رشد صادراتی خودرو در گرو تولید خودروهای دیزلی

گروه خودرو- منوچهر منطقی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو روز گذشته طی گفت‌وگویی از تولید خودروهای دیزلی در ایران حمایت و آن را در رشد و توسعه صادراتی صنعت خودروی کشور موثر خواند. منطقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در حالی به منع قانونی تولید خودروهای دیزلی اشاره کرده که شرکت متبوعش طی چند ماه گذشته طرح تولید خودروی دیزلی دارای تکنولوژی روز را آغاز و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۳سال آینده موتورهای مذکور به بازار عرضه شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین در گفت‌وگوی خود به قانون ۴۰ساله منع تولید خودروهای دیزلی در کشور اشاره و تاکید کرده است که طرح تولید خودروهای دیزلی هم‌اکنون مطرح و قطعا نیز تصویب خواهد شد.

قانون منع تولید خودروهای دیزلی به دلیل آلودگی بالای این نوع خودروها طی ۴۰سال گذشته از سوی نمایندگان مجلس تصویب و تا پیش از طرح سهمیه‌بندی بنزین و بحران استفاده بی‌رویه‌از این سوخت در کشور، لغو این قانون مطرح نبود این در حالی است که بسیاری از خودروسازهای بزرگ دنیا علاوه‌بر استفاده از سوخت‌های جایگزین، خودروهای دیزلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۶۰درصد خودروهای سواری کشورهای اروپایی دیزلی شود.

جنرال موتورز خودروساز بزرگ دنیا نیز هم‌اکنون به دلیل تقاضای بالای خودروهای دیزلی در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری صورت داده است. در ایران نیز دو خودروساز بزرگ کشورمان به دنبال حل مسائل قانونی تولید خودروهای دیزلی هستند و تحقیقات خود را در زمینه تولید این نوع خودروها آغاز کرده‌اند. هر چند استفاده از خودروهای دیزلی در کشور ما با مسائل زیست‌محیطی روبرو است چرا که درصد گوگرد موجود در گازوئیل تولیدی کشور بالا است، اما خودروسازها امید دارند که ابتدا پالایشگاه‌های کشور اصلاحاتی در زمینه سوخت بهینه گازوئیل صورت دهند تا آنها بتوانند به تولید این نوع خودروها بپردازند.

منوچهر منطقی در این زمینه عنوان کرده است که هم‌اکنون درصد گوگرد موجود در گازوئیل تولیدی کشور امکان استفاده از این نوع سوخت را در خودروهای دیزلی نمی‌دهد.

وی اضافه کرده است که پالایشگاه‌های ما در حال اصلاحاتی در نحوه تولید خود هستند و قرار است تا سال ۱۳۹۰ حدود ۵۷میلیون لیتر گازوئیلی را تولیدکنند که متناسب با استاندارد‌های موجود دنیا است و می‌توان آن را در خودروهای دیزلی استفاده کرد. منطقی در ادامه افزوده است که اگر محاسبه کنیم ارزش افزوده تولید گازوئیل به میزان ۳۶درصد از بنزین کمتر است به عبارتی ۶۴درصد لیتر گازوئیل معادل یک‌لیتر بنزین قدرت پیش‌برندگی ایجاد می‌کنند و مقرون به صرفه است که بین بنزین و گازوئیل، گازوئیل را انتخاب کنیم.

خودروهای دیزلی صادرات را افزایش می‌دهد

رقابت خودروسازها در تولید خودروهای دیزلی هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد چرا که متقاضیان این نوع خودرو رشد روزافزونی را تجربه می‌کند. منطقی نیز با توجه به اشباع بازار خودرو دیگر کشورها این نکته را مورد تاکید قرار داده که اگر خودروساز‌های کشورمان به سمت تولید خودروهای دیزلی حرکت کنند، صادرات خودرو سرعت شتابنده‌ای می‌گیرد.

وی در این زمینه تاکید کرده است که به عنوان مثال در خودرو SD ۲۰۶ اگر موتور دیزلی نصب شود، صادرات آن از ۲۵هزار دستگاه به بیش از ۳۲هزار دستگاه خواهد رسید و برای تبدیل SD ۲۰۶ به دیزلی نیز در حال فعالیت هستیم.

منطقی امیدوار است که با توجه به رشد خودروهای دیزلی در دنیا و متقاضیان فراوانی که خودروهای یاد شده در دنیا دارند بتواند مقوله صادراتی شرکت خود را توسعه دهد.