ایسنا- بحث گازسوز کردن خودرو‌ها دارای ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فنی و تکنولوژی و فرهنگی است که تمام این ابعاد دارای اهمیت خاصی هستند. جواد مرزبان راد، مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: اگر ساخت خودرو بر مبنای بنزین باشد و بخواهیم به خودرو سوخت گاز بدهیم، موتور دچار افت کارکرد خواهد شد و همین مطلب در مورد عکس آن نیز صادق است.

او در ادامه گفت: سیستم گازی علی رغم مزیت‌هایی که برای آن ذکر می‌شود، دارای مشکلاتی از جمله حساسیت زیاد آن است و به این ترتیب اگر درست تنظیم نشود، از نظر آلایندگی حتی از سیستم‌های بنزینی نیز بدتر است. مرزبان‌راد در ادامه به توضیح درباره سیستم گاز‌سوز انژکتوری و میکسری پرداخت و گفت: سیستم میکسری به دلیل پایین تر بودن قیمت، طرفداران بیشتری نیز دارد، اما آلودگی آن نسبت به انژکتوری بالاتر است و به همین دلیل شاهد جایگزینی سیستم‌های انژکتوری به جای میکسری هستیم. در سیستم انژکتوری افت موتور حدود ۹درصد است، در حالی که در سیستم میکسری این افت حدود ۱۵درصد اعلام شده است و این نشان‌دهنده کارایی بهتر سیستم‌های انژکتوری است. وی کار‌های تحقیقاتی صورت گرفته روی بحث گازسوز کردن خودرو‌ها را ناکافی دانست و ادامه داد: در زمینه تحقیقات با دانشگاه‌ها همکاری‌های کمی صورت گرفته و به جای آن بیشتر به تجربیات پرداخته شده است. وی ادامه داد: به دلیل حساس بودن موتور‌های گازسوز، باید روی ایستگاه‌های گاز نظارت بیشتری صورت پذیرد تا این ایستگاه‌ها سوخت با کیفیتی را به خودرو‌ها تحویل دهند.

این مدرس دانشگاه در ادامه حجم بالای برنامه گازسوز کردن خودروها را در ایران در دنیا کم سابقه عنوان کرد و ادامه داد: گاز‌سوز کردن خودرو‌ها یکی از راه‌‌‌ها برای رهایی از بنزین است. وی با اشاره به مسائلی مانند مصرف بالای بنزین در کشور و اسراف آن، قاچاق بنزین و کارآیی نامناسب بسیاری از خودرو‌ها خاطر نشان کرد: بنا به همه دلایلی که ذکر شد، رفتن به سوی گازسوز ‌کردن خودرو‌ها می‌تواند یک راه‌ تلقی شود.

او یکی دیگر از مشکلات گازسوز کردن خودرو‌ها را بحث کمبود جایگاه‌های گاز دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خودرو‌های فعال تقریبا باید هر روز گاز بزنند، با وضع فعلی کمبود جایگاه‌های گاز در کشور شاهد ترافیک شدید‌ی در این جایگاه‌ها خواهیم بود.