گروه خودرو- با اتمام مرحله اول طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سال ۸۵ و خروج و جایگزینی ۲۵۰هزار خودروی فرسوده از سوی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده روز گذشته از طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده در سال ۸۶ طی چند روز آینده خبر داد. براساس گفته مهدی داداشی، در سال ۸۶ تعداد ۳۰۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج خواهد شد که از این تعداد ۱۰۰هزار سهمیه به تاکسی‌های فرسوده و مابقی به سایر خودروها اختصاص خواهد یافت. از سویی دیگر، علاوه بر جایگزینی ۳۰۰هزار خودرو فرسوده ستاد تبصره ۱۳ در سال ۸۶، خرید نقدی ۹۰هزار خودروی فرسوده را نیز در دستور کار خود قرار داد و این طرح از یک‌ماه گذشته آغاز شده است.

مجری طرح خودروهای فرسوده در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص طرح نقدی و جایگزینی در سال ۸۶ اظهار داشت:‌ در طرح نقدی سال ۸۶، پذیرش‌ها انجام و ظرف چند روز آینده برنامه ثبت‌نام طرح جایگزینی ۸۶ نیز اعلام خواهد شد‌. مهدی داداشی گفت: در طرح جایگزینی که زمان ثبت‌نام آن اعلام خواهد شد، وانت‌ها‌، سهم به سزایی خواهند داشت‌. علاوه‌بر آن مسافربرهای شخصی ساماندهی شده و خارج از این طرح جایگزینی در طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی صاحب تاکسی نو خواهند شد‌.

داداشی در‌خصوص اتوبوس‌های فرسوده توضیح داد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هم در دستور کار ستاد است. البته نوسازی ناوگان اتوبوسرانی روش‌های مختلفی دارد، یکی از آن روش‌ها‌، بهینه‌سازی اتوبوس‌های درون شهری است‌. خیلی از اتوبوس‌هایی که متاسفانه در پارکینگ‌ها متوقف هستند، با اصلاحات و تعمیرات‌، سال‌ها می‌توانند مورد‌استفاده قرار گیرند‌، علاوه بر آن در بحث توسعه ناوگان اتوبوسرانی‌، امسال نیز مثل سال‌های گذشته پیگیری و برتعداد اتوبوس‌های شهری افزوده خواهد شد.

وی در ادامه گفت: جواز تاسیس بازیافت خودروهای فرسوده چند مرحله دارد که مرحله اول دمونتاژ، تفکیک و بسته‌بندی قطعات است، مثل خالی کردن اتاق خودرو و پرس بدنه. مرحله بعدی ذوب فلزات است که بعضی از مراکز اسقاط خود اقدام به این امر می‌کنند و بعضی دیگر از مراکز به دلیل اینکه توجیه اقتصادی برای آنها ندارد، به کارخانه‌های ذوب فلز منتقل می‌کنند که عمده‌ترین ضایعات خودرو فلزی است‌.