مژگان میرزایی

با اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده و تعهداتی که از سوی ستاد تبصره ۱۳ برای شرکت‌های خودروساز در نظر گرفته شد، دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هر کدام به ترتیب ملزم به خروج و جایگزینی ۱۳۰ و ۱۲۰هزار دستگاه خودروی فرسوده شدند. اگرچه این تعهدات به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و همچنین کمبود قطعات کلیدی همچون کیت و مخزن عملی نشد، اما فشار دولت به خودروسازها تاحدودی توانست پروژه گازسوز کردن تمامی خودروهای جایگزین را شتاب دهد. با این حال خودروسازها نتوانستند به تعهداتی که در تبصره ۱۳ برای آنها تکلیف شده بود عمل کنند، حال نتیجه عقب ماندن از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آن شده که خودروسازها به دلیل تعهدات معوقه نتوانند جوابگوی مشتریان امروز شوند.

به طوری که منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد که این شرکت برای پیشبرد تعهدات معوقه خود تا شهریور ماه ثبت‌نامی جهت فروش محصولات خود نخواهد داشت. حال منطقی در شرایطی از عدم تحویل خودرو تا پایان شهریورماه سخن گفته که به اعتقاد برخی از کارشناسان خودرو شرایط اعلام شده از سوی این شرکت منجر به رونق فروش محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد خواهد شد. منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص کمبود برخی محصولات این شرکت در بازار اظهار داشت: ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو از مردادماه متوقف و تا شهریورماه ادامه خواهد داشت. این امر نیز به دلیل عقب افتادن از تعهدات قبلی است.

منطقی با اشاره به اینکه محصولات این شرکت در حال حاضر به سه روش در بازار عرضه می‌شوند، عنوان کرد: محصولات این شرکت به سه روش ثبت‌نامی، فروش فوری و لیزینگ صورت می‌پذیرد که در حال حاضر ثبت‌نام از محصولات این شرکت تا پایان شهریورماه صورت نمی‌پذیرد و فروش فوری نیز فقط برای برخی محصولات انجام می‌شود.

در حال حاضر و با الزام ستاد تبصره ۱۳ مبنی‌بر ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف بیش از ۶لیتر در سیکل ترکیبی شرکت‌های خودروساز ملزم به دوگانه‌سوز کردن محصولات خود شدند که این امر با توجه با تامین طولانی‌مدت کمبود کیت و مخزن منجر به وقفه‌ای در اجرای تعهدات خودروسازها خواهد شد.

افزایش قیمت‌خودروهای دوگانه‌سوز

منطقی در پاسخ به این سوال که کیت و مخزن مورد نیاز این شرکت از چه طریقی تامین خواهد شد، افزود: گشایش اعتبارهای موردنیاز تاکنون صورت گرفته و در این خصوص هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: تا پایان سال ۸۶ تمام مخازن موردنیاز از سایر کشورها تامین اما در سال ۸۷ و با تولید مخزن در کشور، نیمی از مخازن موردنیاز از داخل کشور تهیه خواهد شد و برای مابقی مخازن نیز با کشورهای تولیدکننده وارد مذاکره خواهیم شد. همچنین ستاد تبصره ۱۳ چندی پیش اعلام کرد که یارانه دوگانه‌سوز کردن خودروهای سواری حذف خواهد شد و یارانه فقط به خودروهای عمومی تعلق خواهد گرفت. منطقی درخصوص تاثیر حذف یارانه دوگانه‌سوز کردن خودروهای سواری اظهار داشت: با حذف یارانه دوگانه‌سوز کردن خودروهای سواری از شهریورماه به بعد با توجه به افزایش هزینه کیت و مخزن به خودروهای سواری، قیمت خودروهای دوگانه‌سوز افزایش خواهد یافت.

مرکز تحقیقات CNG رنو در ایران

علی‌اکبر محرابیان، سرپرست وزارت صنایع و معادن پیش از انتصاب در این وزارتخانه و در اولین نشست خبری خود در ستاد تبصره ۱۳ اظهار داشت که شرکت پژو مرکز تحقیقات CNG خود را در ایران راه‌اندازی کرده است. منطقی با تصحیح گفته محرابیان عنوان کرد که شرکت پژو این مرکز را در ایران راه‌اندازی نکرده بلکه این مرکز توسط شرکت رنو در ایران راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به گسترش خودروهای گازسوز در کشورهای اروپایی، شرکت رنو مرکز تحقیقات CNG خود را در ایران راه‌اندازی کرده است و قرار شده که دوگانه‌سوز کردن بخشی از محصولات موجود و با محصولات جدید این شرکت به ایران‌خودرو واگذار شود.