خطوط تولید دو شرکت خودروساز ایرانی، ایران‌خودرو و سایپا، آماده است که تولید تندر را آغاز کنند. با آنکه خطوط تولید پارس‌‌خودرو به عنوان مجری تولید تندر در سایپا مدرن‌تر به نظر می‌رسد، ولی طبق اعلام، تندر ساخت ایران‌خودرو ۲۲بهمن و تندر تولیدی سایپا ۱۵اسفند ماه وارد بازار می‌شود. به گزارش ایسنا، هم‌اکنون دو شرکت در حال تولید آزمایشی تندر طبق استانداردهای رنو هستند، استانداردهایی که به گفته مدیران ایران‌خودرو سختگیرانه‌تر از استانداردهای پژو است و پس از طی مرحله تولید آزمایشی، رنو مجوز تولید انبوه را در اختیار این دو شرکت قرار می‌دهد.

گذشته از این موضوع، تاریخ متفاوت عرضه به بازار محصولات دو شرکت با توجه به میزان آمادگی خطوط تولید، جالب به نظر می‌رسد.

تقوی‌نژاد، مدیر معرفی تندر در ایران‌خودرو، گفت: ایران‌خودرو قصد دارد فروش تندر را از ۲۲ بهمن امسال آغاز کند.

وی افزود: امسال ۳۵۰۰ دستگاه تندر در ایران‌خودرو تولید خواهد شد و سال آینده نیز توان تولید ۷۵هزار دستگاه از این خودرو را خواهد داشت.

این در حالی است که مدیر عامل پارس‌خودرو از تولید تندر در این شرکت از ۱۵ بهمن‌ امسال و فروش آن از ۱۵ اسفند خبر داده است.

سیدحسین امیری با بیان این مطلب گفت: امسال دو هزار دستگاه و در سال آینده ۹۰هزار دستگاه تندر تولید خواهیم کرد.

او با بیان اینکه تولید تندر از نظر استانداردهای کیفی در مهرماه به تایید شرکت رنو رسیده است، گفت: مرحله نهایی تولید آزمایشی این خودرو تا ۱۵ بهمن‌ماه با تولید ۱۵۰دستگاه به پایان خواهد رسید و از این تاریخ به بعد تولید تندر به صورت انبوه آغاز می‌شود.

وی افزود: ما از نیمه دوم سال آینده به ظرفیت نهایی تولید این خودرو خواهیم رسید و به تدریج تیراژ تولید خودروهای دیگر مانند پراید و پی‌کی را کاهش داده تا توان شرکت را بر تولید تندر متمرکز کنیم.

اما حتی با توجه به نظر دو شرکت تولیدکننده برای زمان آغاز عرضه تندر به بازار، هنوز هم ابهاماتی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آنها مشکل تامین قطعه است.

تقوی‌نژاد در این باره گفته است: بزرگ‌ترین مشکل ایران‌خودرو برای تولید تندر در تحویل گرفتن قطعات از طرف رنوپارس است و تاخیرهای انجام شده نیز بخشی به همین دلیل بوده است، حتی برای تحویل قطعات به منظور تولید آزمایشی هم این کار با ۱۰هفته تاخیر انجام شد.

پیش‌تر، امیری نیز عدم تامین به موقع قطعات را دلیل تاخیر در تولید تندر ذکر کرده بود.