خبرگزاری فارس: مدیرعامل گروه سایپا در خصوص بحث ادغام خودروسازان گفت: از ادغامی که مد نظر وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع باشد خبری نداریم، می‌توانید مساله را از آقای بذرپاش که ایده ادغام را مطرح کرده‌اند، بپرسید. احمد قلعه بانی که با چند تن از خبرنگاران خبرگزاری‌ها گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به پرسش‌های آنان در خصوص بحث ادغام خودروسازان گفت: خبری در این باره ندارم.

وی در برابر اصرار خبرنگاران برای اظهار نظر در این خصوص تصریح کرد: ما از ادغامی که مد نظر وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع باشد خبری نداریم، می‌توانید مساله را از آقای بذرپاش که ایده ادغام را مطرح کرده‌اند، بپرسید.

وی همچنین از تهیه طرح جامع خودروسازان که سرپرست وزارت صنایع از آماده شدن آن تا پایان سال خبر داده است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ما در گذشته طرح‌هایی را به وزارت صنایع ارائه کرده بودیم، اما اخیرا طرحی را از ما نخواسته‌اند.

قلعه‌بانی در پاسخ به این پرسش که آیا سایپا موفق به کسب مجوز برای تولید خودرو با موتور‌ دیزلی طراحی خود شده است، اظهار داشت: نمونه این موتور بر روی نیسان نصب شده و عملکرد آن نیز خوب بوده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که مجوز شماره‌گذاری خودروهای دیزلی صادر شود و محدودیت‌های قانونی رفع شود، این موتور می‌تواند ظرف مدت ۶ تا ۹ ماه تولید و بر روی خودرو نیسان نصب شود.

قلعه‌بانی در خصوص خودروهای تولیدی سایپا که امسال گازسوز نخواهند شد، نیز گفت: خودروهای کاروان، ریو و زانتیا و همین طور تعدادی پراید برای تولید به شکل بنزین‌سوز مجوز گرفته‌اند و امسال گازسوز نمی‌شوند.

وی افزود: البته برای خودروهایی چون ماکسیما که تیراژ تولید آنها کم است نیز مجوز تولید به شکل بنزین‌سوز داده شده است.

قلعه‌بانی تاکید کرد: کلا برای ۳۰‌درصد محصولات تولیدی سایپا مجوز تولید به شکل صرفا بنزین‌سوز داده شده است‌، البته ظرف ۴ ماه آینده تولید دوگانه سوز سایپا به ۸۵ تا ۹۰‌درصد خواهد رسید و حدود ده‌درصد خودرو بنزین‌سوز باقی مانده زانتیا و ماکسیما و ریو خواهد بود که امسال دوگانه‌سوز نخواهند شد.

وی درباره طولانی شدن دوره تحویل تندر۹۰ تصریح کرد: امیدواریم با تسریع در تحویل قطعات توسط رنو پارس، روند تحویل تندر ۹۰ بهتر شده و ظرف ۱۵ روز آینده مجددا قرعه‌کشی تحویل‌های بعدی انجام شود.

وی گفت: خودروسازان امسال برای تامین مخزن گاز مشکلی ندارند، راه‌اندازی خط تولید مخزن گاز در ایلام نیز در مرحله گشایش اعتبار برای واردات ماشین‌آلات است.

مدیر عامل سایپا افزود: به محض گشایش اعتبار عملیات ساختمانی پروژه آغاز می‌شود و امیدواریم تا پایان سال ماشین‌آلات این خط وارد کشور شده و در سال آینده اولین فاز آن راه‌اندازی شود.

قلعه‌بانی همچنین تاکید کرد: گروه سایپا قصد دارد در راستای سیاست‌های دولت نهم و تمرکززدایی، قطعه‌سازان زیر مجموعه گروه و حتی بخشی از خودروسازی‌های خود را به شهرستان‌ها منتقل کند.