گروه خودرو- صنعت خودروی کشور کمترین سهم را از وام‌های دریافتی بخش صنعت از حساب ذخیره ارزی داشته است.

خسرو جوزدانی، مدیر دفتر نظارت و ارزیابی وزارت صنایع و معادن با بیان این مطلب به خبرنگار ما می‌گوید: صنعت خودروی کشور در طول عمر ۶ ساله حساب ذخیره ارزی تنها ۱۵۶میلیون دلار وام دریافت کرده که در مقایسه با سایر بخش‌های صنعتی، کمترین سهم را داشته است. وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های صندوق ذخیره ارزی ارائه تسهیلات به مدیران و کارآفرینان جهت ساخت و ساز واحدهای صنعتی در کشور است تصریح می‌کند: تصور غلطی که در مورد وظایف صندوق وجود دارد، پرداخت وام و تسهیلات جهت تهیه مواد اولیه و تولید محصولات صنعتی است. در حالی که وظیفه صندوق، تنها ارائه تسهیلات جهت راه‌اندازی مراکز صنعتی است و سایر مراحل آن در حوزه وظایف صندوق ذخیره ارزی نیست.

اما سوالی مطرح است مبنی بر این که چرا صنعت خودرو که در چند سال اخیر قلب تپنده صنعت کشور لقب گرفته. سهم ناچیزی از تسهیلات حساب ذخیره ارزی را دریافت کرده است؟ شاید بتوان دلیل این امر را به نادیده گرفتن خودروسازها به احداث واحدهای جدید خودرو در مناطق مختلف کشور تعبیر کرد، قطب‌های صنعتی خودروی کشور در حال حاضر در کلانشهرهای تهران، مشهد و تا حدی کرمان قرار دارند و شرکت‌های خودروساز رغبتی به ایجاد و ساخت واحدهای خودروسازی در مناطق محروم کشور ندارند.

جوزدانی با اعلام آمادگی صندوق برای ارائه تسهیلات بیشتر به خودروسازان تاکید می‌کند: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که صندوق هیچ‌گونه تسهیلاتی برای خرید قطعه و سایر مراحل اجرایی ساخت خودرو و یا توسعه واحد ارائه نمی‌کند ولی آماده است که به تقاضای خودروسازان جهت احداث و راه‌اندازی مراکز ساخت خودرو، جواب مثبت دهد.