رضا زرین خاک - فروش شرکت خودروسازی پروتون که خودروساز ملی مالزی است در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهش در خور توجهی داشت تا آنجا که ضرردهی این شرکت در این مدت چهاربرابر شده است. براساس اعلام پروتون مجموع زیان این شرکت در فصل مالی منتهی به ژوئن به ۱۶میلیون دلار بالغ شد که علت اصلی کاهش شدید فروش عنوان شده است. در همین حال درآمد این شرکت هم در این مدت با کاهش ۳۱درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۸۷میلیون دلار رسید.

سیدزینال عابدینی سیدمحمدطاهر، مدیرعامل پروتون با یادآوری این که بازار جهانی خودرو در رکود به سر می‌برد ناکامی پروتون در عرضه محصولات جدید و تقویت طیف محصولات خود را علت اصلی این ضرر دور از انتظار عنوان می‌کند.

این در حالی است که ضرردهی پروتون و روند افول فروش این شرکت در واقع ناشی از حذف حمایت‌های دولتی است. تا پیش از پیوستن مالزی به معاهده همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای که از ابتدای ژانویه سال‌جاری میلادی اجرا می‌شود دولت مالزی برای حمایت از خودروساز ملی این کشور تعرفه‌های سنگینی برخودروهای وارداتی وضع می‌کرد اما با اجرایی شدن این قرارداد به ناچار به حذف این تعرفه‌ها تن داد.

کاهش شدید تعرفه وارداتی خودرو به مالزی موجب شد محصولات خودروساز ملی مالزی دیگر چون گذشته از مزیت قیمت نسبت به محصولات خارجی برخوردار نباشد و در ادامه پروتون گام به گام بازار را به رقبای خارجی واگذار کرد و به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته نتوانست در بازارهای خارجی هم حضور چشمگیری داشته باشد.

فروش پروتون در سه ماهه منتهی به ژوئن با ۲۷درصد کاهش در قیاس با سال گذشته به ۳۲هزار دستگاه بالغ شد. علاوه‌بر رقابت سرسختانه محصولات خارجی عوامل دیگری چون افزایش تعرفه‌های بانکی، کاهش قیمت خودروهای دست‌دوم و دشوارترشدن نحوه پرداخت تسهیلات بانک هم مزید بر علت شده‌اند تا روند کاهش فروش محصولات پروتون تشدید شود.

آنچنان که سیدزینال عابدینی می‌گوید پروتون طی ماه‌های اخیر با تعدادی از خودروسازهای معتبر جهان وارد مذاکره شد تا بتواند به مدد همکاری آنان محصولاتی مدرن‌تر و منطبق با ذائقه جهانی تولید و عرضه کند اما وجود قوانین بازدارنده مانع از به ثمر رسیدن این مذاکرات شد. براساس قوانین دولتی مالزی، امکان عرضه بیش از ۴۹درصد سهام پروتون به شرکای خارجی وجود ندارد. این در حالی است که تقسیم سهام با این نسبت‌ها موجب می‌شود طرف خارجی نتواند نقشی در اتخاذ تصمیم‌های کلان داشته باشد.

پروتون اعلام کرده به بازارهای بزرگ مصرفی در چین، هند و جنوب شرق آسیا به عنوان منبعی برای توسعه فعالیت‌های خود می‌نگرد، اما در غیاب محصولاتی مدرن و فاقد توان رقابتی با محصولات خودروسازهای بزرگ جهان بعید است این شرکت بتواند از فرصت‌هایی که نزدیکی بازارهای بزرگ منطقه‌ای می‌تواند به پروتون ارزانی دارد، بهره‌برداری کند.