وزیرکشور از اضافه شدن ۵هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل شهری خبرداد

ایرنا- «مصطفی پورمحمدی» وزیر کشور گفت: تا پایان سال مالی ۱۳۸۵ که تیر ماه سال ۱۳۸۶ است، پنج‌هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری افزوده می‌شود. پورمحمدی که در حاشیه نشست مشترک خود با رییس‌مجلس شورای اسلامی، شهردار و رییس شورای اسلامی شهر تهران و مدیرعامل شرکت مترو سخن می‌گفت افزود: قرار بوده ‌است تا پایان سال ۸۵شش‌هزار و ۵۰۰دستگاه اتوبوس به سیستم حمل‌ونقل شهری‌افزوده شود و بنای ما از ابتدا بر این بود که این میزان از منابع داخلی تامین شود.

وزیر کشور یادآور شد: توانایی خودروسازان داخلی کشور، اکنون از دو‌هزار دستگاه به پنج‌هزار دستگاه افزایش‌یافته است که‌این تحولی در خودروسازی کشور محسوب می‌شود. پورمحمدی خاطرنشان کرد: دولت سهم خود را در این تولید که به میزان ۵/۸۲درصد است تامین و تحویل داده است و اینک شهرداری‌ها باید سهم خود را پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: قراردادها با منابع خارجی بسته شده است و تاخیری که ایجاد شده، برای ارزیابی قدرت تولید داخلی است.

وزیر کشور گفت: تا مهرماه سال‌جاری شش‌هزار و ۵۰۰دستگاه اتوبوس تعهد شده، به ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌پیوندد.

وی منابع تخصیص داده شده مجلس در این زمینه را کم دانست و گفت: اگر بتوانیم در اعتبار، جابجایی‌هایی خواهیم کرد و یا از محل صرفه‌جویی‌ها با اجازه مجلس هزینه می‌کنیم.

پورمحمدی بااشاره به‌اینکه مسائل مربوط به حمل‌ونقل‌ عمومی باید درچرخه جامعی دیده شود، گفت: تصمیمات خوبی در زمینه قطار شهری گرفته شده و تمام تلاش این ‌است که شهروندان بهتر از قبل، با استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی به مقاصد خود برسند.

وی در خصوص محل مصرف صرفه‌جویی‌های ناشی از سهمیه‌بندی بنزین گفت: ابتدا باید میزان صرفه‌جویی‌های انجام شده مشخص شود ولی عمدتا با اجازه مجلس، در بخش خدمات عمومی و توسعه حمل‌ونقل عمومی مصرف می‌شود.

وی همچنین هشدار داد: با سوءاستفاده‌کنندگان از کارت‌های هوشمند سوخت، به طور جدی برخورد می‌شود.

پورمحمدی در پاسخ به سوالی درخصوص سوءاستفاده برخی از جایگاه‌های بنزین از کارت‌های سوخت جامانده در این جایگاه‌ها گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی متعهد شده که بازرسی خود را فعال کرده و اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد کند.

وزیر کشور افزود: نیروی انتظامی نیز موظف به برخورد با تخلفات دراین زمینه شده است.

پورمحمدی خطاب به مردم گفت: بسیاری از کارت‌های هوشمندی که خرید و فروش می‌شود مال کسانی است که کارت‌هایشان را در جایگاه‌ها جاگذاشته‌اند و هیچ مسیر دیگری برای سوءاستفاده‌کنندگان وجود ندارد.