کشور به 55 مرکز اسقاط خودرو نیاز دارد

علیرضا بهداد- ساختمان مشاوران ریاست جمهوری در خیابان هانری کربن، محل استقرار موقتی مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده و سایر همکاران او است، ساختمانی نسبتا قدیمی که برنامه‌ریزی‌های لازم برای نوسازی خودروهای فرسوده در آنجا صورت می‌گیرد. عکس: آذین ثمرمند

سیدرضا فاطمی، مجری طرح در این ساختمان میزبان خبرنگار دنیای اقتصاد است تا پس از گذشت هشت ماه فعالیت در‌خصوص این روزهای پر کار به گفت‌وگو بپردازد.

به اعتقاد فاطمی، با وجود اینکه مصاحبه‌های مختلفی در‌خصوص طرح نوسازی خودروهای فرسوده در رسانه‌های کشور صورت گرفته اطلاع‌رسانی کافی نبوده است و هنوز مردم از جزئیات کامل این طرح اطلاعات زیادی ندارند.

اما طرح نوسازی خودروهای فرسوده هم از آغاز سال تاکنون حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشته است و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد بازارهای جانبی توسط برخی دلالان باهوش (فرصت طلب) در این خصوص به وجود آمده است.

به همین دلیل اولین سوال خبرنگار از فاطمی با پیش کشیدن این موضوع شروع شده است.

شنیده شده است که یکی از شرکت های لیزینگی اخیرا دو نوع وام ۷ و ۱۷درصدی را به متقاضیان طرح ارائه داده است، آیا چنین موضوعی صحت دارد؟

براساس تبصره ۱۳ در طرح نوسازی خودروهای فرسوده به متقاضیان ۵میلیون تومان وام با بهره ۷درصد پرداخت خواهد شد، اما اخیرا یکی از شرکت‌های لیزینگی با تخریب وجه وام ۷درصدی وام ۱۷درصدی را به متقاضیان پیشنهاد داده است که البته این پیشنهاد به متقاضیانی داده شده که در طرح سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و با توجه به اینکه شرکت لیزینگی هزینه‌های بسیاری را برای اجرای طرح در سال‌های گذشته متحمل شده پس از اینکه عنوان شد، متقاضیان قبلی هم می‌توانند از وام ۷درصدی استفاده کنند، با این توجیه که روند دریافت وام ۷درصدی ممکن است طولانی باشد، وام سریع‌الوصول ۱۷درصدی را به متقاضیان پیشنهاد داده است که البته با پیگیری‌های انجام شده هم‌اکنون این موضوع کاملا منتفی شده است و تنها یک نوع وام ۵میلیونی با بهره ۷درصدی به متقاضیان از طریق بانک ملت پرداخت خواهد شد.

آیا پول نقد به متقاضیان پرداخت می‌شود؟

خیر،‌ وام‌ ۵میلیونی در قالب یک چک بانکی در وجه خودروساز پرداخت می‌شود که امکان نقد کردن آن توسط متقاضی وجود ندارد.

طرح جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

در طرح جدید تسهیلات زیادی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال با همکاری بانک ملت، به متقاضیان وام بدون توجه به اینکه آیا شخص، وام دریافت‌ کرده است یا خیر، در صورت نداشتن بدهی معوقه پرداخت می‌شود. از طرفی هم در طرح جدید صلح کردن ممنوع است و شخصی که وارد این طرح می‌شود باید تمامی مراحل را تا آخر پشت‌سر بگذارد، اما پس از پایان فرآیند متقاضی می‌تواند خودروی نو را که تحویل گرفته است به فروش برساند، چون سند در دست مشتری است و متقاضی اقساط وام را طی پنج سال به بانک می‌پردازد.

یکی دیگر از بحث‌های حاشیه‌ای که مطرح شده، بحث ورود دوباره قطعات خودروهای فرسوده به بازار است. در این خصوص چه می‌گویید؟

ورود این‌گونه قطعات را به بازار نمی‌توان انکار کرد و تمامی تلاش بر این است که با استفاده از راه‌های ممکن از ورود این قطعات جلوگیری کنیم. به همین خاطر از سال آینده پروانه بهره‌برداری مراکز اسقاط به مراکزی داده می‌شود که بازیافت را نیز به چرخه خود اضافه کنند. با وجود اینکه اضافه شدن چرخه بازیافت به مراکز اسقاط باعث می‌شود خارج کردن قطعات از خودرو‌های فرسوده به صرفه نباشد.

در حال حاضر چند تقاضا برای ایجاد مراکز اسقاط وجود دارد؟

هم‌اکنون ۱۱۰درخواست برای ایجاد مراکز اسقاط در کشور وجود دارد که براساس نیازسنجی‌های صورت گرفته کشورمان به ۵۵مرکز اسقاط نیاز دارد که تاکنون برای ۴۱مرکز مجوز صادر شده است.

با توجه به اینکه دخالت مستقیم دولت در طرح نوسازی خودروهای فرسوده در مرحله اجرایی این طرح به حالتی نظارتی تبدیل شده است به نظر شما آیا این طرح براساس برنامه اجرا خواهد شد؟

در نگاه اول خروج خودروهای فرسوده کاری آسان به نظر می‌رسد، اما چون اجرای این کار بستگی به همکاری سازمان‌های مختلف با هم دارد کار پیچیده‌ای است که باید مدیریت روی آن صورت گیرد. هم‌اکنون تمامی اقدامات لازم برای اجرای این طرح انجام شده است و از این به بعد روند اجرای طرح با نظارت دولت انجام می‌شود، در واقع در این مرحله بانک، خودروساز، مراکز اسقاط و نیروی انتظامی وارد فاز اجرایی طرح خواهند شد و دولت در مواقعی که گره‌هایی برای اجرای طرح ایجاد شود مسقیما به منظور رفع آن دولت وارد کار خواهد شد.

چقدر به اجرای کامل طرح تا پایان سال امید دارید؟

فکر نمی‌کنم مشکل خاصی سر راه اجرای این طرح باشد و هم‌اکنون بانک و خودروساز، آمادگی اجرای طرح را دارند، به طوری که تا پایان بهمن‌ماه تمامی متقاضیان به بانک معرفی شده و تا پایان سال خودروی نو خواهند گرفت.