تمام خودروسازها تابع سیاست‌های وزارت صنایع ومعادن هستند

گروه خودرو-«تمام خودروسازها باید تابع سیاست‌های وزارت صنایع و معادن باشند». علیرضا طهماسبی‌، وزیر صنایع و معادن طی نشست سه روز گذشته خود با رسانه‌های خبری در حالی به ذکر این نکته پرداخت که پیش از این شرکت پارس خودرو با برگزاری مراسم تحویل خودروی تندر ۹۰ به متقاضیان شرکت خود و از مراسم رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عبور کرد و نشان داد که در برخی از موارد از این تبعیت‌ها چشم‌پوشی می‌کند. در مراسم تحویل خودروی تندر ۹۰ متعلق به شرکت پارس خودرو نه تنها هیچ یک از مسوولان صنعتی کشور حضور نداشتند بلکه مشاهده افراد نزدیک به رییس‌جمهوری و برخی نمایندگان هم طیف دولت، ‌نشان از حضور متفاوت این شرکت زیرمجموعه سایپا می‌داد. مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت پارس خودرو در شرایطی کلید مسوولیت این شرکت را دریافت کرد که روند تولید دو خودروی تندر ۹۰ و مگان با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی وزارت صنایع و معدن، در وضعیت خاصی قرار داشت.

قطعات وارداتی تندر ۹۰ با نامه مسوولان صنعتی کشور در گمرک جمهوری اسلامی ایران با مشکل ترخیص روبه‌رو و از سویی دیگر تولید و واردات مگان نیز به دلیل امتناع ترکیه از ورود سمندهای صادراتی ایران‌خودرو متوقف شده بود. اما مهرداد بذرپاش مشکلات به وجود آمده را سریعا سر و سامان داد. اینکه وی با چه پشتوانه‌ای تصمیمات معطل‌مانده را اجرایی کرد سوالی است با پاسخ واضح و روشن. بذرپاش که پیش از این بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو و نمایندگان مجلس به جوان و کم تجربه بودن وی ایراد می‌گرفتند، حال نشان داده که قدرت اجرای تصمیماتی را دارد که یک مدیر با تجربه صنعتی چندین ساله فاقد آن است. متاسفانه صنعت خودرو در کشور ما صنعتی سیاسی است که پیشبرد تصمیمات اتخاذ شده در آن به پشتوانه افراد و مدیران واحدها بستگی دارد.

اما اعلام قاطع تولید مگان و تحویل جداگانه تندر ۹۰ شرکت پارس‌خودرو بدون هماهنگی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. این سوال را در اذهان به وجود آورد که آیا عملکرد شرکت پارس‌خودرو سوای تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت صنایع و معادن است؟ وزارت صنایع و معادن رفع موانع واردات مگان را منوط به تغییر سیاست‌های ترکیه مبنی بر ورود سمند به این کشور خوانده بود، حال آنکه مقامات ترکیه تا به امروز نه تنها در این مورد تجدیدنظر نکرده‌اند بلکه از اعزام هیات مذاکره کننده نیز که پیش از این مدیر کل روابط بین‌الملل وزارت صنایع برای حل اختلافات دو کشور وعده داده بود، سرباز زدند. این در حالی است که بذرپاش برای تولید مگان شرکت تحت تابعه‌اش حتی به ذکر تاریخ و نحوه تولید نیز پرداخت.

یک منبع آگاه در شرکت پارس‌خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تایید این مطلب که واردات و تولید مگان با صادرات سمند به کشور ترکیه گره خورده،‌ اظهار داشت که برخی موضع‌گیری‌های نامناسب مانع از باز شدن این گره شده است.

وی با ذکر این مطلب که دو موضوع پیش آمده قیاسی بی‌ربط است عنوان کرد که شرکت ایران‌خودرو می‌بایست موضوع صادرات خودروهای سمند به کشور ترکیه را حل کند و اگر این شرکت نتوانست، وزارت صنایع و معادن هر چه زودتر در این زمینه تصمیم‌گیری کند. این منبع آگاه همچنین تاکید کرد که اگر مشکلات موجود میان دو مقام اجرایی ایران و ترکیه حل و فصل نشود شرکت پارس‌خودرو کشور دیگری را برای واردات و تولید مگان انتخاب خواهد کرد. وی در عین حال اظهار داشت که در تصمیم‌گیری‌های اخیر کفه ترازو به نفع شرکت پارس‌خودرو سنگین‌تر است و این شرکت حتی در مورد افزایش تولید داخلی مگان نیز برنامه‌ریزی‌هایی کرده است. «تمام خودروسازها باید تابع سیاست‌های وزارت صنایع و معادن باشند» این جمله وزیر شاید تا قبل از روی کار آمدن مهرداد بذرپاش، بدیهی به نظر می‌رسید اما امروز با رفتارهای چندماهه گذشته شرکتی که شاید وزیر صنایع و معادن در انتخاب مدیرعامل آن نقش نداشته است،کمی تامل برانگیز است.