کنایه رنو به قطعه‌سازان داخلی

گروه خودرو- «رنو ایران را ترک نخواهد کرد» این جمله میشل گورنه، معاون تولید شرکت خودروسازی رنو فرانسه است که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودرو فرانکفورت و در جمع خبرنگاران ایرانی، با بیان آن دلخوشی تازه‌ای را به متقاضیان تندر-۹۰ در کشور داد. وی در حالی با این جمله خود منتظران تندر-۹۰ را امیدوار کرد که دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، در حال حاضر با مشکل کمبود قطعه برای تولید این خودرو مواجه و خط تولید آنها در انتظار رسیدن قطعات مورد نیاز معطل مانده است.

این دو شرکت حتی به طور غیرمستقیم عدم توانایی خود را در زمینه اجرای تعهدات مربوط به تولید تندر-۹۰ به نحو مطلوب، اعلام کرده‌اند. اقدام به حذف تولید ۲۵هزار تندر-۹۰ از خط تولید شرکت پارس‌خودرو و همچنین طرح جایگزینی ایران‌‌خودرو که طی آن متقاضیان تندر-۹۰ می‌توانند در صورت تمایل و تحت شرایطی خاص به جای این خودرو، از دیگر محصولات این شرکت استفاده کنند، خود گواهی است بر این مدعا.

چندان منطقی به نظر نمی‌رسد که مسوولان شرکت رنو از یک‌سو ادعای ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی را مطرح می‌کنند و از طرف دیگر همکاری لازم و شایسته را با آنها صورت نمی‌دهند، همکاری که باید در قالب تامین قطعات مورد نیاز جهت تولید تندر-۹۰ انجام شود اما در حال حاضر و طبق گفته خودروسازان داخلی شرکت رنو چنین اقدامی را به خوبی و به نحو مطلوب انجام نمی‌دهد.

یکی از مشکلاتی که در زمینه تامین این قطعات وجود دارد، عدم رسیدن قطعات تولیدی قطعه‌سازان داخلی به استانداردهای مورد نظر رنو است.

البته در درستی این موضوع که این شرکت حق دارد به کیفیت محصولات خود اهمیت ویژه‌ای داده و در تولید قطعات مورد نیاز به قطعه‌سازان ایرانی سختگیری کند، شکی نیست، چرا که این موضوع در رابطه مستقیم با اعتبار بین‌المللی این شرکت خودروساز قرار دارد اما مساله اینجا است که تمامی ۵۰ قطعه ساز داخلی که جهت تامین قطعات تندر - ۹۰ در نظر گرفته شده‌اند، انتخاب شرکت رنو بوده‌اند. بنابراین اگر در‌حال‌حاضر مشکلی در تامین کمی و کیفی قطعات این خودرو پیش آمده است، به نحوی به عدم شناخت درست و دقیق این شرکت از قطعه سازان داخلی و عدم توجه به میزان توانایی و امکانات آنها در زمینه تامین قطعه مربوط می‌شود.

اما به ظاهر رنو قصد دارد کماکان تمامی مشکلات به وجود آمده در زمینه تولید تندر-۹۰ را به قطعه سازان داخلی ربط دهد. شاید به همین خاطر است که معاون تولید شرکت رنو در جمله‌ای کنایه‌آمیز تحقق اهداف برنامه تولید ۵۰هزار تندر-۹۰ را تا پایان امسال در گرو همکاری مطلوب قطعه سازان داخلی و رسیدن آنها به سطح کیفی مورد نظر رنو دانسته است.

اما مشکل دیگری که دراین زمینه وجود دارد، انحصاری است که رنو در زمینه تولید و تامین قطعات محصولات خود در نظر گرفته است.

به عبارت دیگر طبق سیستم انحصاری رنو این شرکت وظیفه تامین قطعه را تنها به یک شرکت قطعه ساز واگذار می‌کند. در این سیستم هر قطعه سازی تامین یک قطعه خاص از محصولات رنو بر عهده دارد که این سیستم به معضلی برای قطعه سازان داخلی تبدیل شده است. به طور مثال اگر قطعه سازی که تامین قطعات مربوطه به در خودرو را بر عهده دارد، در صورتی که نتواند به تعهداتش عمل کند، کل سیستم تولید محصول دچار اختلال می‌شود، زیرا تولید این قطعه تنها در انحصار شرکت تولیدکننده است و قطعه‌ساز دومی وجود ندارد که در این زمینه پشتیبانی لازم را انجام داده و کمبودها را جبران کند.

مشکل بعدی که سبب اختلال در تامین قطعات از سوی قطعه‌سازان داخلی شده است، کمبود نقدینگی است. مشکلی که میشل گورنه نیز به آن اشاره کرده و آن را عامل عدم‌توانایی قطعه‌سازان در زمینه تامین مواد اولیه از خارج اعلام کرده است. وی همچنین مشکل حال حاضر قطعه‌سازان داخلی را در بخش تولید قطعات پلاستیکی و پرسی عنوان کرده است. اما در هر صورت و به‌رغم مشکلات به‌وجود آمده بر سر راه تولید تندر - ۹۰ در کشور، به خاطر متقاضیان این خودرو باید شرکت‌های خودروساز با همکاری یکدیگر به تعاملی مشترک و بهتر از گذشته با شرکت رنو، رسیده و این پروژه را به نحو احسن به سرانجام برسانند.

تولید انبوه تندر-۹۰ در مهرماه

ساسان قربانی، کارشناس صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص خبر احتمال ترک رنو از ایران گفت: شرکت رنو با یک برنامه درازمدت وارد ایران شده است و به این سادگی بازار ایران را ترک نخواهد کرد.

قربانی در خصوص اینکه عنوان می‌شود تاخیر در تولید تندر-۹۰ مربوط به قطعه‌سازان داخلی است که نتوانسته‌اند به موقع به تعهدات خود عمل کنند، اظهار داشت: در مرحله ابتدایی و قبل از شروع تولید انبوه مشکلاتی به وجود خواهد آمد که این مشکلات طبیعی است و به مرور زمان برطرف خواهد شد.

قربانی در ادامه تصریح کرد: قطعه‌سازان داخلی که در حال حاضر با مشکل تامین قطعه مواجه شده‌اند، با همکاری شرکت رنو در حال برطرف کردن مشکلات خود هستند تا بتوانند کسری قطعات موردنیاز تندر را جبران کند.

قربانی در خصوص دلیل اصلی مشکل به وجود آمده در تندر-۹۰ اظهار داشت: تولید تندر-۹۰ ابتدا با ۶۰درصد ساخت داخل آغاز شد که همین امر موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای تامین قطعه این خودرو شد.

قربانی در خصوص اینکه قطعه‌سازان داخلی را شرکت رنو انتخاب کرده، چرا این قطعه‌سازان نتوانسته‌اند خود را با استانداردهای مورد نظر شرکت رنو هماهنگ کنند، عنوان کرد: شرکت رنو برای انتخاب قطعه‌سازان داخلی شرایط بسیار سختی را در نظر گرفته بود و این شرایط موجب شد که قطعه‌سازانی که توان کسب استانداردهای این شرکت را دارند، انتخاب شوند اما اینکه برخی شرکت‌ها با مشکلی مواجه شده‌اند، به دلیل مشکل مالی بوده و به این دلیل نتوانسته‌اند به موقع برای تامین قطعات موردنیاز خود گشایش اعتبار کنند و به دلیل کمبود قطعات موردنیاز تولید آنها باتاخیر مواجه شده است و در حال حاضر نیز شرکت رنو در حال همکاری با این شرکت‌ها است تا مشکل آنها برطرف شود.

قربانی در ادامه تصریح کرد: مشکل نقدینگی قطعه‌سازان می‌بایست به صورت کلی برطرف شود و مسوولان نیز معتقدند که مشکلات این صنعت را باید به صورت جدی برطرف کرد.

ساخت داخل بالا موجب تاخیر در تولید تندر-۹۰

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در خصوص دلایل تاخیر در تولید تندر-۹۰ اظهار داشت: شرکت رنو در ابتدا ۵۰شرکت قطعه‌ساز را به عنوان تامین‌کننده قطعات تندر-۹۰ انتخاب کرد که از مجموع این قطعه‌سازان تنها ۵شرکت تاکنون موفق به کسب استانداردهای شرکت رنو نشده‌اند که با همکاری شرکت رنو مشکل این چند شرکت نیز به زودی برطرف خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: براساس قرارداد تندر-۹۰ تولید این خودرو می‌بایست با ۶۰درصد ساخت داخل آغاز می‌شد که همین امر موجب شد شرکت‌های خودروساز نتوانند قطعات موردنیاز را از سایر کشورها تامین کنند.

نعمت‌بخش در خصوص اینکه تندر-۹۰ در چه زمانی به تولید انبوه خواهد رسید، گفت: شرکت‌های خودروساز در حال تولید تندر-۹۰ هستند و طی دو الی سه هفته آینده تولید انبوه این خودرو آغاز خواهد شد.

انتخاب قطعه‌سازان اصولی نبوده است

حمیدرضا کاتوزیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در مصاحبه با «ایسنا»، نیز در این زمینه نظرات جالبی دارد. وی می‌گوید: انتخاب قطعه‌سازان در شرکت رنوپارس در بیشتر موارد بر اساس لابی‌ها و موضوعات سیاسی پیرامون قرارداد و توصیه‌های برخی جریانات صورت گرفت و این امر از موارد اشکال آن بود.

وی با اشاره به انتقادهایی که از ابتدای این قرارداد داشته می‌افزاید: متاسفانه هیچ کسی پروژه را متوقف نکرد و تصور می‌شد که این پروژه به موقع اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل متوقف شدن تولید ال -۹۰ را به موقع انجام نشدن سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی است، می‌افزاید: این مشکل یا به محدودیت‌های سیستم بانکی کشور بر می‌گردد یا مشکل قطعه‌سازان بوده است.

کاتوزیان تصریح می‌کند: مشکل دوم این است که در انتخاب قطعه‌سازان، شرکت رنو پارس و بیشتر شرکت رنو بر مبنای استانداردهای موجود در صنعت خودرو عمل نکردند، بنابراین بعضی از قطعه‌سازانی که انتخاب کردند قطعه‌سازان با کیفیتی نبودند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه می‌افزاید: ایراد دیگر برآورد اشتباهی بود که شرکت رنوپارس از موضوع تامین قطعات داشت، به این صورت که خودش وارد بحث تامین قطعات شد و به دلیل برآورد اشتباه نتوانست بخشی از قطعاتی را که باید از خارج وارد می‌کرد تامین کند.

او عوامل بیرونی و بین‌المللی از جمله تحریم‌ها را در این زمینه اثرگذار دانسته و بیان می‌کند: همچنین مواضع ضد جمهوری اسلامی رییس‌جمهور جدید فرانسه نیز می‌تواند آثار اقتصادی برای کشور ما به همراه داشته باشد که همه این عوامل شرایط تولید را برای ال-۹۰ مشکل کرده است. کاتوزیان با تاکید بر این‌که شرکت‌های رنو پارس، سایپا و ایران‌خودرو باید پاسخگوی خریداران باشند، اظهار می‌کند: بنده به عنوان یکی از مسوولان قرارداد پروژه ال-۹۰ اگر تخطی از مفاد قرارداد وجود داشته باشد آن را به کمیسیون اصل ۹۰ گزارش خواهم کرد.