبرنگار ما گفت که S۲۱ هنوز به مرحله تولید نرسیده و شرکت چری و ایران‌خودرو همچنان در حال مذاکره برای به نتیجه رسیدن این پروژه هستند.

همچنین این منبع موثق تاکید دارد که فاز دوم تولید S۲۱ نیز که قرار بود در شهر بابل راه‌اندازی شود حتی به مرحله ساختمان سازی نیز نرسیده و ایران‌خودرو فاز یک این پروژه را نیز که قرار بر راه‌اندازی آن در ایران‌خودرو بوده آغاز نکرده است.

پروژه تولید خودروی ارزان قیمت در دو فاز، اجرایی خواهد شد که قطعیت اجرای دو پروژه ظاهرا همچنان در بحث و گفت‌وگوی دو شرکت ایران‌خودرو و چری قرار دارد.

وضعیت تولید محصولات چری

شرکت چری هم‌اکنون تولید دو خودروی A۱۵ (کویین) و S۲۱ را با همکاری شرکت ایران‌خودرو در دستور کار دارد.

خودروی A۱۵ خودرویی در کلاس متوسط است که قیمت آن هم ردیف دو خودروی پژو آردی و GLX است ظاهرا دو شرکت چری و ایران‌خودرو تولید خودروی مذکور به توافق کامل رسیدند و این خودرو حتی در مرحله تولید آزمایشی است.

طبق آمارهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از وضعیت تولید شرکت‌های گروه صنایع خودرو نیز گزارش شده که ایران‌خودرو با شرکت چری در سال ۸۶ قرار بر تولید ۲هزار و ۴۹۰ دستگاه خودروی مشترک دارند که اردیبهشت‌ماه ۱۲۰خودرو به مرحله تولید خواهد رسید. اما ظاهرا آمارهای مذکور مربوط به تولید خودروی A۱۵ و یا کویین است که هم‌اکنون ۴۰محصول از خودروی یاد شده به طور آزمایشی به تولید رسیده است.

هرچند مقامات شرکت چری عنوان می‌کنند که رقم ۲هزار و ۵۰۰خودرو تولید شده در سال ۸۶، به رقم ۵هزار دستگاه خواهد رسید، با این حال ظاهرا اضطراری برای تولید S۲۱، خودروی ارزان وعده داده شده نیست و امور مربوط به تولید A۱۵ روال طبیعی خود را طی می‌کند.

به گفته برخی از کارشناسان خودرو هم‌اکنون تولید خودروی ارزان برای خودروسازی کشورمان کابوسی شده که قدم گذاشتن در این راه با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

رقم جادویی خودروی ارزان

بسیار عنوان شده که رقم جادویی خودروی ارزان به چه میزان است؟ و اینکه یک خودرو تا چه حد باید ارزان باشد تا بتوان کلمه «ارزان» را برای آن تلقی کرد. هرچند کارلوس گون، مدیرعامل رنو- نیسان معتقد است که رقم جادویی زیر سه‌هزار دلار برازنده خودروی ارزان است اما رقم این نوع خودرو هنوز برای خودروساز‌های ما تعریف‌ جدی نشده است.

حال آنچه پیدا است عرصه چالش بعدی صنعت خودروسازی کشور ما تولید چنین خودروهایی خواهد بود که هنوز خودروسازهای کشورمان پا به این عرصه نگذاشته‌اند. از سویی دیگر، تعیین رقم ۶میلیونی برای خودروی ارزان که هم‌اکنون در بین مردم رواج داده شده رقمی است که خودروسازها با توجه به قیمت پراید که ۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان است، برای خودرویی که قرار بر ارزان بودن آن است، تعیین کرده‌اند.

علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن چندی پیش عنوان کرده بود که هنوز تعریف جدی از خودروی ارزان قیمت ارائه نشده و کارشناسان این وزارتخانه در خصوص تعیین قیمت چنین خودرویی در حال فعالیت‌های کارشناسی هستند.

سعید لیلاز از کارشناسان مسائل اقتصادی معتقد است که صنعت خودروی کشور برای بقاء و تداوم فعالیت خود راهی جز روی آوردن به تولید محصولات ارزان ندارد چرا که بازار در سطوح بالا و متوسط در حال اشباع است و خودروسازها می‌بایست برای اقشار متوسط به پایین نیز چاره‌ای بیاندیشد.

میرخانی رشتی دبیر سابق انجمن خودروسازی کشور نیز عنوان می‌کند که با توجه به افزایش قیمت آهن و دستمزد کارگران بعید به نظر می‌رسد که خودرویی ارزان قیمت در کشور تولید شود.