گروه خودرو- آمار رسمی گمرک کشور از میزان واردات خودرو در پنج ماهه امسال نشان می‌دهد که واردات خودرو به کشور همچنان رو به فزونی است و هیچ چیز مانع از واردات خودرو به کشور نمی شود ، نه افزایش نرخ ارز و نه قوانین بازدارنده. بنابر گزارش رسمی گمرک ایران، در ۵ ماه نخست امسال ۱۶ هزار و ۹۵۹ دستگاه خودروی سواری با ارزش ۳۵۱ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل به لحاظ تعداد ۸ درصد رشد داشته است.

رشد واردات خودرو در حالی است که انتظار می‌رفت در پی افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی میزان واردات خودرو به کشور با کاهش همراه باشد، اما ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در حالی است که هر بار مصوبات تازه‌ای برای ترخیص این خودروها از گمرک ابلاغ می‌شود. به این ترتیب بعد از ترخیص یک شبه ۱۰۰۰ دستگاه خودروی وارداتی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از گمرک که دلیل آن حمایت از سرمایه ایرانی اعلام شد، بار دیگر برای ترخیص خودروهای ممنوعه‌ای که در گمرک هستند راه جدیدی در نظر گرفته شده است.

هر چند به گفته ساسان خدایی مدیرکل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از ابتدای امسال هیچ خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ثبت سفارش نشده است اما به تعدادی از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که شب عید وارد گمرکات شده بودند، با شرایط خاص و در قبال پرداخت تعرفه ۹۰ درصدی که دو برابر تعرفه کنونی (۴۵ درصد) است، اجازه ترخیص داده شده است. این شرط در خصوص خودروهای پورشه و مازراتی کارآیی ندارد؛ اما دیگر برندها می‌توانند با رعایت این شرط ترخیص شوند.

اما بر اساس آمار گمرک از ۱۶ هزار و ۹۵۹ دستگاه خودروی سواری وارد شده، ۴ هزار و ۲۹۶ دستگاه خودرو در مردادماه وارد کشور شده که ارزش ریالی آن دو هزار و ۱۰۲ میلیارد و ۶۸۹ میلیون ریال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵/۶ درصد به لحاظ ارزش افزایش یافته است.