گروه خودرو - اعضای ۱۵نفره هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور امروز برای چندمین بار در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گردهم می‌آیند تا با شنیدن گزارش کمیته‌های سه‌گانه این هیات کم‌کم خود را برای ارائه گزارش نهایی در صحن علنی مجلس آماده کنند. کمیته‌های استراتژی، کیفیت و خدمات پس از فروش، قیمت تمام شده و قراردادها همچنین کمیته فعالیت‌های اقتصادی جنبی و پرداخت‌ها سه کمیته‌ای هستند که هر کدام گوشه‌ای از کار تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور را برعهده گرفته‌اند. جرقه اندیشه تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور حدود ۲سال پیش در مجلس هفتم توسط سعید ابوطالب، نماینده مردم تهران زده شد.

البته مجلس ششم هم در این رابطه گزارشی تهیه کرده بود که ظاهرا نظر مجلس هفتم را جلب نکرد ولی گفته شد که در گزارش جدید تحقیق و تفحص از گزارش مجلس ششم هم استفاده خواهد شد.

اما پس از تصویب طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور و انتخاب اعضای هیات، ابوطالب از این کار کنار کشید، چون آن طور که می‌خواست نتوانست در چیدمان افراد دخالت داشته باشد و حتی علیه هیات انتخاب شده نیز موضع‌گیری کرد.

به اعتقاد وی چون اعضای هیات تحقیق و تفحص از اعضای کمیسیون صنایع و معادن انتخاب شده اند و برخی از اعضای این کمیسیون خود در شرکت خودروسازی مشغول کار بوده‌اند، به خاطر رعایت برخی مصلحت ها و حفظ دوستی‌ها شاید کار تحقیق و تفحص از روال خود خارج شود. اعضای هیات نیز که قرار بود گزارش نهایی خود را تا پایان سال گذشته ارائه دهند، نه تنها به این وعده عمل نکردند بلکه پس از گذشت ۸ماه از سال جدید هنوز به این وعده جامه عمل نپوشانده‌اند.

فولادگر، عضو هیات تحقیق و تفحص، در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: چون گزارش کمیته‌های سه‌گانه در خصوص کیفیت خودروها و قرارداد خودروسازان هنوز به طور کامل آماده نشده، ارائه گزارش نهایی طرح بارها به تعویق افتاد. اما اگر در جلسه امروز اعضا، گزارش‌های خود را کامل کنند در صورت تصویب هیات پس از تلفیق تمام گزارش‌ها با یکدیگر، گزارش نهایی آماده خواهد شد.