گروه خودرو- در حالی که قرار بود دو هفته پیش مرحله دوم قرعه‌کشی تندر ۹۰ انجام شود، تاکنون این امر صورت نگرفته و قرار است طی نشست هفته جاری کمیته قرعه‌کشی تندر ۹۰ در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، تکلیف دور دوم واگذاری این خودرو روشن شود، مدیریت ارتباطات ایدرو، در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص وضعیت دور دوم قرعه‌کشی تندر ۹۰ می‌گوید طی هفته جاری در نشست کمیته قرعه‌کشی تندر ۹۰ تاریخ دقیق قرعه‌کشی و تعداد خودروهای در نظر گرفته شده برای دور دوم مشخص خواهد شد. به گفته وی، در صورت انجام قرعه‌کشی نتایج آن از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

براساس و عده مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و خودروسازها تعداد تندر ۹۰های در نظر گرفته شده برای دور دوم بیشتر از دور اول خواهد بود که این روند صعودی در مراحل بعدی قرعه‌کشی نیز ادامه خواهد یافت تا جایی که پارس خودرو اعلام کرده تا پایان آذر‌ماه به کلیه ثبت‌نام کنندگان، تندر ۹۰ ساخت پارس خودرو را تحویل خواهد داد. این در حالی است که سرعت تولید در این شرکت بیش از خط تولید ایران‌خودرو بوده و از طرفی هم تعداد ثبت‌نام کنندگان پارس خودرو کمتر از این شرکت است.

از سویی دیگر بنا به اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، قطعات مورد نیاز تندر ۹۰ برای مرحله دوم واگذاری تامین شده است تا خودرو مذکور به موقع عرضه شود.

در همین حال یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما به نامه‌نگاری وزارت صنایع و معادن با گمرک جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: نامه اخیر به گمرک مانع از ترخیص به موقع قطعات تندر ۹۰ شده بود. مخالفت وزارت صنایع با برخی فعالیت‌های رنو از زمان ممنوع‌الورود شدن «مگان» به اوج خود رسید و تا به امروز نیز ادامه دارد. از طرفی دیگر، پافشاری وزارت صنایع و معادن بر ساخت ۶۰درصدی قطعات تندر ۹۰ در داخل کشور و عدم تطبیق قطعات ساخت داخل با استانداردهای رنو مهمترین مشکل در تامین قطعات این خودرو عنوان شده به طوری که گابریل، مدیرعامل شرکت رنو پارس، طی نشست پیشین خود، با خبرنگاران در مراسم واگذاری نخستین سری تندر ۹۰ این مطلب را تایید کرده و افزوده بود که مشکل اصلی در تامین قطعات تندر ۹۰ قطعات وارداتی نبود بلکه به استاندارد نرسیدن برخی از قطعات ساخت داخل مربوط می‌شد.