طرح استفاده اجباری از ایربک و ABS در کما

مژگان میرزایی- ایمنی در ایران قربانی کاهش قیمت‌ها است. وجود قیمت بالای خودرو در ایران بدون تجهیزات ایمنی همیشه مساله‌برانگیز بوده و خودروسازان نیز نصب این‌گونه تجهیزات را منجر به افزایش بیشتر قیمت خودرو دانسته و از آن سرباز می‌زنند. این در حالی است که وضعیت نامطلوب ایمنی خودروها در ایران سالانه نزدیک به ۲۰۰میلیارد تومان زیان به اقتصاد کشور وارد می‌کند. طبق آمارهای موجود در ابتدای سال‌جاری از مجموع تصادفات منجر به فوت ۱/۹۷درصد مربوط به خودروهای فاقد سیستم ترمز ABS بوده ضمن اینکه ۱/۹۹درصد تصادفات فوتی متعلق به خودروهای فاقد سیستم ایربک بوده است.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی معاون عملیات ترافیکی پلیس راهوار ناجا و با توجه به ایمن نبودن جاده‌های کشور نیاز به سیستم ایمنی ایربک و EBS در خودروهای تولید داخل احساس می‌شود که تاکنون مسوولان ذی‌ربط در این خصوص هیچ اقدامی صورت نداده‌اند.

پلیس راه تنها نهادی است که تاکنون طرح استفاده اجباری از سیستم ایربک و ABS را در خودروهای داخلی مطرح کرده، اما پس از گذشت چندین ماه این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌های دیگر مسکوت مانده و دولت و وزارت صنایع و معادن تاکنون در این خصوص هیچ اقدامی صورت نداده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی چندی پیش عنوان کرد که نامه‌ای به ریاست جمهوری در خصوص الزام خودروسازان به استفاده از سیستم ایربک و ABS فرستاده که در صورت موافقت رییس‌جمهوری طرح اجرایی خواهد شد. حال آنکه هنوز پاسخی به نامه فرمانده نیروی انتظامی ابلاغ نشده است.

پس از اعلام آمار بالای تصادفات جاده‌ای کشور طی سال گذشته و وجود برخی نواقص در خودروهای داخلی سردار رویانیان، فرمانده راهور ناجا اعلام کرد که طرح اجباری شدن استفاده از ایربک و ABS در حال آماده‌سازی است و با تصویب این طرح خودروسازان موظف به رعایت نکات ایمنی در خودروها خواهند شد.

سردار رویانیان جمعه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در خصوص اینکه طرح استفاده اجباری ایربک و ABS در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: دولت و وزارت صنایع و معادن باید با این طرح موافقت کنند که هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص از سوی این دو مرجع صورت نگرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: پس از تصویب و موافقت دولت و وزارت صنایع طرح استفاده اجباری از ایربک و ABS به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

در حال حاضر خودروسازان به منظور کاهش هزینه‌های تولید، تجهیزات ایمنی همانند ایربک و ABS را حذف و به صورت سفارشی و به در خواست مشتری و با اخذ هزینه‌ای بر روی خودروها نصب می‌کنند.

حال با توجه به قیمت بالای خودرو در ایران و پس از اجرایی شدن طرح اجباری استفاده از سیستم ترمز و ایربک باز هم قیمت خودروهای داخلی با افزایش بیشتری مواجه خواهد شد و این طرح که از نظر ایمنی به نفع مصرف کننده است از نظر قیمتی به نفع خودروسازان تمام خواهد شد و در اینجا باز هم مصرف‌کنندگان هستند که در قبال خودروی بی‌کیفیت ناچار به پرداخت هزینه بسیار خواهند شد.

در صورت تصویب و اجباری شدن این طرح مسوولان همانند طرح گازسوز کردن خودروها که با تسهیلات خاص دولتی صورت گرفت و فشار مالی زیادی نیز به مصرف کننده وارد نشد، باید تسهیلاتی را در نظر بگیرند که منجر به افزایش قیمت خودرو نشود.

سیستم ایمنی در جهان

در حال حاضر استفاده از سیستم ایربک و ABS در کشورهای اروپایی طرحی اجباری است که خودروسازان موظف به استفاده از آن هستند.

سیستم‌های ترمز ABS، ASR، EBD و ESP با کاربری‌های مختلف بر روی خودرو نصب می‌شود این سیستم‌ها با افزایش پایداری‌ و فرمان پذیری در مدت زمان کوتاه منجر به کاهش میزان تصادف می‌شود.

سیستم ترمز ABS یکی از رایج‌ترین سیستم‌های ترمز در جهان است. این سیستم که به عنوان سیستم ترمز ضد قفل ترمز نیز شناخته می‌شود هنگام قفل کردن چرخ‌ها فشار ترمز را برای افزایش کارایی سیستم ترمز کاهش می‌دهد.

ASR یکی دیگر از سیستم‌های ترمز رایج در جهان است که این سیستم امکان استفاده بهینه از اصطکاک سطح جاده را در حالت شتاب‌گیری برای خودرو فراهم می‌کند.

سیستم ترمز ESP نیز جدیدترین سیستم حفاظتی در خودرو است. مهمترین مزیت این سیستم نسبت به سایر سیستم‌های ترمز در این است که خودرویی که از این سیستم بهره‌ می‌برد می‌تواند به طور همزمان از سایر سیستم‌های ترمز نیز بهره‌مند شود و این امر خللی در کار خودرو به وجود نمی‌آورد.

این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن به کار گرفته می‌شود. اگر راننده با گردش سریع فرمان کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود باز می‌گرداند.