گروه خودرو- دوشنبه شب گذشته، سالن‌ همایش شرکت ساپکو ایران‌خودرو محل افتتاحیه انجمن دوستی ایران و سوریه بود. در این همایش که بیشتر شرکت‌کنندگان آن را رجال سیاسی- اقتصادی دو کشور تشکیل می‌دادند، نشانی از افراد و شخصیت‌های مرتبط با صنعت خودروی ایران و سوریه نبود. در این مراسم که به پیشنهاد مدیرعامل ایران‌خودرو در این شرکت برگزار شد، اختری، سفیر ایران در سوریه با اشاره به روابط خوب دو کشور در زمینه‌های صنعتی به خبرنگار ما گفت: ساخت سایت تولید سمند در سوریه نقطه عطفی در روابط اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود. وی افزود: قصد داریم در آینده نیز، محصولات خود را در زمینه اتوبوس و مینی‌بوس به این کشور صادر کرده و در صورت توافق سایت تولید این محصولات را نیز در سوریه احداث کنیم.

اما شرکت ایران‌خودرو در حالی میزبانی این همایش را بر عهده گرفته بود که در این مراسم خبری از منوچهر منطقی، مدیرعامل این شرکت نبود و حتی قائم‌مقام وی عارف نوروزی نیز در این همایش حضور نیافته بود و طبق اعلام مسوولان مراسم، فطانت، مدیرمالی ایران‌خودرو به نمایندگی از مدیرعامل و قائم‌مقام شرکت در این مراسم حضور داشت.

این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از سفر منطقی به کشور چین داشت. سفری که به احتمال قوی به منظور نهایی کردن قرارداد تولید خودروهای ارزان و سبک با شرکت چری صورت گرفته است. مدیرعامل ایران‌خودرو چندی پیش با تاکید بر نهایی شدن قرارداد تولید خودروی S۲۱ (ارزان‌قیت) طی هفته اول مرداد سال‌جاری گفته بود با توجه به موافقت شرکت چری با صادرات ۲۰درصدی محصولات تولیدی، تمامی موانع موجود بر سر راه امضای قرارداد بین دو شرکت برداشته شده است. در حال حاضر نیز تولید آزمایشی خودروی S۲۱ در واحد صنعتی ایران‌خودرو آغاز شده است. به ظاهر شرکت چری نیز برای عمل به تعهد خودرو زمینه صادرات ۲۰درصدی، کشورهایی از آسیای میانه در نظر گرفته است. از دیگر موارد مهم مطروحه در این همایش موضوع برطرف شدن مشکلات به وجود آمده در زمینه کاهش تعرفه سمند از سوی دولت سوریه بود. چرا که در زمان عقد قرارداد برای ایجاد سایت تولید سمند در سوریه، تعرفه در نظر گرفته شده برای خودروی با حجم موتور بالای ۱۶۰۰cc و پایین‌تر به ترتیب ۲۵۰ و ۱۶۰درصد توافق شده بود ولی در حال حا ضر با اقدام نامتعارف سوریه، این رقم به ترتیب به ۶۰ و ۴۰درصد رسیده است که این امر باعث کاهش شدید سود شرکت ایران‌خودرو شده و اعتراض آنها را در پی داشته است. مسوولان سوری نیز تاکنون فقط به ارائه وعده و وعید در جهت متعادل‌کردن نرخ تعرفه‌‌ها بسنده کرده است و هنوز اقدام موثر و شفافی در این زمینه صورت نداده‌اند. مرتضوی رایزن اقتصادی متعارف ایران در سوریه در این زمینه اظهار داشت: موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در مبادلات دو کشور در حال برطرف شدن است که این مساله می‌تواند عامل شتاب بخشیدن به افزایش همکاری‌های صنعتی دو کشور باشد.