مشخصات فنی و مزیتهای تندر ایران

مژگان میرزایی -زمانی که خط تولید پیکان متوقف شد و این خودرو به موزه تاریخ پیوست، مردم ایران ماه‌ها دلخوش به جایگزینی خودرویی با ظاهری کاملا متفاوت با پیکان بودند که مسوولان وقت، آن را «پلت‌فرم ال-۹۰» معرفی کردند. این خودرو که زمان عقد قرارداد با شرکت رنو، ۶هزار و ۷۵۰ یورو قیمت‌گذاری شده بود، با یوروی کمتر از ۱۰۰۰تومان آن زمان، نظرهای بسیاری را به خود جلب کرد.

حال پس از گذشت چند سال و فراز و نشیب‌هایی که در جریان قرارداد آن به وجود آمده است، مسوولان صنعت خودروی کشور اعلام می‌کنند: «ال-۹۰ جایگزین پیکان نیست» و این امید نیز در میان مردم رنگ باخته است.اما نکته قابل ذکر این است که اگر مسوولان قیمت تندر را به ریال تعیین می‌کردند منافع مشتریان بیشتر مدنظر قرار می‌گرفت و قیمت تندر با ثبات بیشتری وارد بازار می‌شد. در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت این خودرو با یورو تعیین می‌شود ، قیمت آن نیز تابع تحولات نرخ ارز خواهد بود و متقاضیان نمی‌توانند بر روی قیمت آن برنامه‌ریزی کنند.نکته بعدی مربوط به عرضه آن در بازار است اگر مسوولان به وعده خود عمل کنند تندر می‌بایست تا یک ماه دیگر وارد بازار شود ولی هنوز هیچ برنامه‌ای برای خدمات پس از فروش و نحوه توزیع آن از سوی مسوولان اعلام نشده است.

از سوی دیگر به طور دقیق نیز مشخص نیست که کیفیت خودروهای تولیدی در دو شرکت پارس خودرو و ایران‌خودرو چگونه خواهد بود؟

به گفته دست‌اندرکاران تولید این خودرو تندر در سه مدل E۰ و E۱ و E۲ عرضه می‌شود و در حال حاضر تنها مدل سدان (صندوق‌دار) آن در کشور تولید می‌شود و شرکت‌های ایران‌خودرو سایپا برای تولید سایر محصولات در حال برنامه‌ریزی هستند. قرار است بر روی پلت‌فرم تندر یک مدل وانت، یک مدل هاچ‌بک و یک مدل SUV نیز تولید شود.

به منظور آشنایی بیشتر با خودروی تندر گفت‌وگویی داشتیم با بهنام خلج، مدیر کیفیت شرکت پارس خودرو که در ذیل می‌خوانید:

به عنوان اولین سوال بفرمایید تندر از نظر کیفی در چه سطحی قرار دارد؟

از نظر کیفی کل برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بر این بوده که این خودرو درجه یک باشد. به‌طور کلی یکی از اهداف رنو همیشه این بوده که محصولاتی را تولید کند که در هر پلت‌فرمی جزو سه خودروی اول در کشور مصرف‌کننده باشد. این استراتژی همیشگی رنو است که توسط کارلوس گوسن تدوین شده و شرکت رنو تا سال ۲۰۰۹ این استراتژی را دنبال می‌کند. تمام هماهنگی‌ها انجام شده که این خودرو بدون مشکل فنی و با کیفیت مورد تایید رنو تولید شود و به دست مشتری برسد.

تندر در چه مدل‌هایی تولید می‌شود و چه مدلی از این خودرو در ایران قرار است تولید شود؟

تندر در سه مدل اصلی E۲, E۱, E۰ تولید می‌شود. البته هر کدام از این مدل‌ها زیرشاخه‌هایی دارند که به واسطه تغییرات جزیی تقسیم‌بندی می‌شوند. در مجموع زیرشاخه‌های تندر E۰ کمترین آپشن‌ها و کمترین قیمت را دارد و در حال حاضر فقط مدل سدان (صندوقدار) در کشور تولید می‌شود. به غیر از سدان سایر مدل‌ها در شرکت رنو در مرحله قبل از تولید قرار دارند که قرار است بر اساس پلت‌فرم تندر یک مدل وانت، یک مدل هاج‌بک و یک مدل SUV نیز تولید شود.

در مورد مشخصات فنی خودروی تندر توضیح دهید؟

مهمترین مزیت خودرو تندر قوای محرکه این خودرو است. موتور تندر ۱۶ والو و یک نسل جلوتر از موتورهای ۸ والو است. به همین خاطر شتاب آن نسبت به موتورهای ۸ والو بیشتر و مصرف آن کمتر و آلایندگی آن پایین‌تر است. برای تولید تندر دو هدف را در نظر گرفتند. در مرحله اول این خودرو از نظر کیفی شرایط مناسب و مطلوبی داشته باشد و نظر مشتری را جلب کند و همچنین کیفیت در تعارض با قیمت قرار نگیرد و خودرو با قیمت خیلی متعادلی به دست مصرف‌کننده برسد.

آیا این موضوع که موتور تندر همان موتور زانتیا است. صحت دارد؟

این مطلب صحت ندارد. فقط از نظر قدرت اسب بخار (توان موتور) تندر تا حدودی نزدیک به خودروی زانتیا ۱۸۰۰ است. زانتیا ۱۸۰۰ حدود ۱۱۲ اسب بخار و تندر حدود ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد.

عنوان شده که بدنه خودروی تندر بدنه‌ای ضعیف و نوع فولاد به کار گرفته شده برای این خودرو از جنس نامرغوب است در‌خصوص بدنه خودروی تندر توضیح دهید.

به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد. از نظر ضخامت ورق تندر با سایر خودروها هیچ تفاوتی ندارد و در برخی موارد محکمتر هم هست و از نظر استحکام و سازه خودرو به صورتی است که تست‌های ضربه استانداردهای ایمنی را پاس کرده و همچنین تست تخریبی یا Crash نیز که بر روی این خودرو صورت گرفته نشان‌دهنده این موضوع بوده که این خودرو از نظر طراحی و استحکام در وضعیت کاملا خوبی قرار دارد.

آیا خودرو تندر استانداردهای لازم را کسب کرده است؟

در ایران برای خودروها یک سری استانداردهای اجباری تعیین شده که بخشی از این استانداردها مربوط به قطعات و مجموعه‌هایی است که بر روی خودرو نصب می‌شود و برخی هم در ارتباط با کل خودرو است.

در این رابطه استانداردهای ملی ایران بر اساس استانداردهای اروپایی است که در مورد خودروها بسته به نوع کلاس خودرو ۵۲ تا ۵۵ استاندارد در نظر گرفته می‌شود. خودروی تندر تمامی این استانداردها را در مراکز معتبر پاس کرده و توانسته گواهی‌ها و تایید‌های لازم را نیز دریافت کند و مورد پذیرش موسسه استاندارد نیز قرار بگیرد. این خودرو تاکنون مرحله Type approval را هم در استاندارد مرتبط با قطعات و هم کل خودرو کسب کرده و استانداردهای مرتبط با آلایندگی و موارد مشابه را در فاز اول پاس کرده و در مرحله تولید انبوه نیز نمونه‌گیری‌ها انجام شده و ما اطمینان داریم که در این فاز هم این استانداردها را پاس خواهد کرد.

مراحل تست تندر در جاده‌های ایران چگونه بوده است؟

تست‌های در نظر گرفته شده برای اهداف مختلفی است. برخی از این تست‌ها بر روی قوای محرکه موتوری خودرو در نظر گرفته می‌شود به طور مثال: بر روی موتور این خودرو برای اینکه از لحاظ تطابق با شرایط آب و هوایی و جاده‌ای ایران تست شود آزمایشات ویژه‌ای طراحی و اجرا شده که نتایج آن مثبت بوده است.

تندر اولین پروژه‌ای است که در زمانی که به تولید می‌رسد بخش اعظمی از قطعات آن در داخل ساخته می‌شود. در این خودرو قرار بوده که از ابتدا سازنده داخلی درگیر شود به همین دلیل تست‌های خاصی برای آن در نظر گرفته شده است که بخشی از این تست‌ها انجام شده و بخشی نیز مربوط به تست‌های ۲۰هزار کیلومتر جاده‌ای است. در تست‌های ۲۰هزار کیلومتر ۳۸درصد مسیر جاده معمولی ۳۰درصد داخل شهر و ۲۵درصد جاده‌های کوهستانی و ۷درصد صعب‌العبور است و از نظر آسفالت ۷۰درصد آسفالت خوب و ۲۰درصد آسفالت بد و ۱۰درصد جاده خاکی در نظر گرفته شده و اولین خودرویی که در پارس‌خودرو تولید شد توانست تست جاده‌ای را نیز پاس کند. قطعات ساخت داخل نیز تست‌های فاز اول را گذرانده و ما امیدواریم مرحله دوم را نیز به خوبی پاس کنند.

به همین منظور ما از موتور ۱۶سوپاپ که توان دو منظوره شدن را دارد استفاده کردیم. همچنین در صندوق عقب خودرو نیز تمام اتصالات برای نصب مخزن را در نظر گرفتیم و به غیر از دوگانه‌سوز بودن خودروی تندر با خودروهای مشابه تولیدی در سایر کشورها تفاوت عمده‌ای ندارد. از نظر شکل ظاهری اندکی تفاوت مابین خودروی تندر و خودروی داچیا رومانی (لوگان) وجود دارد. در ضمن تنها در ایران و روسیه موتور K۴H که همان موتور ۱۰۷ است روی خودرو نصب شده در حالی که در رومانی و مراکش موتور K۷ است که حدود ۹۰ اسب‌ قدرت دارد. به دلیل اینکه قبل از ایران این خودرو در رومانی، روسیه، مراکش، کلمبیا و با فاصله کم در هند تولید شده و ما می‌‌‌‌توانیم از تجربیات این کشورها استفاده کنیم به همین دلیل خودروی تولیدی در ایران از نظر کیفی خودروی با کیفیت‌تری خواهد بود.

آیا این موضوع که گفته می‌شود فروش خودروی تندر در کشورهای اروپایی ممنوع است صحت دارد؟

اینطور نیست. در برخی از کشورهای اروپایی مثل رومانی، ترکیه و اروپای شرقی این خودرو در حال تردد است ولی در اروپای غربی ممکن است به واسطه برخی از سیاست‌های رنو این خودرو در بعضی کشورها عرضه نشود که آن هم به دلیل پایین بودن کیفیت این خودرو نیست. تا آنجایی که می‌دانم در آلمان و فرانسه این خودرو به فروش می‌رود.

تولید ون و وانت این خودرو چگونه خواهد بود؟

مدل‌های جدید که براساس پلت‌فرم مشترک صورت می‌گیرد توسط مرکز تحقیقات سایپا تحت مطالعه و بررسی است و زمان دقیقی برای تولید آن در نظر گرفته نشده است.

آیا استفاده از سیستم روباتیک در کیفیت خودروی تندر تاثیرگذار خواهد بود؟

درمورد اتوماسیون و زمانی که سطح اتوماسیون یک فرآیند پیش‌بینی می‌شود کیفیت تنها فاکتور نیست. هر چند که در هنگام رباتیک کردن سیستم با بالا رفتن سطح اتوماسیون، کیفیت هم افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که فرآیند تولید یکنواخت‌تر شود ولی صرفا اتوماتیک کردن سیستم مطرح نیست، بلکه شرکت‌های خودروساز عواملی مثل بهره‌وری و زمان تولید را هم در نظر می‌گیرند و به این وسیله تصمیم می‌گیرند که از سیستم رباتیک و یا اتوماتیک استفاده کنند.

به نظر شما استقبال مردم از این خودرو چگونه است؟

با توجه به ویژگی‌های این خودرو در همه ابعاد به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این محصول شود.

به نظر شما ورود خودروهای چینی ارزان تا چه حد بر روی بازار داخلی تاثیرگذار خواهد بود؟

با توجه به سطح تعرفه واردات

خودرو ، در حال حاضر مشکلی به وجود نخواهد آمد. ضمن اینکه کشور چین تاکنون از لحاظ خودروسازی و کیفیت این محصول چندان موفق نبوده و قابلیت رقابت با محصول مشابه خود در کشورهای آسیایی نظیر ژاپن و کره را نداشته است.