گروه خودرو - با وجود وعده خودروسازان و مسوولان وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر رشد تولید خودرو طی ماه‌های آتی، باز هم شاهد روند نزولی تولید این کالای مصرفی در تیرماه سال جاری هستیم؛ به طوری که طبق آمار ارسالی از سوی وزارت صنعت، تولید انواع خودرو در تیرماه امسال ۶/۳۰ درصد و در چهار ماهه نخست امسال ۳/۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. هر چند افت تولید خودرو با در نظر گرفتن شرایط خودروسازان در اولین ماه تابستان قابل‌پیش‌بینی بود اما اینکه مسوولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان وعده افزایش تولید را با توجه به وضعیت کنونی می‌دهند جای سوال دارد. در هر صورت طبق جدیدترین آمار رسمی، تولید انواع خودرو در تیر ماه امسال با افت ۶/۳۰ درصدی از ۸۸ هزار و ۶۳۸ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۶۱ هزار و ۵۳۴ دستگاه کاهش یافته است.

تولید انواع خودرو در چهار ماه نخست امسال نیز با افت ۳/۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از ۳۳۹ هزار و ۸۳۵ دستگاه به ۱۸۲ هزار و ۳۵۳ دستگاه رسیده است.

تیر ماه امسال، تولید انواع خودروی سواری با افت ۹/۳۰ درصدی از ۷۴ هزار و ۲۱۶ دستگاه به ۵۱ هزار و ۳۱۵ دستگاه کاهش یافته است. همچنین در این مدت تولید انواع وانت نیز ۶/۱۶ درصد کاهش یافته است به‌گونه‌ای که تولید این محصولات از ۱۱ هزار و ۵۳۹ دستگاه در تیر ماه سال ۹۱ به ۹۶۲۸ دستگاه رسیده است. تیر ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس نیز با افت ۹/۷۳ درصدی از ۱۳۴ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۳۵ دستگاه رسیده است.

در چهار ماه نخست امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با کاهش ۸/۷۰ درصدی از ۷۷۳۲ دستگاه به ۲۲۵۵ دستگاه رسیده است.