گروه خودرو- تابستان از نیمه گذشت اما نه بازار خودرو از رکود خارج شد و نه انتظار مشتری‌ها برای کاهش قیمت خودرو به نتیجه رسید. به این ترتیب رکودی که در ماه رمضان و با کاهش مسافرت‌ها در بازار خودرو تشدید شده بود، با وجود تمام شدن این ماه و آغاز دور دوم مسافرت‌ها همچنان ادامه دارد. فعالان بازار که این روزها رکود خرید و فروش برایشان اتفاقی عادی محسوب می‌شود، در رابطه با ادامه پیدا کردن رکود در بازار عقیده دارند که بلاتکلیفی ایجاد شده در ذهن مشتری‌ها برای کاهش قیمت، تقاضا را به مقدار چشمگیری کاهش داده است. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط فعلی که هزینه‌های تولید در صنعت خودرو بسیار افزایش پیدا کرده و از طرفی تحریم‌های جدید برای این صنعت از سوی غرب با تشدید بیشتری اعمال شده است، انتظار کاهش قیمت‌ها انتظار قابل‌قبولی به نظر نمی‌رسد. همچنان که با گذشت ماه‌ها از افزایش ناگهانی قیمت خودرو در سال گذشته و تحریم بازار توسط مشتری‌ها، شاهد کاهش چشمگیری در قیمت‌ها نبودیم.

حال نیز بعد از تشدید تحریم‌ها شاهد قطع ارتباط بسیاری از کشورها با خودروسازان کشورمان بودیم که این مساله به خودی خود تولید و عرضه را با سختی‌های بیشتری همراه می‌کند.

اما آنطورکه فعالان بازار می‌گویند، طی هفته گذشته قیمت برخی خودروهای وارداتی با کاهش همراه بوده است البته کاهش قیمت‌هایی که به اندازه افزایش قیمت‌ها نیست. به این ترتیب یک فعال بازار کاهش قیمت‌های رخ داده در بازار وارداتی‌ها را که طی روزهای گذشته اتفاق افتاده است را به نوسانات طبیعی بازار ارتباط می‌دهد، هرچند قیمت وارداتی‌ها و نوسانات آن با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد. چنین کاهش قیمتی در برخی مدل‌های داخلی نیز رخ داده است تا داخلی‌ها نیز از نواسانات طبیعی بازار بی‌نصیب نباشند، اما خودروهایی که با تکنولوژی یورو۴ به تولید رسیده‌اند نسبت به خودروهای یورو۲ با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

حال سری به بازار بزنیم تا تغییرات آن را مشاهده کنیم.

با نگاهی به قیمت داخلی‌ها در بازار، کاهش قیمت پراید ۱۱۱ به عنوان یکی از مدل‌های پر طرفدار خانواده پراید، خودنمایی می‌کند. به این ترتیب پراید بعد از مدت‌ها سرکشی در قیمت‌ها، در مدل ‌هاچ بک خود کاهشی ۷۰۰ هزار تومانی داشت و این مدل هم‌اکنون ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اما دیگر مدل‌های خانواده پراید؛ یعنی ۱۳۱ و ۱۳۲ ثابت بوده‌اند وقیمتشان به ترتیب روی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مانده است. خودروی ملی سایپا یعنی تیبا نیز طی هفته گذشته روی ۲۰ میلیون تومان باقی مانده است تا طعم ثبات را بچشد.

اما سراغ خودروهای لوکس تر سایپا و زیرمجموعه‌اش؛ یعنی پارس خودرو برویم. مگان که یکی از تولیدات مطرح پارس خودرو است و بعد از افزایش قیمت‌ها حسابی سر زبان‌ها افتاد، همچنان در اوج قیمتش یعنی ۸۸ میلیون تومان باقی مانده و تغییری نداشته است، اما دیگر فرانسوی پارس خودرو، یعنی تندر-۹۰ که این روزها با تردید رنو میان ماندن در ایران یا رفتن، تولیدش به مخاطره افتاده، خودرویی بوده که با افزایش قیمت همراه بوده است. به این ترتیب تندر-۹۰ هم در پارس خودرو و هم در ایران خودرو با ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت همراه بوده و به ترتیب به ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. مدل E۱ این خودرو نیز با افزایش قیمتی مشابه به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. در حال حاضر خبر رفتن رنو از ایران از سوی مدیران داخلی به صورت رسمی تایید نشده، اما شنیده‌ها حاکی از کاهش شدید تولید محصولات رنو در خطوط تولید است.

اما نیسان تیانا دیگر محصول پارس خودرو نیز ثبات داشته و روی ۱۴۷ میلیون تومان باقی مانده است. ماکسیما نیز با تثبیت قیمت همراه بوده و روی ۱۱۶ میلیون تومان باقی مانده است.

فرانسوی‌های آرام بازار

اما آن طور که فعالان بازار از قیمت‌ها می‌گویند مدل‌های پژو، دیگر فرانسوی حاضر در ایران با افزایش قیمت همراه نبوده‌اند و ثبات پیشه کرده‌اند. به این ترتیب پژو ۲۰۶ تیپ۲ روی ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی ماند. همچنین تیپ ۵ این خانواده نیز ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. اما صندوقدارهای این خانواده؛ یعنی تیپ V۹ و V۸ نیز به ترتیب ۵۲ میلیون تومان و ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند که از ثبات آنها خبر می‌دهد. V۲۰ هم به عنوان ساده‌ترین مدل در میان صندوقدارها همچنان ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

اما پژو ۴۰۵ بنزینی نیز با افزایشی ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته‌های قبل به ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. مدل دوگانه‌سوز این خودرو هم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. پارس سال اما در این میان استثنا بوده و با کاهشی ۲۰۰ هزار تومانی به ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

اما سمند LX و رانا هم ثبات قیمتی را تجربه کرده‌اند و به ترتیب ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

به این ترتیب هر چند کاهش قیمت چشمگیری در بازار خودرو رخ نداده است؛ اما کارشناسان بازار عقیده دارند با آغازفروش فوری خودروسازان احتمال کاهش قیمت خودروها در بازار وجود دارد.

به این ترتیب با آغاز فروش فوری و اعمال تخفیف‌های متعدد از سوی شرکت‌های خودروساز کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی دور از ذهن نخواهد بود تا آنجا که برخی فعالان بازار احتمال کاهش یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قیمت‌ها را طی هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌کنند.