مژگان میرزایی- پس از افزایش قیمت پژو روا در هفته‌های گذشته، طی هفته جاری نیز، این خودرو علاوه بر افزایش قیمت با کاهش تولید و کمبود توزیع در بازار روبه‌رو بود. مهدی قاسمی، مدیر بازاریابی ایران‌‌خودرو، دلیل کمبود این خودرو را تقاضای بالا برای خرید و حجم بالای تقاضا برای جایگزینی این خودرو با خودروهای فرسوده عنوان کرده و می‌افزاید: ظرفیت پیش فروش روا تا خرداد سال آینده تکمیل شده و همچنین بیش از ۱۲۰هزار نفر از متقاضیان طرح نوسازی خودروهای فرسوده خواهان جایگزینی خودروی خود با این خودرو هستند.

بر خلاف گفته‌های قاسمی که دلیل کمبود این خودرو را تقاضای بالا برای خرید این خودرو عنوان می‌کند، بسیاری از فعالان بازار خودرو دلیل کمبود این خودرو را در بازار به وجود آمدن نقص فنی و استفاده از قطعه نامرغوب در سری اول خودروهای تولید شده عنوان می‌کنند.

فعالان بازار خودرو می‌گویند: پژو روا طی هفته‌های گذشته ۱۸۰هزار تومان افزایش قیمت داشته و به دلیل به وجود آمدن مشکل در سرسیلندر سری اول و استفاده از سرسیلندر آلومینیومی که در مقابل حرارت ذوب می‌شد تولید این خودرو در بازار با کاهش روبه‌رو بود. قیمت نمایندگی پژو روا، ۷میلیون و ۷۰۰هزار تومان از سوی ایران‌‌خودرو اعلام شد، ولی این خودرو در بازار ۸میلیون و ۲۵۰ الی ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته برخی دیگر از کارشناسان علاوه بر پژو روا، طی هفته‌های گذشته ماکسیما نیز به دلیل اشباع بازار به دلیل واردات خودرو، بدقولی و عدم تعهد کارخانه تولیدکننده این خودرو نیز با کمبود در بازار روبه‌رو بوده است.

یکی دیگر از فعالان بازار خودرو می‌گوید: مسوولان اعلام کرده‌اند که سمند تا خردادماه سال ۸۶ پیش‌فروش شده است که این امر موجب شده این خودرو در بازار با مشکل توزیع روبه‌رو شود و باز هم شاهد افزایش قیمت این خودرو باشیم. فعالان بازار خودرو قیمت پژو ۴۰۵ را ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان اعلام کردند. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۱میلیون تومان، سمند معمولی ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

از طرفی نیز، پراید هاچ‌بک متالیک ۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان و پراید صندوق‌دار ۷میلیون و ۵۰هزار تومان فروخته می‌شود. پراید هاچ‌بک معمولی ۶میلیون و ۹۳۰هزار تومان و پراید صندوق‌دار معمولی نیز ۷میلیون و ۱۳۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.