ریشه بازار سیاه بنزین را می‌خشکانیم

مردم سهمیه‌بندی بنزین را هوشمندانه و با حس کمک پذیرفتند. وزیر کشور اعلام کرد:

سهمیه‌بنزین مشاغل خاص افزایش می‌یابد

مژگان میرزایی

با توجه به رشد جمعیت شهر تهران و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی طی سال‌های گذشته، مسافربران شخصی بخشی از وظایف تاکسیداران را برعهده گرفتند، هر چند نبود نظارت کافی بر عملکرد آنها معضلاتی را در ناوگان حمل و نقل عمومی به وجود آورد اما حذف به یکباره آنها نیز به دلیل کمبود وسایل نقلیه عمومی امکان‌پذیر نبود.

بر همین اساس وزارت کشور به همراه سازمان تاکسیرانی و به منظور ساماندهی و قانونمند کردن فعالیت مسافربران شخصی سال گذشته طرح ساماندهی آنها را در دستور کار قرار داد.

از سویی دیگر با توجه به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، وزارت کشور به منظور تشویق مسافربران برای شرکت در طرح ساماندهی مسافربران شخصی، سهمیه بنزین بیشتری را نیز برای آنها لحاظ کرد. پس از اجرای سهمیه‌بندی بنزین و به دلیل اینکه طرح مذکور هنوز به اتمام نرسیده بود کارت هوشمند برخی مسافربران به دست آنها نرسید و به‌رغم فعالیت و حضور آنها در طرح هنوز برخی از مسافربران شخصی از سهمیه یکصد لیتری خودروهای سواری عادی استفاده می‌کنند.

علاوه بر مسافربران شخصی برخی تاکسیداران و تاکسی‌های «ون» نیز کارت هوشمند سوخت خود را تاکنون دریافت نکرده‌اند که این امر موجب به وجود آمدن برخی مشکلات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور شده است.

روز گذشته و به منظور بررسی روند اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین همایش اعضای کمیته استانی مسافربرهای شخصی در سالن همایش های وزارت کشور با حضور مصطفی پورمحمدی وزیر کشور، سردار رویانیان، رییس پلیس راهنمایی‌ورانندگی، سید ناصرسجادی مدیر طرح هوشمند سوخت و برخی مسوولان برگزار شد.

تاکسی‌ها و آژانس‌ها ۲۵درصد حمل‌ونقل عمومی را برعهده دارند

سید مهدی هاشمی معاون عمرانی وزیر کشور در این همایش در‌خصوص تعداد مینی‌بوس و «ون‌های واگذار شده گفت: طبق تبصره ۱۳ بودجه ۸۵ سهمیه مینی‌بوس و تاکسی‌های «ون» برای واگذاری تکمیل شده است و در صورت نیاز می‌توان سهمیه بیشتری را برای متقاضیان در نظر گرفت. وی در ادامه افزود: در صورت نیاز می‌توان سهمیه واگذاری سال ۸۶ تاکسی‌های «ون» و مینی‌بوس را سریعتر واگذار کرد.

معاون عمرانی وزیر کشور در خصوص آخرین فرصت مسافربران شخصی برای تکمیل مدارک خود عنوان کرد: متقاضیان شرکت در طرح ساماندهی مسافربران شخصی فقط ۳ روز دیگر فرصت دارند تا مدارک خود را تکمیل کنند.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: تاکسی‌ها و آژانس‌ها در مجموع ۲۵درصد حمل و نقل عمومی را برعهده دارند که به منظور استفاده بهینه باید آنها را ساماندهی کرد. وی همچنین عنوان کرد که هزینه سوخت برخی استان‌های کشور شش برابر بودجه عمرانی آن منطقه است.

صادقی مجد، رییس اتحادیه تاکسیرانان نیز در این همایش در خصوص خودروهای شرکت کننده در طرح ساماندهی مسافربران شخصی اظهار داشت: از مجموع ثبت نامی‌ها در طرح ساماندهی ۶۸درصد مالکان پیکان، ۵درصد مالکان پژو آردی و مابقی خودروها با درصد کمتری در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی در مورد اشخاصی که هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: ۶۱هزار کارت سوخت و مدارک در اختیار راهبر ناجا قرار گرفته تا از این طریق در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

صادقی مجد در رابطه با مسافربران که هنوز رنگ،‌ برچسب و پروانه را به طور همزمان دریافت نکرده‌اند، عنوان کرد: برخی مسافربران نتوانستند که مدارک خود را به طور همزمان دریافت کنند که این امر منجر به طولانی شدن کار شد برای این گروه افراد مهلت دو ماهه در نظر گرفته شده که در این مدت مدارک خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: به منظور اینکه خللی در کار افرادی که مدارک خود را دریافت نکرده‌اند به وجود نیاید به آنها اجازه داده شد که تحت نظارت به فعالیت خود ادامه دهند.

جعل کارت سوخت غیر ممکن است

سجادی، مدیر طرح کارت هوشمند سوخت نیز در ادامه این همایش در خصوص کارت سوخت نیروهای مسلح، اظهار داشت: کلیه کارت‌های خودروهای نظامی و انتظامی صادر و به نمایندگی نیروهای مسلح تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: در حدود یک‌هزار آمبولانس فاقد پلاک نیز کارت سوخت خود را دریافت نکرده بودند که با هماهنگی راهور ناجا کارت سوخت آنها نیز صادر شده است.

وی در رابطه با کارت هوشمند تاکسی‌های «ون» گفت: کارت سوخت ۱۰هزار تاکسی «ون» صادر و تحویل پست شده و طی چند روز آنها به دست مالکان آنها خواهد رسید.

سجادی، جعل کارت سوخت را غیر ممکن دانست و تصریح کرد: کارت هوشمند سوخت از قابلیت امنیتی بسیار بالایی برخوردار است و امکان جعل آن وجود ندارد.

وی در رابطه با کارت‌های مازاد در بازار عنوان کرد که تا کنون ۱۷۰ هزار کارت سوخت غیرفعال شده که از این تعداد ۸۰ هزار کارت مربوط به خودروهای مفقودی بوده که مالکان آنها اعلام مفقودی کرده بودند،‌۳۰هزار کارت مربوط به خودروهای فرسوده و ۳۰هزار کارت هم مربوط به افرادی است که برای پلاک قدیمی و پلاک جدید آنها کارت سوخت صادر شده بود.

وی از کاهش مصرف بنزین در استان‌های مرزی خبر داد و افزود: مصرف بنزین در برخی استان‌های مرز به کمتر از نصف رسید. میزان مصرف سوخت در استان سیستان و بلوچستان پیش از سهمیه‌بندی ۲میلیون لیتر بوده که این رقم در حال حاضر به ۷۰۰ الی ۸۰۰هزار لیتر رسیده است.

سجادی در خصوص چگونگی دریافت کارت سوخت المثنی عنوان کرد: ‌افرادی که به هر دلیلی درخواست کارت المثنی می‌دهند در مدت کمتر از ۲ هفته کارت سوخت جدید خود را دریافت می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: از ۸۰هزار درخواست برای صدور کارت المثنی تاکنون ۵۰هزار کارت المثنی صادر شده است.

سردار رویانیان نیز در این همایش در خصوص مزایای کارت هوشمند سوخت اظهار داشت: صرفنظر از کاهش قاچاق و ترافیک، ساماندهی مسافران شخصی که به واسطه طرح کارت هوشمند سوخت صورت گرفت از بزرگترین مزیت‌های کارت هوشمند سوخت است.

وی در خصوص شرایط واگذاری کارت سوخت به مسافربران شخصی عنوان کرد: مسافربران شخصی تنها با ارائه معرفی‌نامه از تاکسیرانی و استفاده از برچسب و نوار رنگی می‌توانند برای دریافت کارت سوخت خود مراجعه کنند.

رویانیان در خصوص تاکسی‌های بین شهری اظهار داشت: وزارت راه اعلام کرده که متقاضیان دریافت تاکسی بین شهری می‌توانند با دریافت تاکسی از تسهیلات ارائه شده استفاده کنند.

وی در رابطه با خودروهای فرسوده مسافربران شخصی عنوان کرد: خودروهای اسقاطی که در طرح ساماندهی مسافربران شخصی شرکت کرده‌اند به دلیل اینکه مسافربر هستند کارت سوخت خود را دریافت می‌کنند و در مرحله بعد برای نوسازی خودروهای آنها برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

سهمیه بنزین مشاغل خاص افزایش می‌یابد

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور نیز از افزایش سهمیه بنزین مشاغل خاص خبر داد و گفت: برآوردهای لازم برای تعیین و تامین بنزین مورد نیاز مشاغل خاص در دست انجام است.

پور‌محمدی در این همایش، در خصوص اختصاص سهمیه بنزین برای خبرنگاران گفت: در حال جمع‌آوری و دسته‌بندی بنزین مورد نیاز همه مشاغل خاص هستیم‌. کمیته‌های مربوطه در حال تصمیم‌گیری در این رابطه هستند.

وی با تاکید بر این که با توجه به مدت زمان و میزان سهمیه تعیین شده ظرف ۱ تا ۲ ماه آینده زندگی هیچ‌کس مختل نمی‌شود و همه می‌توانند به تناسب نیاز خود از سهمیه ۶۰۰لیتری خودروی خود استفاده کنند، بار دیگر تاکید کرد: بر اساس برآوردها، سهمیه مشاغل خاص را خواهیم افزود. مصرف بنزین بقیه افراد را نیز باید یک نظمی بدهیم و برای بنزین مازاد مورد نیاز آنان نیز باید تصمیم‌گیری کنیم که سوخت چگونه در اختیارشان قرار گیرد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: دولت در حال محاسبه دقیق میزان صرفه‌جویی بنزین و اجرای ۲ تا ۳ طرح مفید و مورد توجه مردم احتمالا در حوزه حمل و نقل و خدمات عمومی است.

وی اظهار نظر درباره نوع طرح‌ها و میزان صرفه‌جویی بنزین را به اتمام کار کارشناسی موکول کرد و افزود: میزان صرفه‌جویی قابل توجه است. البته تعداد سفرها در این ایام به خاطر کنکور کم بوده است و از هفته‌های آینده سفرهای تابستانی مردم آغاز خواهد شد. در راستای سهولت سفرهای تابستانی مردم، ‌دولت تصمیم گرفت که مدت زمان مصرف بنزین را از ۴ به ۶ ماه افزایش دهد.

پورمحمدی در خصوص نحوه مقابله با بازار سیاه سوخت، گفت: ریشه‌های بازار سیاه را باید خشک کنیم. بخشی از این بازار به دلیل استفاده از سهمیه کارت‌های گم‌شده بود. البته زمینه‌های دیگری هم وجود دارد که مراقبت و مدیریت می‌کنیم که این بازار نتواند فعالیت کند.

وی در پاسخ به پرسشی افزایش هرگونه نرخ کرایه را غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد: هنوز میزان سهمیه‌بندی و مصرف بنزین به جایی نرسیده که موجب افزایش قیمت‌ها شود. اگر کسی خودسرانه حاضر است هر کاری کند باید با وی برخورد دیگری شود. بر اساس هماهنگی‌های انجام گرفته با پلیس راهور، اتحادیه تاکسیرانی و شهرداری‌ها، مراکزی برای برخورد متخلفان و پاسخگویی به شکایات مردمی تشکیل می‌شود. به گونه‌ای که با افرادی که اقدام به افزایش قیمت کنند ناچار می‌شویم نسبت به کارت سوختشان تصمیم بگیریم. مطمئنا در صورت دریافت گزارش‌های متعدد از تاکسیرانان متخلف مجبور به استفاده از اقدامات تنبیهی در رابطه با آنان می‌شویم.

وزیر کشور در خصوص فعالیت مسافربرهای شخصی با پلاک قرمز گفت: با توجه به اهمیت مساله و بالا بودن میزان تصادفات در جاده‌ها و ضرورت تامین امنیت مسافران،‌ افرادی که تمایل به فعالیت در این بخش دارند باید به این کار به عنوان یک شغل ثابت نگاه کنند نه یک شغل فصلی و موقتی از اینرو تنها خودروهای پلاک قرمز مجاز به فعالیت در خطوط بین شهری هستند.

وی افزود: افرادی که تمایل به فعالیت در این بخش دارند حتی اگر خودروی مناسب ندارند، می‌توانند از تسهیلات مربوط به نوسازی ناوگان و سوخت بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: دولت با صرفه‌جویی بنزین چند اقدام بزرگ انجام می‌دهد.

پورمحمدی در ادامه طرح سهمیه‌بندی بنزین را خواسته قدیمی جامعه دانست و گفت: این طرح به یک تکلیف جدی برای مجریان تبدیل شده بود که به دلایلی به تعویق می‌افتاد.

وی با اشاره به واردات ۵میلیارد و ۲۰۰میلیون دلاری بنزین و گازوئیل در سال گذشته، گفت: این میزان واردات با توجه به روند افزایش خودرو در کشور در سال‌جاری به بیش از ۷میلیارد دلار می‌رسید.

وزیر کشور، افزایش تولید اتوبوس از دوهزار دستگاه به ۵هزار دستگاه از سال گذشته تاکنون را تحولی بزرگ دانست و گفت: جایگزین کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی و ارائه خودروهای دوگانه‌سوز به دارندگان خودروهای فرسوده می‌تواند عملیات بزرگی به حساب آید.

وی واکنش مردم در برابر طرح سهمیه‌بندی بنزین را مناسب ارزیابی کرد و گفت: که پذیرش مردم بسیار هوشمندانه و با حس کمک بوده که باید این هوشمندی و کمک از سوی دولت ارج نهاده و از آنها قدردانی شود.

وی افزود: منظور از مسافربران شخصی، آژانس‌ها و مسافربرهای بین شهری هستند که واقعا از این راه امرار معاش می‌کنند و هدف افرادی که روزانه دو یا سه ساعت از وقت خود را در آژانس‌ها سپری می‌کنند، نیست.

وی با تاکید بر اینکه در طرح خوداظهاری باید ملاک گفتار و اظهارات افراد باشد، گفت که در صورت کذب بودن گفته‌ها در پیگیری‌های بعدی با افرادی که خلاف گفته‌هایشان ثابت شود، به شدت برخورد خواهد شد.