گروه خودرو -نسل جدیدی از ابرخودروها اواسط هفته گذشته با پرده‌برداری از بک ام‌ال ۸۰۰ در نمایشگاه خودروهای مجلل وین به جهانیان معرفی شد. این محصول که توسط شرکت مهندسی و مواد کامپوزیت بک واقع در نزدیکی برن، پایتخت سوییس تولید شده از بسیاری جهات قابل توجه است اما مهم‌ترین مشخصه وزن آن است که با باک‌ پر و راننده‌ای هشتاد کیلوگرمی از ۹۰۰

کیلوگرم فراتر نمی‌رود. کاهش وزن این خودرو به یمن بهره‌برداری از مواد سبک اما پایداری چون آلومینیوم و جدیدترین مواد کامپوزیت ممکن شده است.

شاسی این خودرو از روی پلت‌فرم یکی از محصولات کنونی این شرکت که در مسابقات سرعت حضور پررنگی دارد، الگوبرداری شده و در طراحی بدنه آن از آخرین دستاوردهای علمی استفاده شده است. به همین دلیل خریدارآن می‌تواند واریته‌های مختلف این محصول را سفارش دهد.

ارزان‌ترین مدل که قیمت آن ۱۰۰هزار دلار است قوای محرکه توربو شارژدار به قدرت ۶۵۰اسب بخار و به حجم ۲/۴لیتر دارد که موتوری هشت سیلندر و خورجینی است. البته امکان افزایش قدرت این موتور تا هزار اسب‌بخار هم وجود دارد بی آنکه بر وزن کلی خودرو افزوده شود. جعبه دنده هفت سرعته ویژه این خودرو امکان انتقال نیرو را با کاهش زمان تعویض دنده به وجود آورده است. شرکت تولیدکننده این محصول نام خود را از رندبک که طی بیست سال گذشته یکی از شرکت‌های پژو را در زمینه تولید نمونه‌های خاص خودرو مدیریت کرده به عاریت گرفته است. شعار بک این است: ما از جایی شروع می‌کنیم که دیگران پیش از این در آن متوقف شده‌اند.

بخش اعظم ایده‌هایی که در تولید ام‌ال۸۰۰ به عنوان یک خودروی فوق سبک به کار گرفته شده‌اند در واقع از طبیعت الهام‌گیری شده‌اند چرا که طبیعت در همه طراحی‌های خود عالی‌ترین درجه کارآمدی را دارد. علاوه بر این سعی شده از دستاوردهای تیم‌های طراحی فرمول یک حداکثر بهره‌ برده شود. کاهش مقاومت بدنه در برابر هوا با به حداقل رساندن سطح مقطع جلوی خودرو ممکن شده است. کاهش سطح مقطع جلو در غیاب مواد محکم و مقاوم ناممکن بود. علاوه بر این در غیاب شاسی هوشمند قابل کنترل رانندگی با آن دشوار می‌شد اما طراحان این محصول سعی کردند زیبایی و آرامش داخلی را به مشخصه‌های خودروهای سرعتی پیوند بزنند.

اساس ساخت این خودرو شباهت زیادی به تکنیک‌های مورد استفاده در تولید خودروهای فرمول یک دارد. بخش میانی از مواد کامپوزیتی ساخته شده که علاوه بر تامین امنیت جان راننده با ایجاد توده‌ای سخت استحکام ویژه ای به کل خودرو می‌بخشد. قوای محرکه و جبعه‌دنده به علاوه محور کنترل جلو به همین بخش متصل شده‌‌اند. محور اصلی علاوه بر تامین ثبات خودرو نقش قابل توجهی در استحکام آن دارد. این بخش از نوعی آلیاژ آلومینیومی به علاوه مواد کامپوزیتی جدید تولید شده است. ترکیبی از همین مواد برای تولید بدنه و محور جلو به کار گرفته شده است.

همه اجزایی که روی شاسی سوار می‌شوند از آلیاژهای مقاوم و محکم آلومینیومی تولید شده‌‌اند. همه بخش‌های خارجی چون بدنه از ترکیبات کامپوزیتی و به ویژه کولار تهیه شده‌‌اند. حتی صندلی‌ها از لایه‌های مختلف کولار تولید شده‌اند که همراه با تامین آسایش سرنشینان، استحکام خاصی به صندلی‌ها بخشیده‌اند و امنیت آنان را تضمین می‌کنند. شاسی خودرو شباهت زیادی به شاسی خودروهای سرعت فرمول یک دارد و با یک سیستم الکترونیک ویژه و بازوهای هیدرولیک کنترل می‌شود. این شاسی به هر ضربه و تکانی واکنش نشان می‌دهد. حتی رینگ‌ها هم از آلیاژهای فوق سبک آلومینیومی تولید شده‌اند.