طی دو ماه گذشته روزانه 24 میلیون لیتر صرفه‌جویی بنزین داشتیم

مژگان میرزایی

پس از نمایش قطار تاکسی‌های تولیدی توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا در جاده مخصوص کرج، روز گذشته ترددکنندگان در جاده مذکور این‌بار شاهد قطار اتوبوس‌های آماده تحویلی بودند که به طول چندین کیلومتر به صف در انتظار بازدید مسوولان بودند. مراسم تحویل هزار دستگاه اتوبوس از محل تبصره ۱۳ با حضور علی‌اکبر محرابیان سرپرست وزارت صنایع و معادن و رییس ستاد تبصره ۱۳، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور و جمعی از نمایندگان مجلس در دو شرکت شهاب خودرو و ایران خودرو دیزل برگزار شد.

۴هزار و ۳۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها تولید شرکت ایران خودرو دیزل و ۵هزار و ۷۰۰ دستگاه نیز تولید شرکت‌های شهاب خودرو، زامیاد و عقاب نشان بود. این در حالی است که ۳۰درصد اتوبوس‌های مذکور، متعلق به تهران و ۷۰درصد مابقی متعلق به شهرستان‌ها خواهد بود.

وجود ۱۶هزار اتوبوس در حمل‌ونقل عمومی

علی‌اکبر محرابیان، سرپرست وزارت صنایع و معادن به عنوان سخنران اول در مراسم تحویل هزار دستگاه اتوبوس از محل تبصره ۱۳ که در محل شرکت شهاب خودرو برگزار شد، اظهار داشت: یکی از نقاط ضعفی که در صنعت خودرو‌سازی در سال‌های گذشته وجود داشت، این بود که به تولید وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ کمتر توجه می‌شد، به طوری که برخی سال‌ها با وجودی که حتی تا ۴۰‌درصد در میزان تولید رشد داشتیم، در بعضی موارد در میزان تولید تاکسی، اتوبوس و واگن با کاهش تولید روبه‌رو بودیم.

وی با اشاره به اینکه با روند فعلی نیازی به واردات در زمینه وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ وجود ندارد، توضیح داد: تکالیف تبصره ۱۳ در چهار بخش توسعه حمل‌ونقل عمومی‌، گازسوز کردن خودرو‌ها، نو‌سازی ناوگان حمل‌ونقل و خروج خودرو‌های فرسوده و توسعه دولت الکترونیک به منظور کاهش میزان تقاضای سفر است.

او با اشاره به اینکه از ابتدای مرداد تا پایان شهریور تعداد ۱۸۸۰ دستگاه اتوبوس تحویل ناوگان خواهیم داد، اضافه کرد: از این مقدار تاکنون بیش از یک‌هزار دستگاه تحویل داده شده است. سرپرست وزارت صنایع و معادن، کل تعداد اتوبوس‌های فعال در کشور را ۱۶‌هزار دستگاه دانست و عنوان کرد: اتوبوس‌هایی که طی این دو ماه به ناوگان کشور اضافه می‌شوند، حدود ۱۲‌درصد از کل اتوبوس‌های کشور را شامل می‌شود. ضمن اینکه قرار است تا پایان برنامه چهارم تعداد اتوبوس‌های کشور به ۴۰‌هزار دستگاه برسد.

محرابیان درباره وضعیت تاکسی‌ها نیز توضیح داد: طی دو ماه مرداد ماه و شهریور قرار است ۳۰‌هزار دستگاه تاکسی به ناوگان کشور افزوده شود که تاکنون ۲۱‌هزار دستگاه را تحویل داده‌ایم، ضمن اینکه در مجموع در سال‌های ۸۲ ، ۸۳ و ۸۴ پنج‌هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ کشور شد.

وی با بیان اینکه طی شش ماه دوم امسال حداقل ۱۰۰‌هزار دستگاه تاکسی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ خواهد شد، افزود: به تمام مسافربر‌ها، تاکسی می‌دهیم.

رییس ستاد تبصره ۱۳ همچنین با بیان اینکه مترو تهران تا قبل از سال ۷۹ هیچ گونه کمک بلاعوضی دریافت نکرده بود، خاطرنشان کرد: بین سال‌های ۷۹ تا ۸۴ میزان تخصیص کمک به مترو تهران به صورت بلاعوض بین ۱۰۳ تا ۱۰۴‌میلیارد تومان بوده است.

محرابیان افزود: همچنین طی یک سال گذشته مترو تهران ۲۱۵‌میلیارد تومان کمک بلاعوض و همچنین دو‌میلیارد دلار مصوبه فاینانس دریافت کرده است.

وی همچنین از خرید ۴۱۵ دستگاه واگن برای کاهش فاصله حرکت مترو از چهار به دو دقیقه خبر داد و عنوان کرد: با مناقصه‌ای که مترو تهران برگزار کرد، دولت تمام اعتبار لازم را در این زمینه تامین کرد.

رییس ستاد تبصره ۱۳ همچنین تصریح کرد: در این مدت صندوق بیمه اتوبوسرانی تاسیس شد، ضمن اینکه در حال حاضر طبق آخرین آمار مربوط به کلانشهر‌ها بیش از یک‌‌هزار دستگاه اتوبوس غیر فعال، فعال شده است و تا اول مهر ماه قرار است این میزان به دو‌هزار دستگاه برسد.

محرابیان گفت: قرار است معادل ۸۰ دستگاه واگن (هشت رام) ظرف دو ماه آینده وارد شبکه مترو شود و قرار است این مقدار به ۱۰ رام برسد.

همچنین رییس تبصره ۱۳گفت: با اجرای سهمیه‌بندی بنزین طی دو ماه گذشته روزانه ۲۴میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین داشتیم.

وی افزود: یکی از برنامه‌های بلندپروازانه تبصره ۱۳توقف خط تولید خودرو‌های سواری بنزین سوز و گازسوز شدن تمام تولیدات از تابستان سال جاری بود.

محرابیان گفت: دولت مصوبه‌ای را در سال ۸۵ داشت که از مرداد ۸۶، خودرو غیر گازسوز شماره نشوند، این مصوب آنقدر از اجرا به دور بود که خیلی‌ها آن را جدی نگرفتند.

وی افزود: اجرای این تبصره به قدری مشکل به نظر می‌رسید که برخی از مدیران شرکت‌های خودروسازی بطور خصوصی موضوع استعفای خود را نیز مطرح و تقاضای پذیرش استعفاهایش را کردند.

وی گفت: امروز دنیا با یک شیب ملایم به سمت گازسوز کردن خودرو حرکت می‌کند ولی حرکتی که در ایران برای گازسوز کردن خودروها شروع شده است، یک انقلاب عظیم در بخش صنعت است.

وی افزود: در اجرای مصوبه مربوط به توقف تولید خودروهای بنزین سوز یک محدودیت داشتیم که مربوط به مناطقی است که گاز نداریم و خودروهای کم تیراژ است که برای ایران خودرو و سایپا یک بخش اندکی مجوز صادر کردیم.

امسال برای شش ماه دوم، برنامه تولید ۱۰۰هزار موتور پایه گازسوز را داریم، ضمن آنکه سال آینده تمام تولیدات سواری پایه گازسوز خواهد بود.

رییس تبصره ۱۳گفت: براساس قانون بودجه سال‌های ۸۲ تا ۸۴ باید هر سال ۲۰۰هزار خودرو دوگانه‌سوز تولید می‌شد ولی از ۶۰۰هزار خودرو دوگانه سوز تکلیف شده فقط ۱۶هزار خودروی دوگانه‌سوز تولید شد.

محرابیان در مورد برنامه‌های تسهیل رفت و آمد دانش‌آموزان در مهر ماه، گفت: قرار است فاصله حرکت مترو تهران را در یک حرکت ضربتی و با افزایش ۱۰ رام قطار تا مهرماه امسال از چهار به سه دقیقه کاهش دهیم که این به معنای افزایش ۲۵درصد ظرفیت جابه‌جایی مسافر است.

وی افزود: تعمیر اتوبوس خوابیده و استفاده از یک هزار اتوبوس خوابیده از دیگر برنامه‌های دولت است که برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل شهری تا مهرماه اجرا می‌شود.

مردم، آستانه تحمل‌پذیری خود را افزایش دهند

در این مراسم پورمحمدی، وزیر کشور نیز با اشاره به ایجاد بانک اطلاعات حمل‌ونقل در کشور عنوان کرد: مردم باید عادت‌های خود را در زمینه مسائل مربوط به حمل‌ونقل عوض کنند و آستانه تحمل‌پذیری خود را افزایش دهند.

پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: یکی از اهداف تبصره ۱۳ که تاکنون محقق شده درگیر کردن بخش خصوصی در امر حمل‌ونقل عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه کشور از قفل ترافیکی حاصل از سهمیه‌بندی بنزین عبور کرده است، خاطرنشان کرد: هنوز در حمل‌ونقل حومه شهر‌ها دچار مشکل هستیم که با ورود ون امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود.

پورمحمدی تصریح کرد: برای ابتدای مهر و زمان بازگشایی مدارس جلسه‌ای را با آموزش و پرورش‌های استان‌ها برگزار کردیم و کلیه تمهیدات لازم برای تسهیل رفت و آمد‌های مربوط به اول مهر و زمان بازگشایی مدارس اندیشیده شده است.

قراردادهای تبصره ۱۳ باید حداقل سه ساله شود

حسن چوپان کاره، مدیرعامل شهاب خودرو، نیز در این مراسم گفت: امروز ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تحویل ناوگان می‌شود، ضمن اینکه ۲۲۰ دستگاه دیگر نیز تا پایان شهریور آماده تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه قرارداد‌های تبصره ۱۳ یک ساله است و باید این میزان به حداقل سه سال برسد، توضیح داد: مشکل سال ۸۷ این است که از هم‌اکنون که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی است، شرکت‌های خارجی حداکثر تا دو یا سه ماه آینده برای سال ۲۰۰۸ سفارش می‌گیرند، بنابراین باید هر چه زودتر قرارداد‌ها منعقد شود. چوپان‌کاره در ادامه عنوان کرد: در صورتی که قراردادها دیر بسته شود امکان تامین قطعه وجود نخواهد داشت.

وی افزود: به غیر از این ۵۵۰ دستگاه حدود ۷۵۰ دستگاه اتوبوس به صورت CKD نیز وجود دارد که تا پایان سال ۸۶ تولید و تحویل داده می‌شود.

برند ملی در ایران‌خودرو دیزل

رضا عاصم نخجوانی، مدیر عامل ایران‌خودرو دیزل نیز در محل شرکت ایران‌خودرو دیزل گفت: در طول ۵ سال گذشته در مجموع ۱۰هزار و ۱۲۷دستگاه اتوبوس و ۶هزار و ۱۲۸دستگاه مینی‌بوس تولید کرده‌ایم که با توجه به برنامه ۵ساله در بخش حمل‌ونقل که رشد ۶/۸درصدی برای آن در نظر گرفته شده بود توانسته‌ایم به برنامه ۵ساله دوم دست پیدا کنیم.

نخجوانی در خصوص برنامه‌های این شرکت در آینده اظهار داشت: یکی از برنامه‌های این شرکت تولید شاسی درایو با برند ملی است که این امر تا سال آینده محقق

خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: ارتقای موتور K۳۵۵ و دریافت استاندارد یورو ۲ برای این موتور یکی دیگر از اهداف این شرکت بوده که تا پایان سال به تولید انبوه آن دست پیدا خواهیم کرد.