خبرگزاری مهر - معاون تولید وزیر صنایع و معادن از تصمیمات جدید دولت برای تامین مخزن سوخت خودروها خبر داد. محسن حاتم در خصوص کارخانجات تولیدکننده مخزن خودروهای گازسوز گفت: برای تامین کیت گازسوز مشکلی در کشور وجود ندارد اما خودروسازان با مشکل تامین مخزن برای گازسوزکردن خودروها مواجه شده اند.

وی افزود: وزارت صنایع و معادن سال گذشته تاکیدات فراوانی به خودروسازان برای تامین کپسول‌های مورد نیاز گازسوزکردن خودروها داشت، به نحوی که ساخت کپسول جزو اولویت‌های اول وزارتخانه برای حضور بخش خصوصی بود.

حاتم تصریح کرد: بخش خصوصی به صورت مستقل یا مشترک با خودروسازان وارد این مقوله شده و امیدواریم که کارخانجات تعریف شده هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری رسند. این درحالی است که زمان به بهره‌برداری رسیدن یک واحد تولیدکننده کپسول با توجه به ماشین‌آلات خاص سفارشی که مورد نیاز آن است، ۱۸ تا ۲۴ ماه برآورد می‌شود. ولی تا آن زمان، خودروسازان موظف هستند تا کپسول‌های مورد نیاز خود را از خارج تامین کنند.

معاون تولید وزارت صنایع و معادن افزود: به خاطر حجم زیاد تقاضاهای روانه شده از سوی ایران در بازارهای جهانی و نیز تعدد درخواست مراکز بخش خصوصی و دولتی شامل وزارتخانه‌های نفت و صنایع، خودروسازان و شرکت‌های خصوصی برای تامین کپسول، تقاضای کاذبی در بازار جهانی ایجاد شد که سبب ارتقای شدید قیمت‌ها شد.

وی اظهار داشت: بازار جهانی نیز آمادگی تامین این همه کپسول را نداشت. بنابراین برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط شرکت‌های خودروساز باید سریع‌تر به مرحله اجرایی رسد. البته LC‌های بسیاری گشایش شده و طرح‌هایی نیز در دست اجرا برای تولید در داخل کشور است.

حاتم ابراز امیدواری کرد تا به زودی این مشکل مرتفع شود. وی میزان ارزبری هر کپسول را حدود ۲ تا ۵/۲ دلار بر لیتر عنوان کرد و گفت: بعد از ایجاد موج تقاضا در بازار جهانی این رقم به ۱۰ دلار نیز رسید که البته یک قیمت کاذب است.

حاتم خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی کارخانجات تولید داخل، هر واحد برای تولید۲۰۰هزار کپسول حدود ۳۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که البته بسته به نوع ماشین‌آلات و تکنولوژی، این میزان متفاوت است.

وی در توضیح این مطلب افزود: در این زمینه، سه نوع تکنولوژی وجود دارد که شامل کپسول‌های کاملا فلزی، کاملا کامپوزیت و ترکیب فلزی- کامپوزیت است.

این درحالی است که در کپسول‌های فلزی نیز دو نوع تکنولوژی شامل استفاده از ورق و لوله وجود دارد که البته لوله‌های مورد استفاده نیز از نوعی هستند که برای مقاومت بالا و وزن کم، با تکنیک اسپیلینگ تولید می‌شود.