گروه خودرو - بروز اختلاف بین پلیس راه کشور و وزارت راه و ترابری در مورد استفاده از سیستم (GPS) در خودروها هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد.

به طوری که دو مرجع مذکور هنوز در مورد استفاده از این دو سیستم به توافق نهایی نرسیده‌اند. این در حالی است که مسوولان وزارت راه و ترابری معتقدند سیستم (GPS) تنها یک ردیاب جغرافیایی پیشرفته است و در زمینه کنترل و ثبت سرعت توانایی و کارایی لازم و کافی را ندارد. چرا که به راحتی قابل دستکاری است به نحوی که نمی‌توان تشخیص داد که عدم ثبت اطلاعات توسط این دستگاه به علت خارج شدن از رادار ماهواره‌ها است یا دستکاری رانندگان خودروها. با این وجود پلیس راه کشور پیوسته بر نصب این سیستم روی وسایل نقلیه اصرار داشته و حتی مسوولان وزارت راه و ترابری را به ارائه نظرات غیرکارشناسی متهم می‌کند.

اسماعیل احمدی‌مقدم نیز چندی پیش با انتقاد از موضع‌گیری این وزارت در قبال استفاده از GPS بر نصب این دستگاه روی کامیون‌ها تاکید کرده بود.اما سیستم مورد نظر وزارت راه و ترابری برای نصب بر روی وسایل نقلیه، سیستم قدیمی تاپوگراف است که به گفته کارشناسان به علت قدیمی بودن و تغییرات صورت گرفته در آن قابلیت ثبت دقیق موقعیت و سرعت خودروها و کنترل دقیق را ندارد. اما مشکل موجود در زمینه استفاده از GPS عدم الزام قانونی استفاده از آن است. چرا که ظاهرا در قانون هیچ گونه اجباری برای نصب این سیستم بر روی وسایل نقلیه پیش‌بینی نشده است و رانندگان تعهدی در این زمینه ندارند. این در حالی است که بسیاری از کشورها با نصب قانونی GPS بر روی وسایل نقلیه خود در صدد کنترل بهتر و دقیق‌تر سرعت و مکان جغرافیایی خودروها هستند که یکی از نتایج آن کاهش تصادفات است.با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای در ایران، قاعدتا استفاده از چنین سیستم‌هایی ضروری به نظر می‌رسد به خصوص این که آمار تخلفات رانندگان در کشورمان بالا است که در صورت استفاده از GPS یا هر گونه سیستم پیشرفته دیگری می‌تواند به عنوان عاملی بازدارنده در این زمینه عمل کرده و منجر به کاهش تصادفات شود.