گروه خودرو - به‌رغم انتقادهایی که طی سه ماه گذشته به دلیل عدم تامین قطعات مورد نظر خودروی تندر-۹۰ به عملکرد رنو پارس شده، این شرکت با پاسخ‌هایی نسبتا کوتاه رویه‌ای در پیش گرفته که پیش از این بسیاری از شرکت‌های خودروساز داخلی در مقابل رسانه‌ها و یا پرسش افکار عمومی به کار می‌گرفتند. مجموعه روابط عمومی این شرکت تا به امروز در مقابل هزاران ثبت نام کننده تندر-۹۰ تنها به بیانیه‌هایی کوتاه اکتفا کرده که پیش از این از سوی خودروسازهای دست‌اندرکار برای اقناع افکار عمومی به طور رسانه‌ای اعلام شده بود.

اما جالب است که خبرگزاری‌های خارجی از قول مقامات ارشد شرکت رنو به طور مرتب اخبار اخلال در تولید تندر-۹۰ در ایران و دلایل آن را به طور دائم منتشر می‌کنند.

این در حالی است که اخبار خبرگزاری‌های مذکور به عنوان منبع اخبار داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال این سوال مطرح است که آیا اشکال از روابط عمومی رنو پارس است یا مدیران حاضر شرکت رنو در ایران که چنین رویه‌ای را صلاح می‌دانند.

اما شرکت رنو در پاسخ به سوال ثبت‌نام کنندگان تندر-۹۰ مبنی بر تاخیر در تحویل این خودرو، بیانیه‌ای با این مضمون ارسال می‌کند:

«با توجه به اظهارات مختلف مسوولان در ارتباط با بحث تامین نشدن قطعات از جانب شرکت رنو پارس لازم به یادآوری است که رنو پارس یک شرکت مشترک (JOINT VENTURE) بوده و در صورت عدم پرداخت به موقع سهم‌الشراکه طرفین تاثیرات سوء آن آرام آرام در کل سیستم نمایان خواهد شد.

یکی از دلایل اصلی مشکلات به وجود آمده موضوع مالی است که هر کدام از طرفین موظف‌اند بر طبق قرارداد اصلی در زمان مقتضی نسبت به پرداخت سهم خود اقدام کنند.

۵۵ قطعه سازی که به منظور تولید قطعات با شرکت رنو پارس قرارداد امضا کرده‌اند، باید در موعد معین با آنها تسویه حساب صورت گیرد و هر گونه تاخیر در پرداخت به آنها با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته قطعا بر روند فعالیت‌شان تاثیر خواهد گذارد.

اما پنج قطعه ساز که حجم وسیعی از تولیدات را نیز برعهده دارند و به نحوی وابسته به شرکا هستند، متاسفانه به دلیل عدم برخورداری از ظرفیت مناسب، کیفیت مناسب و سرمایه‌گذاری مورد انتظار نتوانستند در زمان مورد نظر به تعهدات خود عمل نمایند.دومین دلیل تاثیرگذار بر روند اجرای پروژه، قوانین پیچیده گمرکی است که فرآیند ترخیص قطعات از گمرک را بسیار مشکل می‌کند که البته اخیرا این مشکل برطرف شده است.دلیل سومی که اهمیت فراوانی برای شرکت رنو پارس دارد، کیفیت قطعات تولیدی بر طبق استانداردهای تولید رنو است. شرکت رنو پارس نمی‌تواند قطعات تولیدی توسط قطعه سازان داخلی را که استانداردهای کیفی را مد نظر قرار نداده‌اند، بپذیرد و این به دلیل اهمیت فراوان در جلب نظر و رضایتمندی مشتری است.»