شماره‌گذاری مگان در ابهام

گروه خودرو-اگر با شماره ۱۹۷ (دفتر نظارت همگانی ناجا) تماس بگیرید و از آخرین وضعیت شماره‌گذاری مگان سوال کنید به طور حتم این جواب را خواهید شنید: «خودروی مگان شماره‌گذاری نخواهد شد»، این در حالی است که هفته گذشته رییس‌پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی خبر از شماره‌گذاری خودروهای وارداتی مگان طی ۱۵روز آینده داده بود. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که حدود یک هزار دستگاه خودروی مگان وارده به کشور به مردم فروخته شد، اما با توجه به مشکلات به وجود آمده، شماره‌گذاری آن از طرف وزارت صنایع و معادن متوقف شد، حال با تمهیدات در نظر گرفته شده این خودروها تا ۱۵روز آینده شماره‌گذاری خواهد شد. هر چند شماره‌گذاری مگان با پیگیری‌های مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو، مساعدت وزیر صنایع و معادن و وزارت کشور به ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو وعده داده شد، اما ظاهرا برخی از مالکان پس از حدود دو ماه از تحویل خودروی خود هنوز موفق به شماره‌گذاری خودروی خود نشده‌اند. قادر سلیمانی ، مدیرکل روابط امور بین‌الملل وزارت صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این زمینه می‌گوید: از تاریخ مشخصی که خودروهای مگان توسط شرکت پارس خودرو وارد گمرک جمهوری اسلامی شده، توسط وزارت صنایع و معادن رفع مشکل و اجازه ترخیص و شماره‌گذاری پیدا کرده است.وی ضمن تاکید بر این مطلب که شماره‌گذاری مگان‌های وارداتی در حال حاضر ممنوع است، اظهار داشت، که تعدادی از خودروهای مذکور که از قبل وارد گمرک شده، اداره شماره‌گذاری با پیگیری وزارت صنایع و معادن موظف به شماره‌گذاری آنها است. وی در پاسخ به این سوال که با وجود اعلام ممنوعیت ورود خودروی مگان چرا پارس‌خودرو همچنان اقدام به واردات خودروی مذکور می‌کند، می‌گوید: شرکت پارس خودرو تعهد واردات ۳۰هزار خودرو مگان در طول یک سال به کشور را داشته و قرار بر آن بوده که این تعداد هر سال اضافه شود.

وی در ادامه به ذکر دلایل شروع شماره‌گذاری خودروهای مگان با وجود تاخیر در اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ترکیه می‌پردازد و عنوان می‌کند که به دلیل جاگیری خودروهای مذکور در گمرک و همچنین به دلیل ثبت‌نام از قبل شرکت پارس خودرو که خودروهای مذکور را شناسنامه‌دار کرده بود به این جمع‌بندی رسیدیم که ترخیص آنها را در دو نوبت انجام دهیم. وی ادامه داد در نوبت اول یک هزار و ۱۰۰ دستگاه خودروی مگان وارداتی ترخیص و در نوبت دوم نیز برای رعایت حال خریداران و رفع هرگونه مشکلی برای آنها مجوز ترخیص و شماره‌گذاری یک هزار و ۳۰۰ دستگاه دیگر را از سوی وزارت صنایع و معادن صادر کردیم. وی همچنین به ذکر این نکته پرداخت که تعدادی از خودروهای مگان وارداتی نیز که قبل از اعلام توقف واردات در گمرک جمهوری اسلامی ایران باقی‌مانده بودند با صدور مجوز یاد شده توسط گمرک و نیروی انتظامی کار ترخیص و شماره‌گذاری آنها انجام می‌شود.وی تاکید کرد که در حال حاضر اجازه ترخیص ۲هزار و ۴۰۰ دستگاه از خودروی یاد شده در دستورکار است.

اما طی تماس‌های روز گذشته برخی از دارندگان خودروی مگان با روزنامه «دنیای اقتصاد» و شکایت آنها از عدم شماره‌گذاری خودروهای دریافت شده از شرکت پارس‌خودرو و انعکاس این موضوع به مدیرکل روابط امور بین‌الملل وزارت صنایع، وی عنوان می‌کند که آنچه به وزارت صنایع و معادن مربوط می‌شود رفع ممنوعیت تعداد محدودی از خودروهای از قبل ثبت‌نام شده است و اگر مشکلی در بخش‌های خروجی باشد مربوط به اداره شماره‌گذاری می‌شود. وی همچنین به این نکته نیز اشاره می‌کند که تعدادی از مگان‌‌های وارداتی نیز به صورت قاچاق وارد کشور شده که وزارت صنایع و معادن در قبال این موضوع مسوولیتی نخواهد داشت. اما درباره اینکه حل و فصل مساله خودروی مگان در چه زمانی محقق خواهد شد، قادر سلیمانی می‌گوید: کمیسیون مشترک ایران و ترکیه به زودی در آنکارا برگزار و در این کمیسیون رژیم تجاری دو طرف از نظر تغییرات تعرفه‌ای و در قالب همکاری‌های دوجانبه بررسی می‌شود و دو طرف بایستی در این مذاکرات راضی شوند. وی تاکیدمی‌کند، تا حل و فصل اساسی موضوعات مطرح شده بین دو طرف، وزارت صنایع و معادن اجازه ورود مگان را نخواهد داد هر چند دید ما در این زمینه مثبت است. از سوی دیگر طی تماس خبرنگار ما با شرکت‌های پارس‌خودرو و طرح شکایت برخی از شهروندان از عدم شماره‌گذاری خودروهای مگان دریافتی از این شرکت، یک مقام مسوول در این زمینه گفت: شرکت تنها وظیفه تحویل خودرو را دارد و در قبال شماره‌گذاری مسوولیتی نخواهد داشت.

پس از پاسخ‌های ، قادر سلیمانی به پرسش‌های خبرنگار ما بار دیگر شماره تلفن ۱۹۷ را می‌گیریم و مشکل شماره‌گذاری خودروهای مگان را مطرح می‌کنیم، کارشناس دفتر نظارت همگانی ناجا می‌گوید: خودروی مگان تحت هیچ شرایطی شماره‌گذاری نمی‌شود. این ابلاغیه وزارت کشور به پلیس راهنمایی و رانندگی است....