گروه خودرو- سه‌شنبه گذشته محمدرضا نعمت‌زاده با حضور در میان اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حالی به تشریح اولویت‌های برنامه ۱۰۰ روزه خود پرداخت که وی بار دیگر بر فعالیت مجدد شورای سیاست‌گذاری خودرو تاکید کرد. بر همین اساس وزیر صنعت ، معدن و تجارت بهبود روند تسهیلات دهی به صنایع، شیوه تامین مواد اولیه، کوتاه شدن فرآیند گشایش ال‌سی و برخی مسائل دیگر را که به روند فعالیت صنعت و تولید سرعت می‌بخشد در این جلسه از مهم ترین برنامه‌های کوتاه مدت خود در ۱۰۰ روز طلایی دولت اعلام کرده است.

حال به اعتقاد برخی از کارشناسان با روشن شدن اولویت‌های وزیر برای از میان برداشتن موانع تولید در کوتاه مدت و شباهت آنها با اولویت‌ها و نیازهای صنعت خودرو، می‌توان امید داشت که صنعت خودرو نیز از این برنامه‌ها برای بهبود اوضاع خود بهره‌مند شود؛ زیرا حالا بیش از یک سال است که خودروسازان منتظر چنین روزهایی هستند تا شاید گرهی از کارشان باز شود.

اما دبیر انجمن قطعه سازان در رابطه با مشکلات خودروسازان و برطرف شدن آنها طی ۱۰۰ روز می‌گوید: در صنعت خودرو موانع بسیاری وجود دارد که شاید نتوان به یکباره آنها را حل کرد؛ اما به مرور زمان می‌توان مشکلات این صنعت را برطرف کرد.

ساسان قربانی ادامه می‌دهد که خوشبختانه وزیر با فرآیند تولید آشنا است و برنامه‌های او نیز نشان‌دهنده این است که او مشکلات عمده‌ای که تولید را به تاخیر انداخته شناسایی کرده است.

اما در ۱۰۰ روز چه گام‌هایی می‌توان برای صنعت خودرو برداشت؟ قربانی در این رابطه عقیده دارد ۱۰۰ روز برای برداشتن گام‌های ابتدایی جهت حل مشکلات خوب است؛ اما نمی‌توان تمام این مشکلات را که حاصل سال‌ها ضعف در برنامه‌ریزی و اجرا بوده است، طی ۱۰۰ روزه حل کرد.

به عقیده قربانی با اجرایی شدن برنامه‌هایی که وزیر برای کوتاه مدت اعلام کرده است می‌توان تولید را بهبود بخشید تا با به حرکت افتادن چرخ‌های تولید دیگر مشکلات نیز به مرور زمان از سر راه برداشته شود.