چگونگی مراجعه مالکان خودروهای فرسوده پلاک شخصی هفته آینده اعلام می‌شود

علیرضا بهداد - چگونگی مراجعه دارندگان خودروهای فرسوده پلاک شخصی به منظور از رده خارج کردن این خودروها هفته آینده در نشست مسوولان طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با خبرنگاران اعلام خواهد شد. عکس: آذین ثمرمند

سیدرضا فاطمی، مجری طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت:

هم اکنون تعداد قابل توجهی از خودروهای فرسوده در کشور تردد می‌کنند که قرار است تا پایان سال ۱۳۸۹ با ارائه تسهیلات از طرف دولت، کلیه این خودروها جمع‌آوری شوند و با توجه به اینکه طرح جدید از امسال آغاز خواهد شد، براساس یک برنامه‌ریزی ۵ ساله، این خودروها از چرخه حمل و نقل کشور حذف می‌شوند.

فاطمی افزود: در سال‌جاری ۲۸۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج خواهد شد که این طرح نوبت اول با اولویت تاکسی‌ها از مردادماه شروع شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار‌ ما، مبنی بر اینکه نوبت اول خروج خودروهای فرسوده پلاک شخصی به چه شکلی خواهد بود، گفت: براساس طرح مزبور، کلیه خودروهای مدل ۵۵ به پایین می‌توانند از تسهیلات دولت برای از رده خارج کردن خودروی خود استفاده کنند اما با توجه به اینکه ظرفیت امسال ۲۸۰هزار دستگاه است، دو گزینه برای اولویت‌بندی مشخص شده که براساس آن یا خودروهای پر مصرف در اولویت قرار می‌گیرد و یا اینکه هر خودرویی از سن بیشتری برخوردار باشد برای از رده خارج کردن فراخوانده می‌شوند که هفته آینده این مساله به طور دقیق اعلام خواهد شد.

فاطمی در حالی دو گزینه مذکور را برای خبرنگار ما تشریح کرد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو با توجه به مصرف بالای برخی از خودروهای فرسوده و مشکل بنزین در کشور بهتر است که خودروهای فرسوده پرمصرف در اولویت از رده خارج شدن قرار گیرند چرا که در این صورت از نظر اقتصادی منافع عمومی کشور را در پی خواهد داشت.

آمادگی برای تولید بیش از ۲۶۵هزار خودروی دوگانه‌سوز

فاطمی با اشاره به رفع مشکلات مخزن خودروسازان برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز می‌افزاید: دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو اعلام کرده‌اند که مشکل تامین مخزن آنها برطرف شده است و براساس اعلام این دو شرکت بیش از ۲۴۴هزار خودروی گازسوز تا پایان سال‌جاری در ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهد شد و حدود ۲۲هزار خودرو گازسوز دیگر را سایر خودروسازان تولید خواهند کرد.

وی خاطر نشان می‌‌کند، از مهرماه واگذاری ۳۳هزار و ۳۴۶دستگاه خودروی گازسوز در کشور آغاز می‌شود و هر ماهه تا پایان سال، تولید این خودروها افزایش می‌یابد به طوری که در اسفندماه ۴۸هزار و ۱۴۵دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در شرکت‌های خودروسازی کشور تولید خواهد شد که در این صورت می‌توانیم به برنامه از پیش تعیین شده دست پیدا کنیم.

فاطمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد قطعیت تولید خودروهای گازسوز در تاریخ معین می‌افزاید، آمار گفته شده براساس اعلام خودروسازان قطعی است و مقرر شده که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا چگونگی تامین مخزن این خودروها را به اطلاع عموم برسانند.

مالکان خودروهای فرسوده فعلا به شمس‌آباد نروند

مجری طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کشور با اشاره به خبری مبنی بر عدم مراجعه مالکان خودروهای فرسوده به خودروسازان و مراجعه مستقیم آنها به شهرک شمس‌آباد که چندی پیش در مصاحبه با یکی از مسوولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران عنوان شده بود، می‌افزاید: قرار است در پاییز امسال مالکان خودروهای فرسوده که نمی‌خواهند خودروی نو خریداری کنند و درخواست پول نقد دارند، مستقیما به شمس‌آباد مراجعه کنند، اما در خصوص کسانی که قصد خرید خودروی نو دارند این گفته مصداق ندارد، که البته کلیه جزئیات را در هفته آینده اعلام می‌کنیم.

ارائه تسهیلات به مالکانی که بیش از یک خودروی فرسوده دارند

فاطمی در پاسخ به این سوال که اگر کسی بیش از یک خودروی فرسوده داشته باشد، امکان از رده خارج کردن آن با شرایط فعلی وجود دارد یا خیر؟ می‌گوید: از لحاظ قانونی این موضوع هیچ مانعی ندارد، اما با توجه به اینکه قرار است برای خروج هر خودروی فرسوده ۵میلیون تومان وام از سوی بانک ملت اعطا شود باید کسانی که بیشتر از یک‌خودروی فرسوده دارند نزد بانک عامل اعتبار داشته باشند، تا این بانک به ازای هر خودرو ۵میلیون تومان وام به مالک ارائه کند، بنابراین اگر مالکی بیش از یک خودروی فرسوده داشته باشد، برای از رده خارج کردن آن مشکلی ندارد و در صورت تایید بانک می‌توانند از وام استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر شخصی سه خودروی فرسوده را تحویل دهد می‌تواند خودرو وارد کند، عنوان می‌کند، این موضوع نیز از لحاظ قانونی مشکلی ندارد، اما با توجه به اینکه نیروی انتظامی لیست‌های ۱۴تایی را به گمرک تحویل می‌دهد و بیشتر هماهنگی‌ها با گمرک برای واردکنندگان عمده است، به منظور جلوگیری از ازدحام در گمرک این طرح منتفی شده است و کسانی که سه دستگاه خودروی فرسوده را تحویل دهند تنها می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، البته در صورتی که بانک تایید کند.